2.4.2016 Ajoneuvot Kuuden tunnin kisat, uuden kauden vitsit – FIA WEC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos moottoriurheilustaan tykkää hiukan hitaammin kypsytettynä, voisi World Endurance Championship olla hyvä vaihtoehto. Suomessa autourheilun kiistattomana kuninkuusluokkana pidetään Formula 1:stä, eikä arvonimeä syyttä sovitella luokan ylle. Onhan kyseessä ehkä nopein ja armottomin FIA:n autourheiluluokista. Oma ansionsa lajin suosioon on tietysti myös suomalaisella kuljettajamateriaalilla, yleisön tottuessa jo vuosikausia kestävään hemmotteluun kahdesta suomalaisesta maailman kovimmassa kilpasarjassa.Kilpaa voidaan kuitenkin ajaa nopeuden lisäksi myös matkasta. FIA:n World Endurance Championshipissä kilpailut kestävät yleensä kuusi tuntia, poikkeuksena tosin legendaarinen 24 tunnin Le Mans. Kolme kuljettajaa per auto, vähemmän turhaa hölmöilyä sääntöjen suhteen ja enemmän kilvanajoa. Kestävyyskisojen tavoille uskollisesti viimeisen vartin aikana saadaan yleensä sankareita ja itketään tappiosta, sillä pidemmät kilpailut antavat enemmän vaihtoehtoja strategioille ja comebackeille. Ja myös sosiaalista mediaa kannustetaan oikeasti osallistumaan kisatunnelmaan, täysin F1:stä poiketen.WECin sisällä kilpaillaan useammassa luokassa. Lempeämmissä GTE Pro ja GTE Am -luokissa kilpaillaan urheiluautoihin etäisesti pohjautuvilla GT-kilpureilla. Viime vuosina radoilla on nähty suomalaisista ainakin Markus Palttala ja Toni Vilander, joskin tämän vuoden tilanne näyttää heikommalta. Todellista vauhdin hurmaa haetaan LMP1 ja LMP2 ("Le Mans Prototype") -luokissa. Prototyyppien keskuudessa katseet kohdistuvat tietysti LMP1-luokkaan, jossa tehdastallit kisaavat toisiaan vastaan. Erityisen mielenkiintoiseksi luokan tekee se, että säännösten sisällä tiimit saavat toteuttaa itseään.Tunnetuin nykyisistä LMP1-tiimeistä lienee Audi, jonka edesottamukset niin R8 kuin R18 -kilpureilla ovat tuoneet merkille ja dieselmoottoreille glooriaa vuosikausien ajan. Tälle kaudelle R18 e-tron quattro on kokenut sääntömuutosten pakottamien muutosten lisäksi parannuksia jokaisella osa-alueella. Osaltaan Audin on pakottanut tähän pitkän tauon jälkeen kilpakentille ilmestynyt Porsche, joka ei ole osoittanut häivähdystäkään konsernin sisäistä solidaarisuutta viedessään kilpasarjan mestaruuden heti toisena osallistumisvuotenaan. R18 e-tronin voimanlähteenä on nelilitrainen V6 TDI -dieselmoottori, jota täydennetään tänä vuonna 6 megajoulen energiankeräys-hybridijärjestelmällä. Järjestelmän kokonaistehon Audi ilmoittaa olevan yli 1 000 hevosvoimaa.Porsche 919 lähtee kauteen mestarin leppoisasta asemasta. Viime kausi toi lopulta stuttgartilaisille kaiken halutun, sillä kausimestaruuden lisäksi myös Le Mansissa saavutettiin kaksoisvoitto. Porsche luottaa tällä kaudella melko pitkälle samaan reseptiin kuin viime vuonna, keskittyen lähinnä luotettavuuden paranteluun. Voimanlähteenä 919:ssa on turboahdettu kaksilitrainen V4-bensiinimoottori, jonka jatkeena on 8 megajoulen hybridijärjestelmä. Käytännössä järjestelmän yhteisteho on jossain 900 hevosvoiman paremmalla puolella, jaon ollessa melko tasan polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välillä.Toyota hakee niin ikään paluuta voittokantaan. Hitaasti, mutta lupaavasti kehittynyt kilpaprojekti saavutti huippunsa vuonna 2014 mestaruuden myötä, viime vuoden ollessa nihkeää suorittamista. TS040-kilpurista on edistytty tälle kaudelle TS050-malliin, jossa uusiksi on laitettu koko voimansiirto. 3,7-litrainen vapaasti hengittävä V8 on vaihtunut 2,4-litraiseen turboahdettuun V6:een. Samalla hybridijärjestelmä on uusittu ja nostettu tehokkaampaan 8 megajoulen luokkaan. Yhteistehoksi Toyota ilmoittaakin 1 000 hevosvoimaa, polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välisen jaon ollessa tasan 500 ja 500 hevosvoimaa.Nähtäväksi siis jää, onko Porsche jälleen lyömätön vai onnistuvatko menneisiin vuosiin haikailevat kilpakumppanit kauhomaan itselleen kunniaa. Kauden yhteistesteissä voimasuhteet olivat melko tasaiset, mutta mikäänhän ei ole varmaa ennen kuin ruutulippu heilahtaa Silverstonessa myöhemmin tässä kuussa.FIA World Endurance Championshipin viralliset sivut kertovat lisää sarjan aikatauluista ja seuraamisesta.Kilpailujen aikana palvelee ainakin erinomainen nettiradio Radio Le Mans, jota voi kuunnella hiukan heikommallakin yhteydellä. Radio Le Mansista löytyy apu myös muiden kestävyyskisojen seuraamiseen.Kisakalenteri 2016:6 Hours of Silverstone – 17.04.20166 Hours of Spa-Francorchamps – 07.05.201624 Hours of Le Mans – 18.06.20166 Hours of Nürburgring – 24.07.20166 Hours of Mexico – 03.09.20166 Hours of Circuit of The Americas – 17.09.20166 Hours of Fuji – 16.10.20166 Hours of Shanghai – 06.11.20166 Hours of Bahrain – 19.11.2016Lähde: valmistajat, FIA WEC / ACO, kuvat: valmistajatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen