6.7.2024 Uutinen Kysely paljastaa: yli puolet suomalaisista arvioi riittävän turvavälin täysin alakanttiin Kuva Liikenneturva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kuljettajista ei tiedä, mikä on riittävän pitkä turvaväli taajamanopeudessa. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista vain alle puolet osasi määrittää taajamassa oikean turvavälin. Taajamassa 40 km/h nopeudella ajettaessa turvavälin tulisi olla vähintään puolet nopeudesta eli 20 metriä. Vastaajista 54 prosenttia uskoi riittävän turvavälin olevan 8–13 metriä.Turvavälin tulisi olla tarpeeksi pitkä, jotta kuljettaja ehtii reagoimaan ja pysäyttämään auton turvallisesti äkkitilanteessa. Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä selventää, että ajoneuvon pysähtymismatka koostuu reagointi- ja jarrutusmatkasta. Äkkitilanteessa kuljettajalta kuluu yleensä vähintään sekunti, ennen kuin hän havaitsee vaaran ja ehtii painaa jarrupoljinta. Tätä kutsutaan reaktioajaksi.– Esimerkiksi 40 kilometrin tuntivauhdissa auto kulkee sekunnin aikana jo 11 metrin verran. Tämän lisäksi tulee jarrutusmatka, joka on hyvissä olosuhteissa noin 7 metriä. Ajoneuvon pysäyttämiseen 40 km/h nollaan menee siis noin 18 metriä, Kivilä kertoo.Maantienopeuksilla hyvässä ajokelissä turvavälin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä vähintään sama kuin nopeuslukema eli esimerkiksi 80 km/h alueella 80 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvaväliä arvioidaan monin erin keinoinLiikenneturvan kyselyn mukaan suomalaisilla on erilaisia tapoja turvavälin pitämiseen edellä ajavaan. Autoilijoilta kysyttiin, millä keinoin ja kuinka usein he arvioivat turvaväliä ajon aikana. Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia seuraa ainakin melko usein, että etäisyys edellä ajavaan pysyy sopivana pelkkää kaasupoljinta käyttäen. Kivilän mukaan tämä on hyvä lähtökohta.– Liikenteestä tulee joustavampaa, kun turvavälit ovat tarpeeksi pitkiä ja vauhtia voi säädellä kaasun avulla. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa, joutuu mukautumaan toisen vauhtiin jarrupoljinta käyttämällä ja ajamisesta tulee helposti nykivää. Lähtökohtana kaasupolkimen käyttö turvavälin ylläpitäjänä on hyvä, mutta se ei ole kuitenkaan riittävä, Kivilä toteaa.Lisäksi 76 prosenttia vastaajista arvioi turvavälin erittäin tai melko usein metreinä edellä ajavaan, kun taas 71 prosenttia arvioi turvavälin erittäin tai melko usein mutu-tuntumalla. Vastaajista 35 prosenttia luotti ainakin melko usein auton tekniikkaan tai automatiikkaan sopivan turvavälin pitämisessä.– Myös auton tekniikka saattaa auttaa turvavälin pitämisessä, mutta on hyvä muistaa, ettei se ota huomioon esimerkiksi kelin huonontumista.Ennakoiva ajo avainasemassa – muista riittävä turvaväliKivilän mukaan liikenteessä ajetaan turhan usein liian lyhyillä turvaväleillä. Ratkaisuksi hän tarjoaa ennakoivan ajon ajattelumallia, johon kuuluu olennaisesti riittävä turvaväli. – Ennakoiva ajo on tilanteiden ennustamista, riskien tunnistamista ja niiden torjumista omaa toimintaa muuttamalla. Ennakoivalla kuljettajalla on tilaa ja aikaa toimia liikenteessä paremmin, Kivilä sanoo.Myös ohitusturvallisuus etenkin maantienopeuksilla kasvaa, kun jättää riittävän pitkän etäisyyden edellä ajavaan. Ohittajalla on mahdollisuus palata takaisin omalle kaistalle häiritsemättä ohitettavien matkantekoa.– Ei ole niinkään väliä, miten arvioi turvavälin, kunhan se on tarpeeksi pitkä ja liikenne sujuu jouhevasti. Muut positiiviset vaikutukset seuraavat, sillä ajaminen on huomattavasti turvallisempaa, taloudellisempaa ja rennompaa, kun turvaväli edellä ajavaan on riittävä, Kivilä painottaa.Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy huhtikuussa 2024. Kyselyyn vastasi yhteensä 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentit (1) Se vanha Ensio Itkosen neuvo: Sano hitaasti TURVALLISUUSVÄLI, kun arvioit turvaväliä, niin olet riittävän kaukana. Tuosta tulee se 4 sekuntia aika rarkkaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa