2.4.2016 Ajoneuvot Kuuden tunnin kisat, uuden kauden vitsit – FIA WEC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos moottoriurheilustaan tykkää hiukan hitaammin kypsytettynä, voisi World Endurance Championship olla hyvä vaihtoehto. Suomessa autourheilun kiistattomana kuninkuusluokkana pidetään Formula 1:stä, eikä arvonimeä syyttä sovitella luokan ylle. Onhan kyseessä ehkä nopein ja armottomin FIA:n autourheiluluokista. Oma ansionsa lajin suosioon on tietysti myös suomalaisella kuljettajamateriaalilla, yleisön tottuessa jo vuosikausia kestävään hemmotteluun kahdesta suomalaisesta maailman kovimmassa kilpasarjassa. Kilpaa voidaan kuitenkin ajaa nopeuden lisäksi myös matkasta. FIA:n World Endurance Championshipissä kilpailut kestävät yleensä kuusi tuntia, poikkeuksena tosin legendaarinen 24 tunnin Le Mans. Kolme kuljettajaa per auto, vähemmän turhaa hölmöilyä sääntöjen suhteen ja enemmän kilvanajoa. Kestävyyskisojen tavoille uskollisesti viimeisen vartin aikana saadaan yleensä sankareita ja itketään tappiosta, sillä pidemmät kilpailut antavat enemmän vaihtoehtoja strategioille ja comebackeille. Ja myös sosiaalista mediaa kannustetaan oikeasti osallistumaan kisatunnelmaan, täysin F1:stä poiketen. WECin sisällä kilpaillaan useammassa luokassa. Lempeämmissä GTE Pro ja GTE Am -luokissa kilpaillaan urheiluautoihin etäisesti pohjautuvilla GT-kilpureilla. Viime vuosina radoilla on nähty suomalaisista ainakin Markus Palttala ja Toni Vilander, joskin tämän vuoden tilanne näyttää heikommalta. Todellista vauhdin hurmaa haetaan LMP1 ja LMP2 ("Le Mans Prototype") -luokissa. Prototyyppien keskuudessa katseet kohdistuvat tietysti LMP1-luokkaan, jossa tehdastallit kisaavat toisiaan vastaan. Erityisen mielenkiintoiseksi luokan tekee se, että säännösten sisällä tiimit saavat toteuttaa itseään. Tunnetuin nykyisistä LMP1-tiimeistä lienee Audi, jonka edesottamukset niin R8 kuin R18 -kilpureilla ovat tuoneet merkille ja dieselmoottoreille glooriaa vuosikausien ajan. Tälle kaudelle R18 e-tron quattro on kokenut sääntömuutosten pakottamien muutosten lisäksi parannuksia jokaisella osa-alueella. Osaltaan Audin on pakottanut tähän pitkän tauon jälkeen kilpakentille ilmestynyt Porsche, joka ei ole osoittanut häivähdystäkään konsernin sisäistä solidaarisuutta viedessään kilpasarjan mestaruuden heti toisena osallistumisvuotenaan. R18 e-tronin voimanlähteenä on nelilitrainen V6 TDI -dieselmoottori, jota täydennetään tänä vuonna 6 megajoulen energiankeräys-hybridijärjestelmällä. Järjestelmän kokonaistehon Audi ilmoittaa olevan yli 1 000 hevosvoimaa. Porsche 919 lähtee kauteen mestarin leppoisasta asemasta. Viime kausi toi lopulta stuttgartilaisille kaiken halutun, sillä kausimestaruuden lisäksi myös Le Mansissa saavutettiin kaksoisvoitto. Porsche luottaa tällä kaudella melko pitkälle samaan reseptiin kuin viime vuonna, keskittyen lähinnä luotettavuuden paranteluun. Voimanlähteenä 919:ssa on turboahdettu kaksilitrainen V4-bensiinimoottori, jonka jatkeena on 8 megajoulen hybridijärjestelmä. Käytännössä järjestelmän yhteisteho on jossain 900 hevosvoiman paremmalla puolella, jaon ollessa melko tasan polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välillä. Toyota hakee niin ikään paluuta voittokantaan. Hitaasti, mutta lupaavasti kehittynyt kilpaprojekti saavutti huippunsa vuonna 2014 mestaruuden myötä, viime vuoden ollessa nihkeää suorittamista. TS040-kilpurista on edistytty tälle kaudelle TS050-malliin, jossa uusiksi on laitettu koko voimansiirto. 3,7-litrainen vapaasti hengittävä V8 on vaihtunut 2,4-litraiseen turboahdettuun V6:een. Samalla hybridijärjestelmä on uusittu ja nostettu tehokkaampaan 8 megajoulen luokkaan. Yhteistehoksi Toyota ilmoittaakin 1 000 hevosvoimaa, polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välisen jaon ollessa tasan 500 ja 500 hevosvoimaa. Nähtäväksi siis jää, onko Porsche jälleen lyömätön vai onnistuvatko menneisiin vuosiin haikailevat kilpakumppanit kauhomaan itselleen kunniaa. Kauden yhteistesteissä voimasuhteet olivat melko tasaiset, mutta mikäänhän ei ole varmaa ennen kuin ruutulippu heilahtaa Silverstonessa myöhemmin tässä kuussa. FIA World Endurance Championshipin viralliset sivut kertovat lisää sarjan aikatauluista ja seuraamisesta. Kilpailujen aikana palvelee ainakin erinomainen nettiradio Radio Le Mans, jota voi kuunnella hiukan heikommallakin yhteydellä. Radio Le Mansista löytyy apu myös muiden kestävyyskisojen seuraamiseen. Kisakalenteri 2016: 6 Hours of Silverstone – 17.04.2016 6 Hours of Spa-Francorchamps – 07.05.2016 24 Hours of Le Mans – 18.06.2016 6 Hours of Nürburgring – 24.07.2016 6 Hours of Mexico – 03.09.2016 6 Hours of Circuit of The Americas – 17.09.2016 6 Hours of Fuji – 16.10.2016 6 Hours of Shanghai – 06.11.2016 6 Hours of Bahrain – 19.11.2016 Lähde: valmistajat, FIA WEC / ACO, kuvat: valmistajat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan