19.12.2022 Ajoneuvot Kylmät tyypit: Mitsubishi ASX ei edes yritä piilotella ranskalaisia sukujuuriaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi ASX ei edes yritä piilotella ranskalaisia sukujuuriaan. Se on lähes identtinen kolme vuotta sitten esitellyn Renault Capturin kanssa. Mitsubishi ASX palaa markkinoille pienen tauon jälkeen. Vuonna 2010 esiteltyä mallia alkoikin jo ikä painaa kolmesta faceliftistä huolimatta. Mitsubishin päädyttyä Renault-Nissan –allianssin hallintaan 2016 uutuuksia ei juuri ole esitelty. Tästä eteenpäin on helppo otaksua uusien mallien olevan yhteistyössä toteutettuja.Ensimmäinen yhteismalli on ASX, sen suunnitteluun Mitsubishin ei ole tarvinnut osallistua. Se on lähes identtinen kolme vuotta sitten esitellyn Renault Capturin kanssa. Erot rajoittuvat maskiin, rattiin ja logoihin. Kun mallin myyntiin saamiseen meni näin kauan, olisi odottanut vähän isompia visuaalisia muutoksia vaikkapa puskureihin, vanteisiin, verhoiluun tai näyttöruutuihin.Captur on kuitenkin vielä erittäin kilpailukykyinen ominaisuuksiltaan ja yksi Euroopan myydyimmistä kompakteista citymaastureista. Vanhaan ASX:än verrattuna se tuo melkoisen harppauksen joka saralla, tosin ilmeisesti myös hinta mukaan lukien.Hinnat on luvattu julkistaa vuoden vaihteen jälkeen ennakkomyynnin alkaessa. Ensimmäiset autot saapuvat liikkeisiin maaliskuussa. Vaikka uusi ASX valmistetaan Renaultin tehtaalla Espanjassa, Mitsubishi lupaa sille viiden vuoden takuun, vuoden enemmän kuin Rellu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti varusteluvaihtoehtojaASX:än istuutuminen ei siis tuota yllätyksiä, Capturia on Moottorissa koeajettu usein. Tilaa on mukavasti, takaistuimelle mahtuu aikuinen vielä pitkänkin kuskin taakse. Tavaratilaa on perheautolle riittävästi ja tilaa saa lisää liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takajalkatilojen kustannuksella. Istuimet ovat pehmeän mukavat, mutta pitkällä matkalla saattaisi kaivata vähän jämäkämpiä muotoja ja sivutukia.Mittaristo on perusmalleissa perinteinen, mutta kalliimmissa versioissa digitaalinen. Keskellä kojelautaa sopivan ylhäällä on kosketusnäyttö navigaatiota, radiota ja yhteyksiä varten, lämmityslaitteen perinteiset säätimet ovat sen alapuolella.Varustetasot on nimetty Mitsubishin mukaisesti, Inform, Invite, Intense ja Instyle, ne on niputettu voimalinjojen kanssa. Parasta tasoa ei saa pikkumoottorilla eikä lataushybridiä karvalakkina. Varusteita on riittävästi jo perustasolta alkaen. Kalleimmassa onkin sitten jo ASX:ässä ennen näkemättömiä varusteita. Uusi sukupolvi tuo mukanaan uusimpia elektronisia suojelusenkeleitä, autonomisen ajon avustimia ja langattomia älypuhelinyhteyksiä.Neljä erilaista voimalinjaaMitsubishi aloittaa ASX:n myynnin neljällä moottorilla, kaikki bensiinikäyttöisiä. Perusmoottori on litrainen kolmisylinterinen (91 hv) manuaalina. Kevythybridi on 1,3-litrainen (140 hv) joko 6-v. manuaalivaihteistolla tai 7-v. kaksoiskytkinautomaatilla. Hybridissä moottorin koko on 1,6 ja sen apuna on kaksi sähkömoottoria ja monitilavaihteisto (143 hv). Lataushybridissä (159 hv) siihen on vielä lisätty 10,5 kWh:n akusto. Hybrideissä tavaratila on perusmallia pienempi välipohjan alla olevan akuston ja sähkötekniikan takia.Ensiesittelyssä ASX:ällä ei voinut vielä ajaa, mutta takaumat Captur-ajeluista ovat jättäneet päällimmäiseksi mieleen jousitusmukavuuden ja alhaisen melutason varsinkin painavammissa hybridimalleissa. Mitsubishi ei kerro tehneensä muutoksia alustaan. Aktiiviselle ajajalle ohjaustunto on turhan hento, samoin hybridien kaasu- ja jarrupolkimen tunto. Kevythybridi on nopein kiihtymään ja lataushybridillä pääsee sähköllä n. 30-50 km kelistä ja kaasun asennosta riippuen. Ällistyttävän pieniin kulutuslukemiin emme ole päässeet, mutta yritämme uudelleen, kunhan ASX:n rattiin keväällä pääsemme.Teksti ja kuvat Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti