3.4.2024

Kysy autoista: miksi polttomoottori menettää tehoa ajan myötä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Ajan mittaan jokainen moottori menettää osan alkuperäisestä tehostaan.

Jotta voidaan ymmärtää moottorin tehoon vaikuttavat tekijät, on hyvä kerrata ensin polttomoottorin toimintaperiaate.

Polttomoottorin toiminta perustuu polttoaineen ja ilman seoksen syttymiseen sylinterissä, mikä aiheuttaa räjähdyksen ja työntää männät alaspäin. Tämä liike muunnetaan kampiakselin avulla pyöriväksi liikkeeksi, joka voimasiirron kautta tuottaa voimaa pyörille. Samalla pakokaasut poistuvat sylinteristä, ja prosessi toistuu jatkuvasti.

Eri polttomoottorien välillä on joitain eroja, mutta ne tarvitsevat toimiakseen ilmaa, polttoainetta, puristuksen ja kipinän. Yleensä myös moottorin tehohäviöt liittyvät edellä mainittuihin seikkoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Imuilma ja pakokaasut

Kun moottorin ilmansuodattimeen kertyy paljon likaa, moottori joutuu koville, jotta imuilmaa saadaan sisään ja lisäksi se voi rajoittaa moottoriin pääsevää ilman maksimimäärää. Mitä vähemmän ilmaa, sen vähemmän tehoa. Moottorin ilmansuodatin on yleensä onneksi helppo ja huokea vaihtaa huollon yhteydessä.

Ajan myötä karstaa kertyy myös pakokaasuputkistoon, kuten hiukkassuodattimeen, katalysaattoriin tai äänenvaimentimeen. Samoin, kuin imuilman kanssa, moottori joutuu kovalle rasitukselle puskeakseen pakokaasut ulos, mikä rajoittaa tehoa. Esimerkiksi katalysaattori voi tukkeutua epäsopivan polttoaineseoksen tai polttoaineen lisäaineiden takia. Äänenvaimennin voi myös tukkeutua ja vikaantua sisältäpäin esimerkiksi ruosteen takia.

Polttoaineen syöttö

Polttoainesuuttimiin voi muodostua ajan myötä karstaa esimerkiksi huonon polttoaineen tai polttoaineseoksen vuoksi. Tämä voi esimerkiksi vaikuttaa happiantureiden lukemaan tulkiten seoksen liian laihana, jota kompensoidaan lisäämällä polttoainetta seokseen ”korjaamaan” tilannetta. Tämä voi johtaa liian rikkaaseen seokseen sylintereissä, mikä voi aiheuttaa taas lisää ongelmia.

Polttoainepumppu kuluu ajan myötä, mutta se ei välttämättä varsinaisesti vikaannu. Polttoainepumpun vika voi ilmetä monin eri tavoin, kuten käynnistysvaikeuksina, moottorin epäsäännöllisenä käyntinä, tehojen menetyksenä, moottorin sammumisena ajon aikana tai moottorin vikavalon syttymisenä mittaristossa.

Puristukset hukassa

Yksi hankalimmin korjattavista vioista on männänrenkaiden kulumisesta aiheutuva puristusten karkaaminen. Osa korkealla paineella tulevan ilman ja polttoaineen seoksesta karkaa männän ohi ja kulkee sylinterin seinämien kautta kampikammioon. Tämä on painetta, jonka pitäisi painaa mäntää alaspäin, joten luonnollisesti tehoa häviää. Se tarkoittaa myös vähemmän puristuksia, koska osa ilmasta voi karata, kun mäntä nousee imutahdin aikana.

Jos karstaa kertyy liikaa venttiileihin tai venttiilin istukoihin eli seeteihin, venttiilit eivät välttämättä sulkeudu kunnolla. Jos imuventtiili ei voi sulkeutua täysin, se päästää ilman karkaamaan puristustahdin aikana, mikä taas tarkoittaa tehon alentumista käytännössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sytytysongelmat

Toisin kun dieselmoottorit, bensiinimoottorit tarvitsevat myös kipinän, jotta polttoaineen ja ilman seos syttyy männän päällä sylinterissä. Sytytystulpat ovat kulutusosia, ja ne pitää vaihtaa säännöllisin väliajoin. Vialliset sytytystulpat voivat aiheuttaa sytytyskatkoja.

Jos esimerkiksi karstaa kertyy liikaa mäntään tai sylinterin seinämiin, moottori voi alkaa nakuttaa. Moottorin nakuttaminen tarkoittaa ilman ja polttoaineen seoksen ennenaikaista syttymistä. Normaalisti sytytystulppa sytyttää polttoaineseoksen juuri oikeaan aikaan.

Nykymoottoreissa on nakutusanturi, joka tunnistaa nakutuksen. Tällöin se hidastaa sytytyksen ajoitusta vähentääkseen nakutusta. Hidastamalla sytytyksen ajoitusta tehoa menetetään ja moottorin kestävyys voi heiketä.

Suurin osa ongelmista on kuitenkin ehkäistävissä huoltamalla autoa säännöllisesti ja tankkaamalla auton moottorille soveltuvaa polttoainetta.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: carthrottle.com

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat