2.4.2016

Kuuden tunnin kisat, uuden kauden vitsit – FIA WEC

Porsche 919 LMP1

Jos moottoriurheilustaan tykkää hiukan hitaammin kypsytettynä, voisi World Endurance Championship olla hyvä vaihtoehto.

Suomessa autourheilun kiistattomana kuninkuusluokkana pidetään Formula 1:stä, eikä arvonimeä syyttä sovitella luokan ylle. Onhan kyseessä ehkä nopein ja armottomin FIA:n autourheiluluokista. Oma ansionsa lajin suosioon on tietysti myös suomalaisella kuljettajamateriaalilla, yleisön tottuessa jo vuosikausia kestävään hemmotteluun kahdesta suomalaisesta maailman kovimmassa kilpasarjassa.

Kilpaa voidaan kuitenkin ajaa nopeuden lisäksi myös matkasta. FIA:n World Endurance Championshipissä kilpailut kestävät yleensä kuusi tuntia, poikkeuksena tosin legendaarinen 24 tunnin Le Mans. Kolme kuljettajaa per auto, vähemmän turhaa hölmöilyä sääntöjen suhteen ja enemmän kilvanajoa. Kestävyyskisojen tavoille uskollisesti viimeisen vartin aikana saadaan yleensä sankareita ja itketään tappiosta, sillä pidemmät kilpailut antavat enemmän vaihtoehtoja strategioille ja comebackeille. Ja myös sosiaalista mediaa kannustetaan oikeasti osallistumaan kisatunnelmaan, täysin F1:stä poiketen.

WECin sisällä kilpaillaan useammassa luokassa. Lempeämmissä GTE Pro ja GTE Am -luokissa kilpaillaan urheiluautoihin etäisesti pohjautuvilla GT-kilpureilla. Viime vuosina radoilla on nähty suomalaisista ainakin Markus Palttala ja Toni Vilander, joskin tämän vuoden tilanne näyttää heikommalta. Todellista vauhdin hurmaa haetaan LMP1 ja LMP2 ("Le Mans Prototype") -luokissa. Prototyyppien keskuudessa katseet kohdistuvat tietysti LMP1-luokkaan, jossa tehdastallit kisaavat toisiaan vastaan. Erityisen mielenkiintoiseksi luokan tekee se, että säännösten sisällä tiimit saavat toteuttaa itseään.

Audi R18 LMP1

Tunnetuin nykyisistä LMP1-tiimeistä lienee Audi, jonka edesottamukset niin R8 kuin R18 -kilpureilla ovat tuoneet merkille ja dieselmoottoreille glooriaa vuosikausien ajan. Tälle kaudelle R18 e-tron quattro on kokenut sääntömuutosten pakottamien muutosten lisäksi parannuksia jokaisella osa-alueella. Osaltaan Audin on pakottanut tähän pitkän tauon jälkeen kilpakentille ilmestynyt Porsche, joka ei ole osoittanut häivähdystäkään konsernin sisäistä solidaarisuutta viedessään kilpasarjan mestaruuden heti toisena osallistumisvuotenaan. R18 e-tronin voimanlähteenä on nelilitrainen V6 TDI -dieselmoottori, jota täydennetään tänä vuonna 6 megajoulen energiankeräys-hybridijärjestelmällä. Järjestelmän kokonaistehon Audi ilmoittaa olevan yli 1 000 hevosvoimaa.

Audi R18 LMP1

Porsche 919 lähtee kauteen mestarin leppoisasta asemasta. Viime kausi toi lopulta stuttgartilaisille kaiken halutun, sillä kausimestaruuden lisäksi myös Le Mansissa saavutettiin kaksoisvoitto. Porsche luottaa tällä kaudella melko pitkälle samaan reseptiin kuin viime vuonna, keskittyen lähinnä luotettavuuden paranteluun. Voimanlähteenä 919:ssa on turboahdettu kaksilitrainen V4-bensiinimoottori, jonka jatkeena on 8 megajoulen hybridijärjestelmä. Käytännössä järjestelmän yhteisteho on jossain 900 hevosvoiman paremmalla puolella, jaon ollessa melko tasan polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välillä.

Toyota TS050 LMP1

Toyota hakee niin ikään paluuta voittokantaan. Hitaasti, mutta lupaavasti kehittynyt kilpaprojekti saavutti huippunsa vuonna 2014 mestaruuden myötä, viime vuoden ollessa nihkeää suorittamista. TS040-kilpurista on edistytty tälle kaudelle TS050-malliin, jossa uusiksi on laitettu koko voimansiirto. 3,7-litrainen vapaasti hengittävä V8 on vaihtunut 2,4-litraiseen turboahdettuun V6:een. Samalla hybridijärjestelmä on uusittu ja nostettu tehokkaampaan 8 megajoulen luokkaan. Yhteistehoksi Toyota ilmoittaakin 1 000 hevosvoimaa, polttomoottorin ja hybridijärjestelmän välisen jaon ollessa tasan 500 ja 500 hevosvoimaa.

Nähtäväksi siis jää, onko Porsche jälleen lyömätön vai onnistuvatko menneisiin vuosiin haikailevat kilpakumppanit kauhomaan itselleen kunniaa. Kauden yhteistesteissä voimasuhteet olivat melko tasaiset, mutta mikäänhän ei ole varmaa ennen kuin ruutulippu heilahtaa Silverstonessa myöhemmin tässä kuussa.

FIA World Endurance Championshipin viralliset sivut kertovat lisää sarjan aikatauluista ja seuraamisesta.

Kilpailujen aikana palvelee ainakin erinomainen nettiradio Radio Le Mans, jota voi kuunnella hiukan heikommallakin yhteydellä. Radio Le Mansista löytyy apu myös muiden kestävyyskisojen seuraamiseen.

Kisakalenteri 2016:

6 Hours of Silverstone – 17.04.2016

6 Hours of Spa-Francorchamps – 07.05.2016

24 Hours of Le Mans – 18.06.2016

6 Hours of Nürburgring – 24.07.2016

6 Hours of Mexico – 03.09.2016

6 Hours of Circuit of The Americas – 17.09.2016

6 Hours of Fuji – 16.10.2016

6 Hours of Shanghai – 06.11.2016

6 Hours of Bahrain – 19.11.2016

Lähde: valmistajat, FIA WEC / ACO, kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat