2.4.2016 Ajoneuvot Kuuden tunnin kisat, uuden kauden vitsit – FIA WEC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos moottoriurheilustaan tykkää hiukan hitaammin kypsytettynä, voisi World Endurance Championship olla hyvä vaihtoehto. Suomessa autourheilun kiistattomana kuninkuusluokkana pidetään Formula 1:stä, eikä arvonimeä syyttä sovitella luokan ylle. Onhan kyseessä ehkä nopein ja armottomin FIA:n autourheiluluokista. Oma ansionsa lajin suosioon on tietysti myös suomalaisella kuljettajamateriaalilla, yleisön tottuessa jo vuosikausia kestävään hemmotteluun kahdesta suomalaisesta maailman kovimmassa kilpasarjassa.Kilpaa voidaan kuitenkin ajaa nopeuden lisäksi myös matkasta. FIA:n World Endurance Championshipissä kilpailut kestävät yleensä kuusi tuntia, poikkeuksena tosin legendaarinen 24 tunnin Le Mans. Kolme kuljettajaa per auto, vähemmän turhaa hölmöilyä sääntöjen suhteen ja enemmän kilvanajoa. Kestävyyskisojen tavoille uskollisesti viimeisen vartin aikana saadaan yleensä sankareita ja itketään tappiosta, sillä pidemmät kilpailut antavat enemmän vaihtoehtoja strategioille ja comebackeille. Ja myös sosiaalista mediaa kannustetaan oikeasti osallistumaan kisatunnelmaan, täysin F1:stä poiketen.WECin sisällä kilpaillaan useammassa luokassa. Lempeämmissä GTE Pro ja GTE Am -luokissa kilpaillaan urheiluautoihin etäisesti pohjautuvilla GT-kilpureilla. Viime vuosina radoilla on nähty suomalaisista ainakin Markus Palttala ja Toni Vilander, joskin tämän vuoden tilanne näyttää heikommalta. Todellista vauhdin hurmaa haetaan LMP1 ja LMP2 ("Le Mans Prototype") -luokissa. Prototyyppien keskuudessa katseet kohdistuvat tietysti LMP1-luokkaan, jossa tehdastallit kisaavat toisiaan vastaan. Erityisen mielenkiintoiseksi luokan tekee se, että säännösten sisällä tiimit saavat toteuttaa itseään.Tunnetuin nykyisistä LMP1-tiimeistä lienee Audi, jonka edesottamukset niin R8 kuin R18 -kilpureilla ovat tuoneet merkille ja dieselmoottoreille glooriaa vuosikausien ajan. Tälle kaudelle R18 e-tron quattro on kokenut sääntömuutosten pakottamien muutosten lisäksi parannuksia jokaisella osa-alueella. Osaltaan Audin on pakottanut tähän pitkän tauon jälkeen kilpakentille ilmestynyt Porsche, joka ei ole osoittanut häivähdystäkään konsernin sisäistä solidaarisuutta viedessään kilpasarjan mestaruuden heti toisena osallistumisvuotenaan. R18 e-tronin voimanlähteenä on nelilitrainen V6 TDI -dieselmoottori, jota täydennetään tänä vuonna 6 megajoulen energiankeräys-hybridijärjestelmällä. Järjestelmän kokonaistehon Audi ilmoittaa olevan yli 1 000 hevosvoimaa.Porsche 919 lähtee kauteen mestarin leppoisasta asemasta. Viime kausi toi lopulta stuttgartilaisille kaiken halutun, sillä kausimestaruuden lisäksi myös Le Mansissa saavutettiin kaksoisvoitto. Porsche luottaa tällä kaudella melko pitkälle samaan reseptiin kuin viime vuonna, keskittyen lähinnä luotettavuuden paranteluun. Voimanlähteenä 919:ssa on turboahdettu kaksilitrainen V4-bensiinimoottori, jonka jatkeena on 8 megajoulen hybridijärjestelmä. Käytännössä järjestelmän yhteisteho on jossain 900 hevosvoiman paremmalla puolella, jaon ollessa melko tasan polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välillä.Toyota hakee niin ikään paluuta voittokantaan. Hitaasti, mutta lupaavasti kehittynyt kilpaprojekti saavutti huippunsa vuonna 2014 mestaruuden myötä, viime vuoden ollessa nihkeää suorittamista. TS040-kilpurista on edistytty tälle kaudelle TS050-malliin, jossa uusiksi on laitettu koko voimansiirto. 3,7-litrainen vapaasti hengittävä V8 on vaihtunut 2,4-litraiseen turboahdettuun V6:een. Samalla hybridijärjestelmä on uusittu ja nostettu tehokkaampaan 8 megajoulen luokkaan. Yhteistehoksi Toyota ilmoittaakin 1 000 hevosvoimaa, polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välisen jaon ollessa tasan 500 ja 500 hevosvoimaa.Nähtäväksi siis jää, onko Porsche jälleen lyömätön vai onnistuvatko menneisiin vuosiin haikailevat kilpakumppanit kauhomaan itselleen kunniaa. Kauden yhteistesteissä voimasuhteet olivat melko tasaiset, mutta mikäänhän ei ole varmaa ennen kuin ruutulippu heilahtaa Silverstonessa myöhemmin tässä kuussa.FIA World Endurance Championshipin viralliset sivut kertovat lisää sarjan aikatauluista ja seuraamisesta.Kilpailujen aikana palvelee ainakin erinomainen nettiradio Radio Le Mans, jota voi kuunnella hiukan heikommallakin yhteydellä. Radio Le Mansista löytyy apu myös muiden kestävyyskisojen seuraamiseen.Kisakalenteri 2016:6 Hours of Silverstone – 17.04.20166 Hours of Spa-Francorchamps – 07.05.201624 Hours of Le Mans – 18.06.20166 Hours of Nürburgring – 24.07.20166 Hours of Mexico – 03.09.20166 Hours of Circuit of The Americas – 17.09.20166 Hours of Fuji – 16.10.20166 Hours of Shanghai – 06.11.20166 Hours of Bahrain – 19.11.2016Lähde: valmistajat, FIA WEC / ACO, kuvat: valmistajatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa