6.7.2024

Kysely paljastaa: yli puolet suomalaisista arvioi riittävän turvavälin täysin alakanttiin

Kuva Liikenneturva
Liikenneturva

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kuljettajista ei tiedä, mikä on riittävän pitkä turvaväli taajamanopeudessa.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista vain alle puolet osasi määrittää taajamassa oikean turvavälin. Taajamassa 40 km/h nopeudella ajettaessa turvavälin tulisi olla vähintään puolet nopeudesta eli 20 metriä. Vastaajista 54 prosenttia uskoi riittävän turvavälin olevan 8–13 metriä.

Turvavälin tulisi olla tarpeeksi pitkä, jotta kuljettaja ehtii reagoimaan ja pysäyttämään auton turvallisesti äkkitilanteessa.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä selventää, että ajoneuvon pysähtymismatka koostuu reagointi- ja jarrutusmatkasta. Äkkitilanteessa kuljettajalta kuluu yleensä vähintään sekunti, ennen kuin hän havaitsee vaaran ja ehtii painaa jarrupoljinta. Tätä kutsutaan reaktioajaksi.

– Esimerkiksi 40 kilometrin tuntivauhdissa auto kulkee sekunnin aikana jo 11 metrin verran. Tämän lisäksi tulee jarrutusmatka, joka on hyvissä olosuhteissa noin 7 metriä. Ajoneuvon pysäyttämiseen 40 km/h nollaan menee siis noin 18 metriä, Kivilä kertoo.

Maantienopeuksilla hyvässä ajokelissä turvavälin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä vähintään sama kuin nopeuslukema eli esimerkiksi 80 km/h alueella 80 metriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvaväliä arvioidaan monin erin keinoin

Liikenneturvan kyselyn mukaan suomalaisilla on erilaisia tapoja turvavälin pitämiseen edellä ajavaan. Autoilijoilta kysyttiin, millä keinoin ja kuinka usein he arvioivat turvaväliä ajon aikana. Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia seuraa ainakin melko usein, että etäisyys edellä ajavaan pysyy sopivana pelkkää kaasupoljinta käyttäen. Kivilän mukaan tämä on hyvä lähtökohta.

– Liikenteestä tulee joustavampaa, kun turvavälit ovat tarpeeksi pitkiä ja vauhtia voi säädellä kaasun avulla. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa, joutuu mukautumaan toisen vauhtiin jarrupoljinta käyttämällä ja ajamisesta tulee helposti nykivää. Lähtökohtana kaasupolkimen käyttö turvavälin ylläpitäjänä on hyvä, mutta se ei ole kuitenkaan riittävä, Kivilä toteaa.

Lisäksi 76 prosenttia vastaajista arvioi turvavälin erittäin tai melko usein metreinä edellä ajavaan, kun taas 71 prosenttia arvioi turvavälin erittäin tai melko usein mutu-tuntumalla. Vastaajista 35 prosenttia luotti ainakin melko usein auton tekniikkaan tai automatiikkaan sopivan turvavälin pitämisessä.

– Myös auton tekniikka saattaa auttaa turvavälin pitämisessä, mutta on hyvä muistaa, ettei se ota huomioon esimerkiksi kelin huonontumista.

Ennakoiva ajo avainasemassa – muista riittävä turvaväli

Kivilän mukaan liikenteessä ajetaan turhan usein liian lyhyillä turvaväleillä. Ratkaisuksi hän tarjoaa ennakoivan ajon ajattelumallia, johon kuuluu olennaisesti riittävä turvaväli. 

– Ennakoiva ajo on tilanteiden ennustamista, riskien tunnistamista ja niiden torjumista omaa toimintaa muuttamalla. Ennakoivalla kuljettajalla on tilaa ja aikaa toimia liikenteessä paremmin, Kivilä sanoo.

Myös ohitusturvallisuus etenkin maantienopeuksilla kasvaa, kun jättää riittävän pitkän etäisyyden edellä ajavaan. Ohittajalla on mahdollisuus palata takaisin omalle kaistalle häiritsemättä ohitettavien matkantekoa.

– Ei ole niinkään väliä, miten arvioi turvavälin, kunhan se on tarpeeksi pitkä ja liikenne sujuu jouhevasti. Muut positiiviset vaikutukset seuraavat, sillä ajaminen on huomattavasti turvallisempaa, taloudellisempaa ja rennompaa, kun turvaväli edellä ajavaan on riittävä, Kivilä painottaa.

Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy huhtikuussa 2024. Kyselyyn vastasi yhteensä 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.

Lähde: Liikenneturva

Kommentit (1)

  • JUKKA KUJALA

    Se vanha Ensio Itkosen neuvo: Sano hitaasti TURVALLISUUSVÄLI, kun arvioit turvaväliä, niin olet riittävän kaukana. Tuosta tulee se 4 sekuntia aika rarkkaan.

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat