28.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä sääntöjä tulee huomioida lisäkaukovalojen määrässä ja sijoittelussa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäkaukovalaisimet parantavat näkyvyyttä ja ajoturvallisuutta, mutta ennen valojen asentamista on hyvä olla perillä niitä koskevista säännöistä. Lisäkaukovalojen sallittu määrä ja sijainti ovat yleinen pohdinnan aihe, mikä näkyy myös lukijoiden Moottorille lähettämissä kysymyksissä. Ei ole ihme, että lainsäädännölliset seikat ihmetyttävät, sillä varsinainen tieto on ripoteltu erilaisiin sääntöihin ja määräyksiin, joiden tulkiseminen vie aikansa.Lyhyesti voi kuitenkin sanoa, että lisäkaukovaloja voi asentaa 1-3 kappaletta auton oman kaukovaloparin lisäksi. Valot voi asentaa auton etuosaan, esimerkiksi etupuskuriin tai katolle.Lisäksi kaikkien samaan aikaan päälle kytkettävien kaukovalojen yhdistetty referenssiluku saa olla korkeintaan 100. Tieliikennekäytössä olevien lisäkaukovalojen tulee olla E-hyväksytty ja niistä tulee löytyä asianmukaiset merkinnät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaukovaloihin liittyvää lainsäädäntöäAjoneuvojen ja niiden varusteiden, kuten kaukovalojen kohdalla Suomessa noudatetaan lähtökohtaisesti erilaisia direktiivejä sekä EY- ja EU-asetuksia. Näiden lisäksi on olemassa Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UNECE) laatimia sääntöjä ja standardeja, joita myös sovelletaan. Olennaisin näistä on E-sääntö nro 48, joka koskee valaisimien vaatimuksia.Liikenne- ja viestintävirasto Traficom antaa tiettyjä kansallisia lakeja tarkentavia ohjeita ja määräyksiä, joista viimeisin on viime vuonna päivitetty automääräys. Siinä määritellään muun muassa ajoneuvoissa sallitut valaisimet ja heijastimet, joita käsittelevät kohdat pohjautuvat pitkälti edellä mainittuun E-sääntöön.Lisäksi on olemassa vuonna 2017 Traficomin julkaisema ohje auton ja sen perävaunun valaisinvaatimuksista. Se saattaa tosin sisältää hieman vanhentunutta tietoa esimerkiksi automääräyksen osalta, koska sitä on päivitetty ohjeen julkaisemisen jälkeen. Siinä on kuitenkin listattu olennaisimmat kohdat E-säännöstä nro 48, mikä helpottaa huomattavasti halutun tiedon etsimistä.Lisäkaukovalojen määräAjoneuvon kaukovalojen sallitun määrän selvittäminen edellyttää sekä automääräyksen että E-säännön nro 48 tulkintaa. E-säännön mukaan ajoneuvossa saa olla kaksi tai neljä tyyppihyväksyttyä kaukovalaisinta. Esimerkiksi, jos autossa on vakiona kaksi kaukovaloa, voi näiden lisäksi asentaa kaksi lisäkaukovalaisinta. Raskaissa kuorma-autoissa (N3-luokan ajoneuvot) sallitaan neljän kaukovalaisimen lisäksi kaksi ylimääräistä kaukovalaisinta tietyin erityisehdoin.Vuonna 2017 Suomessa otettiin käyttöön kansallinen poikkeus, joka laajensi tätä sääntöä. Sen mukaan ajoneuvossa voi olla E-säännön nro 48 salliman määrän lisäksi yksi ylimääräinen kaukovalaisin, kunhan samanaikaisesti kytkettävien kaukovalaisimien yhteinen voimakkuus ei ylitä referenssilukua 100.Käytännössä automääräyksen sallima poikkeus tarkoittaa, että autoon voi nykyisin asentaa yhdestä kolmeen lisäkaukovalaisinta auton omien kaukovalojen lisäksi. Aiemmin sallittu määrä oli rajoitettu tarkasti kahteen. Tämän sääntömuutoksen myötä liikenteessä näkeekin yhä enemmän autoja, joissa on perinteisten pyöreiden lisävalojen ohella myös moderneja lisävalopaneeleja.Mihin voi asentaa – katolle vai keulaan?Kaukovalaisimille ei ole erityisiä sijoitteluvaatimuksia leveys- tai korkeussuunnassa, mutta pituussuunnassa ne tulee kuitenkin asentaa ajoneuvon etuosaan siten, ettei valo häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti. Käytännössä lisäkaukovalot voi siis asentaa esimerkiksi etumaskiin, katon etureunaan tai molempiin paikkoihin, jos valoja on useampi. Valaisimien tulee olla suunnattu eteenpäin, ja korkeintaan yksi kaukovalaisin kummallakin puolella voi kääntyä tuottaen kaarrevaloa.Lisäkaukovalon asentaminen etupuskuriin on käytännöllinen ratkaisu, sillä sen avulla valon voi suunnata tien pintaan häikäisemättä muita tienkäyttäjiä. Tällainen asennus on myös helppo toteuttaa, koska kaapelointimatka on lyhyt ja valo on helposti saavutettavissa huoltoa varten.Kattoasennus taas sopii tilanteisiin, joissa tarvitaan erityisen laajaa ja kauas ulottuvaa valaisua, esimerkiksi maastoajossa. Korkea asennuskorkeus auttaa valaisemaan pensaiden tai muiden maastonmuotojen yli ja mahdollistaa valon suuntaamisen tehokkaammin. Toisaalta katolle asennettu valo voi sateessa, sumussa tai lumipyryssä häikästä enemmän kuljettajaa. Kattoasennus voi myös lisätä ilmanvastusta ja ajoviimasta johtuvaa melua, mikä on syytä ottaa huomioon erityisesti pitkiä matkoja ajaessa.Lähteet: Traficom, Eur-LexMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 5.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin moottoriöljyn lämpötila on liian korkea? 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 21.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitkä turvavarusteet ovat pakollisia autossa eri Euroopan maissa? 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen