12.5.2021 Liikenne Kuolema korjaa satoa – Suomi jäänyt kehityksessä Pohjoismaista Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä kuolee vuosittain yli kaksisataa ihmistä. Suomi on liikenneturvallisuudessa vain keskikastia Euroopassa. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkarin mukaan liikenneturvallisuuskehitys Suomessa on viimeisen viiden vuoden aikana ollut vähäistä. – Euroopassakin on esimerkkejä maista, joissa viime aikoina on onnistuttu vähentämään onnettomuuksia voimakkaasti. EU:n linjaama liikenneturvallisuuspolitiikka vuosille 2021–2030 sisältää kovia tavoitteita. EU:n pitkän aikavälin visiossa liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta. Parkkari kannattaa sitä, että EU:n tasolla on linjattu tavoitteet kunnianhimoisesti. – Kuolemien puolittamistavoite vuoteen 2030 on realistinen ja ennen kaikkea tarpeellinen, Parkkari tähdentää ja myöntää tekemistä Suomessa riittävän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kärkimaina Norja, Ruotsi ja Sveitsi Heikon kehityksen on havainnut myös Liikenneturva ja sen tutkimuspäällikkö Juha Valtonen, joka vertaa Suomea muihin Pohjoismaihin. – Ruotsissa päästiin alle kahdensadan ja Norjassa alle sadan tieliikennekuoleman. Myös Tanskassa vähennys on ollut reilu. Väkilukuun suhteutettuna liikennekuolemien määrä vuonna 2020 Suomessa on noin kaksinkertainen Ruotsiin ja Norjaan verrattuna, ja myös selvästi korkeampi kuin Tanskassa. Liikennekuolemien ja asukasluvun suhdeluku ei mairittele Suomea Pohjoismaiden keskinäisessä vertailussa. Suomen tieliikenteessä vuonna 2020 kuoli 39,7 ihmistä miljoonaa asukasta kohden. Ruotsissa vastaava suhdeluku viime vuodelta on 18,4, Norjassa 17,7 ja Tanskassa 25,5. – Tilastoinnissa on toki eri maiden välillä eroa ainakin itsemurhien käsittelyn osalta, mutta, vaikka Suomessa vähennettäisiin kaikki vähänkin epäilyttävät tapaukset itsemurhina pois, niin Suomessa ei päästäisi suhdeluvussa alle 30 kuolleeseen miljoonaa asukasta kohden, Valtonen taustoittaa. Suomi on keskikastissa EU:n laajuisesti Suomi sijoittuu keskikastiin, kun verrataan tilastoja, joissa tieliikennekuolemien määrä suhteutetaan miljoonaan asukkaaseen. ETSC:n (European Transport Safety Council) tuoreimmissa vuotta 2019 koskevissa tilastoissa kärkimaina ovat Norja, Ruotsi ja Sveitsi. Seuraavaksi turvallisimmat Euroopan maat olivat Ruotsi ja Sveitsi, joissa kuoli 22 ihmistä miljoonaa asukasta kohden. Seuraavina maina tulivat Irlanti (29 kuollutta/miljoona asukasta), Iso-Britannia (29), Malta (32) ja Tanska (34), joka siis kohensi turvallisuuttaan melkoisesti sitten vuoden 2019. Eniten liikenneturvallisuus kohentui EU-maista Virossa. EU-maiden keskiarvo on 51 tiekuolemaa per miljoona asukasta. Synkimmät tilastot tulivat Romaniasta. Siellä liikenteessä kuolee 96 ihmistä miljoonaa asukasta kohti. Kehnojen lukujen maita ovat myös Bulgaria (90) ja Puola (77). Mitä Suomessa pitäisi tehdä? Mitä Suomessa pitäisi tehdä, jotta koviin tavoitteisiin voitaisiin yltää? Parkkarin mukaan liikennekuolemien ja loukkaantumisten määrän vähentämiseksi ei ole olemassa poppakonsteja. – Yhtä keskeistä konkreettista toimenpidettä ei ole. Liikenneturvallisuustyö vaatii pitkäjänteistä suunnitelmallista panostusta yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Liikennejärjestelmä kokonaisuudessaan tulisi suunnitella siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai vakavasti loukkaantua tieliikenteessä. Parkkari tähdentää, että uuden ajoneuvotekniikan turvallisuushyödyt tulisi saada nykyistä tehokkaammin käyttöön arkiliikenteessä. Se vaatisi eurooppalaisessakin vertailussa iäkkään ajoneuvokantamme nuorentumista, joka tekisi uudenlaisista kuljettajaa auttavista turvajärjestelmistä yleisempiä. Tällaisia turvajärjestelmiä ovat esimerkiksi ajonvakautus- ja törmäyksenestojärjestelmät. – Ajonvakautusjärjestelmät ovat yleistyneet viime vuosina. Hyvin hyödyllisiä ovat myös törmäyksenestojärjestelmät, jotka ovat vielä verrattain harvinaisia Suomessa, Parkkari harmittelee. Perinteistäkään turvatekniikkaa ei Parkkarin mukaan välttämättä käytetä. – Autoissa ei käytetä riittävän usein turvavöitä eikä pyöräillessä kypärää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenneympäristön kohentamista Liikenneympäristön kohentamisella turvallisemmaksi eri käyttäjäryhmille on vaikutuksensa, mutta ympäristön muokkaus on usein pitkäkestoista ja kallista. Esimerkiksi keskikaiteiden asentamisella voidaan ehkäistä törmäyksiä erityisesti teillä, joilla ajetaan suurella nopeudella. – Taajamien liikennejärjestelyissä on kehittämistarpeita suojaamattomien tienkäyttäjien turvallisuuden suhteen. Taajamien ulkopuolella yksiajorataisilla valta- ja kantateillä on ajosuuntien erottelussa huomattavan paljon puutteita, Parkkari erittelee. Liikenneturvallisuusstrategia tekeillä Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan paraikaa kansallista liikenneturvallisuusstrategiaa. Sen pohjana on EU:n linjaama ns. nollavisio, joka tarkoittaa sitä, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Visiossa on kyse pitkän aikavälin tavoitteesta, jonka mukaan liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietokeskus Lähteet: Liikenneturva, Onnettomuustietoinstituutti, ETSC (European Transport Safety Council), Ruotsin, Norjan ja Tanskan onnettomuustilastot Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe