28.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä sääntöjä tulee huomioida lisäkaukovalojen määrässä ja sijoittelussa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäkaukovalaisimet parantavat näkyvyyttä ja ajoturvallisuutta, mutta ennen valojen asentamista on hyvä olla perillä niitä koskevista säännöistä. Lisäkaukovalojen sallittu määrä ja sijainti ovat yleinen pohdinnan aihe, mikä näkyy myös lukijoiden Moottorille lähettämissä kysymyksissä. Ei ole ihme, että lainsäädännölliset seikat ihmetyttävät, sillä varsinainen tieto on ripoteltu erilaisiin sääntöihin ja määräyksiin, joiden tulkiseminen vie aikansa.Lyhyesti voi kuitenkin sanoa, että lisäkaukovaloja voi asentaa 1-3 kappaletta auton oman kaukovaloparin lisäksi. Valot voi asentaa auton etuosaan, esimerkiksi etupuskuriin tai katolle.Lisäksi kaikkien samaan aikaan päälle kytkettävien kaukovalojen yhdistetty referenssiluku saa olla korkeintaan 100. Tieliikennekäytössä olevien lisäkaukovalojen tulee olla E-hyväksytty ja niistä tulee löytyä asianmukaiset merkinnät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaukovaloihin liittyvää lainsäädäntöäAjoneuvojen ja niiden varusteiden, kuten kaukovalojen kohdalla Suomessa noudatetaan lähtökohtaisesti erilaisia direktiivejä sekä EY- ja EU-asetuksia. Näiden lisäksi on olemassa Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UNECE) laatimia sääntöjä ja standardeja, joita myös sovelletaan. Olennaisin näistä on E-sääntö nro 48, joka koskee valaisimien vaatimuksia.Liikenne- ja viestintävirasto Traficom antaa tiettyjä kansallisia lakeja tarkentavia ohjeita ja määräyksiä, joista viimeisin on viime vuonna päivitetty automääräys. Siinä määritellään muun muassa ajoneuvoissa sallitut valaisimet ja heijastimet, joita käsittelevät kohdat pohjautuvat pitkälti edellä mainittuun E-sääntöön.Lisäksi on olemassa vuonna 2017 Traficomin julkaisema ohje auton ja sen perävaunun valaisinvaatimuksista. Se saattaa tosin sisältää hieman vanhentunutta tietoa esimerkiksi automääräyksen osalta, koska sitä on päivitetty ohjeen julkaisemisen jälkeen. Siinä on kuitenkin listattu olennaisimmat kohdat E-säännöstä nro 48, mikä helpottaa huomattavasti halutun tiedon etsimistä.Lisäkaukovalojen määräAjoneuvon kaukovalojen sallitun määrän selvittäminen edellyttää sekä automääräyksen että E-säännön nro 48 tulkintaa. E-säännön mukaan ajoneuvossa saa olla kaksi tai neljä tyyppihyväksyttyä kaukovalaisinta. Esimerkiksi, jos autossa on vakiona kaksi kaukovaloa, voi näiden lisäksi asentaa kaksi lisäkaukovalaisinta. Raskaissa kuorma-autoissa (N3-luokan ajoneuvot) sallitaan neljän kaukovalaisimen lisäksi kaksi ylimääräistä kaukovalaisinta tietyin erityisehdoin.Vuonna 2017 Suomessa otettiin käyttöön kansallinen poikkeus, joka laajensi tätä sääntöä. Sen mukaan ajoneuvossa voi olla E-säännön nro 48 salliman määrän lisäksi yksi ylimääräinen kaukovalaisin, kunhan samanaikaisesti kytkettävien kaukovalaisimien yhteinen voimakkuus ei ylitä referenssilukua 100.Käytännössä automääräyksen sallima poikkeus tarkoittaa, että autoon voi nykyisin asentaa yhdestä kolmeen lisäkaukovalaisinta auton omien kaukovalojen lisäksi. Aiemmin sallittu määrä oli rajoitettu tarkasti kahteen. Tämän sääntömuutoksen myötä liikenteessä näkeekin yhä enemmän autoja, joissa on perinteisten pyöreiden lisävalojen ohella myös moderneja lisävalopaneeleja.Mihin voi asentaa – katolle vai keulaan?Kaukovalaisimille ei ole erityisiä sijoitteluvaatimuksia leveys- tai korkeussuunnassa, mutta pituussuunnassa ne tulee kuitenkin asentaa ajoneuvon etuosaan siten, ettei valo häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti. Käytännössä lisäkaukovalot voi siis asentaa esimerkiksi etumaskiin, katon etureunaan tai molempiin paikkoihin, jos valoja on useampi. Valaisimien tulee olla suunnattu eteenpäin, ja korkeintaan yksi kaukovalaisin kummallakin puolella voi kääntyä tuottaen kaarrevaloa.Lisäkaukovalon asentaminen etupuskuriin on käytännöllinen ratkaisu, sillä sen avulla valon voi suunnata tien pintaan häikäisemättä muita tienkäyttäjiä. Tällainen asennus on myös helppo toteuttaa, koska kaapelointimatka on lyhyt ja valo on helposti saavutettavissa huoltoa varten.Kattoasennus taas sopii tilanteisiin, joissa tarvitaan erityisen laajaa ja kauas ulottuvaa valaisua, esimerkiksi maastoajossa. Korkea asennuskorkeus auttaa valaisemaan pensaiden tai muiden maastonmuotojen yli ja mahdollistaa valon suuntaamisen tehokkaammin. Toisaalta katolle asennettu valo voi sateessa, sumussa tai lumipyryssä häikästä enemmän kuljettajaa. Kattoasennus voi myös lisätä ilmanvastusta ja ajoviimasta johtuvaa melua, mikä on syytä ottaa huomioon erityisesti pitkiä matkoja ajaessa.Lähteet: Traficom, Eur-LexMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin auton keulassa kannattaa käyttää maskisuojaa? 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 14.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä muutoksia autoon voi tehdä ilman muutoskatsastusta? 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 30.11.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten muuttaa bensiiniauto etanolilla toimivaksi? 23.11.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kannattaa ottaa huomioon talvirenkaita valitessa? 16.11.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tulee tehdä, kun on tuonut auton ulkomailta Suomeen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa