7.10.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mitä tapahtuu sähköauton ajoakulle, jos auto seisoo pitkään käyttämättömänä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä työmatka, ulkomaan komennus tai joku muu elämäntilanne voi aiheuttaa sen, että sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa käyttämättömänä. Mitä sinä aikana tapahtuu sähköauton ajoakulle? Sähköautoilu on monelle autoilijalle vielä uutta ja se voi aiheuttaa sellaisia kysymyksiä, mihin emme ole polttomoottoriautoilun aikana tottuneet.Yksi asia, mikä voi askarruttaa sähköautoilijan tai sellaiseksi aikovan mieltä on se, että jos sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa, mitä tapahtuu auton ajoakulle? Tällainen tilanne voi tulla eteen esimerkiksi silloin, jos joutuu pitkälle työkomennukselle tai lähtee pitkälle lomalle. Tilanne voi tulla eteen myös ihmiselle, joka asuu osan aikaa Suomessa ja osan ulkomailla – sähköauto voi seisoa ajamattomana useita kuukausia.Myös Kysy autoista -juttusarjamme on saanut useita kysymyksiä ja tiedusteluja koskien sähköauton akkuja. Lukijat ovat olleet kiinnostuneita kuulemaan miten akut selviävät kuukauden tai kuukausien mittaisesta seisonnasta, joita autolle satunnaisesti esimerkiksi työkomennusten tai sairastumisten aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitium-ioni -akun itsepurkautuvuus nollaSähköautojen akut kestävät hyvin sitä, että niitä ei käytetä pitkään aikaan, koska sähköautoissa käytettävissä akuissa on kysymys litium-ioni -akuista.– Litium-ioni -akkujen itsepurkautuvuus on käytännössä nolla tai hyvin pieni, eli ne säilyttävät hyvin niihin ladatun varauksen käyttämättömänä, johtava tutkija Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä sanoo.Yleisesti akut ottavat huonosti virtaa vastaan pakkasessa ja samoin ne purkavat varauksensa pakkasessa käytettäessä nopeammin, mutta mitä kylmempää on, sitä parempi se on kuitenkin akun säilyttämiseen. Käytännössä siis, mitä viileämmässä sähköauton seisonnan ajan säilyttäisi, sitä parempi se on akulle.– Jos akkua täytyy säilyttää niin, että sitä ei käytetä, silloin sähköauton akku olisi hyvä pitää puolessa latauksessa eli akku ladattuna 50 prosentin varaukseen. Silloin akussa olevista elektrodeista kumpikaan ei ole täynnä, vaan se on ikäänkuin heiluri, se pysähtyy puoleen väliin. Mitä viileämmässä, sitä parempi, Pihlatie sanoo.Tyhjään akkuun virran palauttaminen vaikeaaPihlatien mukaan isoin riski siinä, että sähköauton ajoakku vaurioituisi käyttämättömänä, on jos akku pääsee tyhjenemään. Silloin virran palauttaminen siihen on vaikeaa.– Isoin riski on, jos akku tyhjenee kokonaan. Silloin akun BMS-hallintajärjestelmä menee rikki.Pihlatie korostaakin, että jos sähköauton jättää seisomaan käyttämättömänä useaksi kuukaudeksi, kannattaa varmistua siitä, että autossa ei ole mitään sähkölaitetta, mikä käyttää ajoakun virtaa. Yleensä sähköautoissa on apulaitteiden tarvitsemmalle virralle toinen, tavallinen 12 voltin akku.Pihlatie kiteyttää, että muutamien kuukausien säilytys käyttämättömänä ei siis tee sähköauton ajoakulle mitään. Mutta kaikissa akuissa, niin sähköautojenkin ajoakuissa puhutaan kuitenkin myös niin sanotusta kalenterisäilyvyydestä, joten sähköauton useiden vuosien käyttämättä säilyttäminen vaikuttaa melko varmasti ajoakuun heikentävästi.– Materiaalit tällaisessakin tapauksessa kuluvat, metalli hapettuu, eikä vuosien aikana voi säästyä siltä, etteikö akku menettäisi tehoaan, Pihlatie sanoo.Auton voi jättää myös laturiinVolkswageneita maahantuovan K-Auto Oy:n Volkswagenin tuotepäällikkö Toni Nieminen sanoo, että Volkswagen-henkilöautojen ohjekirjassa sanotaan, että jos autoa täytyy säilyttää pitkään ilman käyttöä, akussa tulisi olla virtaa vuodenajasta riippuen vähintään 30–40 prosenttia, mutta kuitenkin niin, että se ei olisi aivan täynnäkään.– 50 prosentin varaustaso olisi hyvä, Nieminen sanoo.Nieminen sanoo, että hän on tehnyt myös testin Volkswagen ID.4 -sähköautolla, jossa hän noin puolentoista kuukauden ajan seisotti autoa käyttämättömänä ja tarkkaili sen akun varaustilaa.– Akku vajeni parin viikon aikana, mutta se johtui siitä, että olin unohtanut auton ajastetun lämmityksen keskiviikko-aamuille päälle, joka söi virtaa, Nieminen sanoo.Kun Nieminen otti ajastuksen pois päältä, akun varaus ei testin loppuaikana useaan viikkoon vajennut prosenttiakaan.Nieminen sanoo myös, että mikäli Volkswagenin ID.-mallia pidetään pitkäaikaissäilytyksessä ja ajastettu lämmitys jäisi päälle, auto katkaisee sen automaattisesti pois päältä, kun akun varaus on 20 prosenttia. Tällä tavoin auto suojelee korkeajänniteakkua tyhjenemästä kokonaan.– Muutkin sähköautot voivat toimia näin, mutta varmaksi osaan sanoa vain Volkswagenin kohdalla, Nieminen sanoo.Jos auton pitkäaikaisseisottamisesta ja siihen liittyvistä asioista on epävarma, asian voi tarkistaa auton ohjekirjasta tai jälleenmyyjältä.Nieminen suosittelee pitkäaikaissäilytyksessä jättämään auton laturiin ja säätämän ajoakun varauksen noin 50 prosentin paikkeille. Jos ajoakku vajenee, laturin kautta se saa taas lisää virtaa. Tällöin myös auton 12 voltin akku latautuu ja pysyy elinvoimaisena.Teksti: Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta