6.7.2024 Uutinen Kysely paljastaa: yli puolet suomalaisista arvioi riittävän turvavälin täysin alakanttiin Kuva Liikenneturva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kuljettajista ei tiedä, mikä on riittävän pitkä turvaväli taajamanopeudessa. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista vain alle puolet osasi määrittää taajamassa oikean turvavälin. Taajamassa 40 km/h nopeudella ajettaessa turvavälin tulisi olla vähintään puolet nopeudesta eli 20 metriä. Vastaajista 54 prosenttia uskoi riittävän turvavälin olevan 8–13 metriä.Turvavälin tulisi olla tarpeeksi pitkä, jotta kuljettaja ehtii reagoimaan ja pysäyttämään auton turvallisesti äkkitilanteessa. Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä selventää, että ajoneuvon pysähtymismatka koostuu reagointi- ja jarrutusmatkasta. Äkkitilanteessa kuljettajalta kuluu yleensä vähintään sekunti, ennen kuin hän havaitsee vaaran ja ehtii painaa jarrupoljinta. Tätä kutsutaan reaktioajaksi.– Esimerkiksi 40 kilometrin tuntivauhdissa auto kulkee sekunnin aikana jo 11 metrin verran. Tämän lisäksi tulee jarrutusmatka, joka on hyvissä olosuhteissa noin 7 metriä. Ajoneuvon pysäyttämiseen 40 km/h nollaan menee siis noin 18 metriä, Kivilä kertoo.Maantienopeuksilla hyvässä ajokelissä turvavälin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä vähintään sama kuin nopeuslukema eli esimerkiksi 80 km/h alueella 80 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvaväliä arvioidaan monin erin keinoinLiikenneturvan kyselyn mukaan suomalaisilla on erilaisia tapoja turvavälin pitämiseen edellä ajavaan. Autoilijoilta kysyttiin, millä keinoin ja kuinka usein he arvioivat turvaväliä ajon aikana. Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia seuraa ainakin melko usein, että etäisyys edellä ajavaan pysyy sopivana pelkkää kaasupoljinta käyttäen. Kivilän mukaan tämä on hyvä lähtökohta.– Liikenteestä tulee joustavampaa, kun turvavälit ovat tarpeeksi pitkiä ja vauhtia voi säädellä kaasun avulla. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa, joutuu mukautumaan toisen vauhtiin jarrupoljinta käyttämällä ja ajamisesta tulee helposti nykivää. Lähtökohtana kaasupolkimen käyttö turvavälin ylläpitäjänä on hyvä, mutta se ei ole kuitenkaan riittävä, Kivilä toteaa.Lisäksi 76 prosenttia vastaajista arvioi turvavälin erittäin tai melko usein metreinä edellä ajavaan, kun taas 71 prosenttia arvioi turvavälin erittäin tai melko usein mutu-tuntumalla. Vastaajista 35 prosenttia luotti ainakin melko usein auton tekniikkaan tai automatiikkaan sopivan turvavälin pitämisessä.– Myös auton tekniikka saattaa auttaa turvavälin pitämisessä, mutta on hyvä muistaa, ettei se ota huomioon esimerkiksi kelin huonontumista.Ennakoiva ajo avainasemassa – muista riittävä turvaväliKivilän mukaan liikenteessä ajetaan turhan usein liian lyhyillä turvaväleillä. Ratkaisuksi hän tarjoaa ennakoivan ajon ajattelumallia, johon kuuluu olennaisesti riittävä turvaväli. – Ennakoiva ajo on tilanteiden ennustamista, riskien tunnistamista ja niiden torjumista omaa toimintaa muuttamalla. Ennakoivalla kuljettajalla on tilaa ja aikaa toimia liikenteessä paremmin, Kivilä sanoo.Myös ohitusturvallisuus etenkin maantienopeuksilla kasvaa, kun jättää riittävän pitkän etäisyyden edellä ajavaan. Ohittajalla on mahdollisuus palata takaisin omalle kaistalle häiritsemättä ohitettavien matkantekoa.– Ei ole niinkään väliä, miten arvioi turvavälin, kunhan se on tarpeeksi pitkä ja liikenne sujuu jouhevasti. Muut positiiviset vaikutukset seuraavat, sillä ajaminen on huomattavasti turvallisempaa, taloudellisempaa ja rennompaa, kun turvaväli edellä ajavaan on riittävä, Kivilä painottaa.Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy huhtikuussa 2024. Kyselyyn vastasi yhteensä 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentit (1) Se vanha Ensio Itkosen neuvo: Sano hitaasti TURVALLISUUSVÄLI, kun arvioit turvaväliä, niin olet riittävän kaukana. Tuosta tulee se 4 sekuntia aika rarkkaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 11.4.2025 Autoilun hinta Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni