19.12.2022 Ajoneuvot Kylmät tyypit: Mitsubishi ASX ei edes yritä piilotella ranskalaisia sukujuuriaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi ASX ei edes yritä piilotella ranskalaisia sukujuuriaan. Se on lähes identtinen kolme vuotta sitten esitellyn Renault Capturin kanssa. Mitsubishi ASX palaa markkinoille pienen tauon jälkeen. Vuonna 2010 esiteltyä mallia alkoikin jo ikä painaa kolmesta faceliftistä huolimatta. Mitsubishin päädyttyä Renault-Nissan –allianssin hallintaan 2016 uutuuksia ei juuri ole esitelty. Tästä eteenpäin on helppo otaksua uusien mallien olevan yhteistyössä toteutettuja.Ensimmäinen yhteismalli on ASX, sen suunnitteluun Mitsubishin ei ole tarvinnut osallistua. Se on lähes identtinen kolme vuotta sitten esitellyn Renault Capturin kanssa. Erot rajoittuvat maskiin, rattiin ja logoihin. Kun mallin myyntiin saamiseen meni näin kauan, olisi odottanut vähän isompia visuaalisia muutoksia vaikkapa puskureihin, vanteisiin, verhoiluun tai näyttöruutuihin.Captur on kuitenkin vielä erittäin kilpailukykyinen ominaisuuksiltaan ja yksi Euroopan myydyimmistä kompakteista citymaastureista. Vanhaan ASX:än verrattuna se tuo melkoisen harppauksen joka saralla, tosin ilmeisesti myös hinta mukaan lukien.Hinnat on luvattu julkistaa vuoden vaihteen jälkeen ennakkomyynnin alkaessa. Ensimmäiset autot saapuvat liikkeisiin maaliskuussa. Vaikka uusi ASX valmistetaan Renaultin tehtaalla Espanjassa, Mitsubishi lupaa sille viiden vuoden takuun, vuoden enemmän kuin Rellu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti varusteluvaihtoehtojaASX:än istuutuminen ei siis tuota yllätyksiä, Capturia on Moottorissa koeajettu usein. Tilaa on mukavasti, takaistuimelle mahtuu aikuinen vielä pitkänkin kuskin taakse. Tavaratilaa on perheautolle riittävästi ja tilaa saa lisää liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takajalkatilojen kustannuksella. Istuimet ovat pehmeän mukavat, mutta pitkällä matkalla saattaisi kaivata vähän jämäkämpiä muotoja ja sivutukia.Mittaristo on perusmalleissa perinteinen, mutta kalliimmissa versioissa digitaalinen. Keskellä kojelautaa sopivan ylhäällä on kosketusnäyttö navigaatiota, radiota ja yhteyksiä varten, lämmityslaitteen perinteiset säätimet ovat sen alapuolella.Varustetasot on nimetty Mitsubishin mukaisesti, Inform, Invite, Intense ja Instyle, ne on niputettu voimalinjojen kanssa. Parasta tasoa ei saa pikkumoottorilla eikä lataushybridiä karvalakkina. Varusteita on riittävästi jo perustasolta alkaen. Kalleimmassa onkin sitten jo ASX:ässä ennen näkemättömiä varusteita. Uusi sukupolvi tuo mukanaan uusimpia elektronisia suojelusenkeleitä, autonomisen ajon avustimia ja langattomia älypuhelinyhteyksiä.Neljä erilaista voimalinjaaMitsubishi aloittaa ASX:n myynnin neljällä moottorilla, kaikki bensiinikäyttöisiä. Perusmoottori on litrainen kolmisylinterinen (91 hv) manuaalina. Kevythybridi on 1,3-litrainen (140 hv) joko 6-v. manuaalivaihteistolla tai 7-v. kaksoiskytkinautomaatilla. Hybridissä moottorin koko on 1,6 ja sen apuna on kaksi sähkömoottoria ja monitilavaihteisto (143 hv). Lataushybridissä (159 hv) siihen on vielä lisätty 10,5 kWh:n akusto. Hybrideissä tavaratila on perusmallia pienempi välipohjan alla olevan akuston ja sähkötekniikan takia.Ensiesittelyssä ASX:ällä ei voinut vielä ajaa, mutta takaumat Captur-ajeluista ovat jättäneet päällimmäiseksi mieleen jousitusmukavuuden ja alhaisen melutason varsinkin painavammissa hybridimalleissa. Mitsubishi ei kerro tehneensä muutoksia alustaan. Aktiiviselle ajajalle ohjaustunto on turhan hento, samoin hybridien kaasu- ja jarrupolkimen tunto. Kevythybridi on nopein kiihtymään ja lataushybridillä pääsee sähköllä n. 30-50 km kelistä ja kaasun asennosta riippuen. Ällistyttävän pieniin kulutuslukemiin emme ole päässeet, mutta yritämme uudelleen, kunhan ASX:n rattiin keväällä pääsemme.Teksti ja kuvat Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa