3.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi polttomoottori menettää tehoa ajan myötä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ajan mittaan jokainen moottori menettää osan alkuperäisestä tehostaan. Jotta voidaan ymmärtää moottorin tehoon vaikuttavat tekijät, on hyvä kerrata ensin polttomoottorin toimintaperiaate. Polttomoottorin toiminta perustuu polttoaineen ja ilman seoksen syttymiseen sylinterissä, mikä aiheuttaa räjähdyksen ja työntää männät alaspäin. Tämä liike muunnetaan kampiakselin avulla pyöriväksi liikkeeksi, joka voimasiirron kautta tuottaa voimaa pyörille. Samalla pakokaasut poistuvat sylinteristä, ja prosessi toistuu jatkuvasti. Eri polttomoottorien välillä on joitain eroja, mutta ne tarvitsevat toimiakseen ilmaa, polttoainetta, puristuksen ja kipinän. Yleensä myös moottorin tehohäviöt liittyvät edellä mainittuihin seikkoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Imuilma ja pakokaasut Kun moottorin ilmansuodattimeen kertyy paljon likaa, moottori joutuu koville, jotta imuilmaa saadaan sisään ja lisäksi se voi rajoittaa moottoriin pääsevää ilman maksimimäärää. Mitä vähemmän ilmaa, sen vähemmän tehoa. Moottorin ilmansuodatin on yleensä onneksi helppo ja huokea vaihtaa huollon yhteydessä. Ajan myötä karstaa kertyy myös pakokaasuputkistoon, kuten hiukkassuodattimeen, katalysaattoriin tai äänenvaimentimeen. Samoin, kuin imuilman kanssa, moottori joutuu kovalle rasitukselle puskeakseen pakokaasut ulos, mikä rajoittaa tehoa. Esimerkiksi katalysaattori voi tukkeutua epäsopivan polttoaineseoksen tai polttoaineen lisäaineiden takia. Äänenvaimennin voi myös tukkeutua ja vikaantua sisältäpäin esimerkiksi ruosteen takia. Polttoaineen syöttö Polttoainesuuttimiin voi muodostua ajan myötä karstaa esimerkiksi huonon polttoaineen tai polttoaineseoksen vuoksi. Tämä voi esimerkiksi vaikuttaa happiantureiden lukemaan tulkiten seoksen liian laihana, jota kompensoidaan lisäämällä polttoainetta seokseen ”korjaamaan” tilannetta. Tämä voi johtaa liian rikkaaseen seokseen sylintereissä, mikä voi aiheuttaa taas lisää ongelmia. Polttoainepumppu kuluu ajan myötä, mutta se ei välttämättä varsinaisesti vikaannu. Polttoainepumpun vika voi ilmetä monin eri tavoin, kuten käynnistysvaikeuksina, moottorin epäsäännöllisenä käyntinä, tehojen menetyksenä, moottorin sammumisena ajon aikana tai moottorin vikavalon syttymisenä mittaristossa. Puristukset hukassa Yksi hankalimmin korjattavista vioista on männänrenkaiden kulumisesta aiheutuva puristusten karkaaminen. Osa korkealla paineella tulevan ilman ja polttoaineen seoksesta karkaa männän ohi ja kulkee sylinterin seinämien kautta kampikammioon. Tämä on painetta, jonka pitäisi painaa mäntää alaspäin, joten luonnollisesti tehoa häviää. Se tarkoittaa myös vähemmän puristuksia, koska osa ilmasta voi karata, kun mäntä nousee imutahdin aikana. Jos karstaa kertyy liikaa venttiileihin tai venttiilin istukoihin eli seeteihin, venttiilit eivät välttämättä sulkeudu kunnolla. Jos imuventtiili ei voi sulkeutua täysin, se päästää ilman karkaamaan puristustahdin aikana, mikä taas tarkoittaa tehon alentumista käytännössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sytytysongelmat Toisin kun dieselmoottorit, bensiinimoottorit tarvitsevat myös kipinän, jotta polttoaineen ja ilman seos syttyy männän päällä sylinterissä. Sytytystulpat ovat kulutusosia, ja ne pitää vaihtaa säännöllisin väliajoin. Vialliset sytytystulpat voivat aiheuttaa sytytyskatkoja. Jos esimerkiksi karstaa kertyy liikaa mäntään tai sylinterin seinämiin, moottori voi alkaa nakuttaa. Moottorin nakuttaminen tarkoittaa ilman ja polttoaineen seoksen ennenaikaista syttymistä. Normaalisti sytytystulppa sytyttää polttoaineseoksen juuri oikeaan aikaan. Nykymoottoreissa on nakutusanturi, joka tunnistaa nakutuksen. Tällöin se hidastaa sytytyksen ajoitusta vähentääkseen nakutusta. Hidastamalla sytytyksen ajoitusta tehoa menetetään ja moottorin kestävyys voi heiketä. Suurin osa ongelmista on kuitenkin ehkäistävissä huoltamalla autoa säännöllisesti ja tankkaamalla auton moottorille soveltuvaa polttoainetta. Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: carthrottle.com Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät CompanyKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle* Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten auton ajokortin suorittaminen opetusluvalla käytännössä toimii? 1.11.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: auto ei käynnisty – mistä tietää, onko vika akussa? 25.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten on mahdollista, että moottoriöljyä ”katoaa”, vaikka autossa ei näy vuotoja? 18.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että auton pyörän ohjauskulmat ovat pielessä? 11.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä terveydellisiä vaatimuksia on lain mukaan ajokortin saamiselle? 4.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko rumpujarrut huoltaa itse vai onko työ syytä jättää ammattilaiselle? 27.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten auton polttoainelämmitintä käytetään oikein – ja mitä virheitä kannattaa välttää? 20.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten longlife-öljy eroaa tavallisesta öljystä? 13.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: myin autoni – mitä teen, jos ostaja ei rekisteröi sitä omiin nimiinsä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan