21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurin osa lataushybrideistä tukee vain hitaampaa AC-latausta. Kysymys: Miksi plug-in hybridejä ei pysty lataamaan tehokkaista täyssähkäreiden pikalatauspisteistä, vaan on tyydyttävä selvästi hitaampiin latausvaihtoehtoihin? Plug-in hybridit eli ladattavat hybridiautot ovat eräänlainen kompromissi sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä, ja niiden akku- ja lataustekniikka heijastaa tätä tasapainoilua. Lataushybridit on suunniteltu toimimaan lyhyillä matkoilla enimmäkseen sähköllä, ja käyttöolosuhteista riippuen toimintamatka on noin 30–100 kilometriä. Lataushybridillä matkaa voi kuitenkin jatkaa polttomoottorin avulla silloin, kun akun varaus ei riitä. Tällöin ei ole samanlaista tarvetta ladata nopeasti akkua matkan jatkamiseksi, kuten täyssähköautolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAC- ja DC-latauksen eroUseimmat lataushybridit on suunniteltu tukemaan vain AC-latausta eli vaihtovirtalatausta, joka on hitaampi latausvaihtoehto. AC-lataustapa on yleisin kotilatauksessa ja julkisilla keskinopeilla latausasemilla, koska se on kustannustehokasta ja vastaa useimpien käyttäjien päivittäisiä tarpeita. Latausteho on kuitenkin rajallinen, yleensä 3,6–22 kW, sillä muuntaminen riippuu ajoneuvon sisäisen laturin kapasiteetista. Esimerkiksi lataushybrideissä yleisin latausteho on noin alle 4 kW.Pikalatauksella tarkoitetaan yleensä DC-latausta eli tasavirtalatausta. DC-lataus ohittaa auton sisäisen laturin ja syöttää virran suoraan akkuun, mikä mahdollistaa suuren lataustehon 50 kW:sta jopa 350 kW:iin saakka. DC-lataus olisi siis useimmiten ylimitoitettu ratkaisu lataushybridin akulle, joka on kapasiteetiltaan noin 10–20 kWh, kun taas täyssähköautossa akkukapasiteetti on 50–100 kWh.Poikkeuksia kuitenkin löytyy. Tietyt lataushybridimallit, kuten Mitsubishi Outlander PHEV, tukevat DC-latausta. Näissä malleissa DC-latausteho on kuitenkin selvästi alhaisempi kuin täyssähköautoilla, korkeintaan noin 22 kW.Suurella lataustehoilla ladattaessa akku voi ylikuumentua tai kulua nopeammin, mikä lyhentää sen käyttöikää. Se on yksi syy siihen, miksi täyssähköautoillekin suositellaan AC-latausta ensisijaisena vaihtoehtona aina kun mahdollista. Koska lataushybridin akku on kapasiteetiltaan pienempi ja suunniteltu erilaisiin käyttötarkoituksiin, suuret lataustehojen vaihtelut voisivat olla erityisen haitallisia akun kestävyyden kannalta.Lisäksi pikalatauksen mahdollistamisessa tulevat vastaan kustannukset. Lataushybridit ovat suunniteltu olemaan mahdollisimman taloudellisia sekä hankinta- että käyttökustannuksiltaan. Laitteiston lisääminen DC-latausta varten kasvattaisi entisestään auton hintaa, mutta tarjoaisi käyttäjille vain vähän hyötyä. Lataushybridin lataus onnistuu jo nykyisellä AC-infrastruktuurilla kohtuullisen nopeasti.Kotilatausta kannattaa suosiaDC-pikalatauspisteet on suunniteltu tukemaan täyssähköautojen tarpeita pitkän matkan ajossa. Täyssähköautot kulkevat nimensä mukaisesti täysin sähköllä, joten on tärkeää, että niitä voidaan ladata nopeasti ja jatkaa matkaa lyhyellä viiveellä. Pikalatureita on Suomessa tämän vuoden tilastojen mukaan alle 4000, kun taas liikenteessä on 275 000 ladattavaa autoa, joista noin 114 000 on täyssähköautoja ja noin 161 000 ladattavia hybridejä. Jos lataushybridit alkaisivat käyttää runsaasti pikalatureita, ne voisivat varata pikalatauspisteitä, joita täyssähköautoilijat tarvitsevat kipeämmin.Lataushybridit on suunniteltu joustaviksi autoiksi – ne voivat turvautua polttomoottoriin silloin, kun sähköä ei ole käytettävissä. Useimmille käyttäjille lataushybridin lataaminen yön aikana kotona tai esimerkiksi työpaikan hitaammasta AC-latauspisteestä on riittävä ratkaisu.Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 5.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin moottoriöljyn lämpötila on liian korkea? 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 21.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitkä turvavarusteet ovat pakollisia autossa eri Euroopan maissa? 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen