7.10.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mitä tapahtuu sähköauton ajoakulle, jos auto seisoo pitkään käyttämättömänä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä työmatka, ulkomaan komennus tai joku muu elämäntilanne voi aiheuttaa sen, että sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa käyttämättömänä. Mitä sinä aikana tapahtuu sähköauton ajoakulle? Sähköautoilu on monelle autoilijalle vielä uutta ja se voi aiheuttaa sellaisia kysymyksiä, mihin emme ole polttomoottoriautoilun aikana tottuneet.Yksi asia, mikä voi askarruttaa sähköautoilijan tai sellaiseksi aikovan mieltä on se, että jos sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa, mitä tapahtuu auton ajoakulle? Tällainen tilanne voi tulla eteen esimerkiksi silloin, jos joutuu pitkälle työkomennukselle tai lähtee pitkälle lomalle. Tilanne voi tulla eteen myös ihmiselle, joka asuu osan aikaa Suomessa ja osan ulkomailla – sähköauto voi seisoa ajamattomana useita kuukausia.Myös Kysy autoista -juttusarjamme on saanut useita kysymyksiä ja tiedusteluja koskien sähköauton akkuja. Lukijat ovat olleet kiinnostuneita kuulemaan miten akut selviävät kuukauden tai kuukausien mittaisesta seisonnasta, joita autolle satunnaisesti esimerkiksi työkomennusten tai sairastumisten aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitium-ioni -akun itsepurkautuvuus nollaSähköautojen akut kestävät hyvin sitä, että niitä ei käytetä pitkään aikaan, koska sähköautoissa käytettävissä akuissa on kysymys litium-ioni -akuista.– Litium-ioni -akkujen itsepurkautuvuus on käytännössä nolla tai hyvin pieni, eli ne säilyttävät hyvin niihin ladatun varauksen käyttämättömänä, johtava tutkija Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä sanoo.Yleisesti akut ottavat huonosti virtaa vastaan pakkasessa ja samoin ne purkavat varauksensa pakkasessa käytettäessä nopeammin, mutta mitä kylmempää on, sitä parempi se on kuitenkin akun säilyttämiseen. Käytännössä siis, mitä viileämmässä sähköauton seisonnan ajan säilyttäisi, sitä parempi se on akulle.– Jos akkua täytyy säilyttää niin, että sitä ei käytetä, silloin sähköauton akku olisi hyvä pitää puolessa latauksessa eli akku ladattuna 50 prosentin varaukseen. Silloin akussa olevista elektrodeista kumpikaan ei ole täynnä, vaan se on ikäänkuin heiluri, se pysähtyy puoleen väliin. Mitä viileämmässä, sitä parempi, Pihlatie sanoo.Tyhjään akkuun virran palauttaminen vaikeaaPihlatien mukaan isoin riski siinä, että sähköauton ajoakku vaurioituisi käyttämättömänä, on jos akku pääsee tyhjenemään. Silloin virran palauttaminen siihen on vaikeaa.– Isoin riski on, jos akku tyhjenee kokonaan. Silloin akun BMS-hallintajärjestelmä menee rikki.Pihlatie korostaakin, että jos sähköauton jättää seisomaan käyttämättömänä useaksi kuukaudeksi, kannattaa varmistua siitä, että autossa ei ole mitään sähkölaitetta, mikä käyttää ajoakun virtaa. Yleensä sähköautoissa on apulaitteiden tarvitsemmalle virralle toinen, tavallinen 12 voltin akku.Pihlatie kiteyttää, että muutamien kuukausien säilytys käyttämättömänä ei siis tee sähköauton ajoakulle mitään. Mutta kaikissa akuissa, niin sähköautojenkin ajoakuissa puhutaan kuitenkin myös niin sanotusta kalenterisäilyvyydestä, joten sähköauton useiden vuosien käyttämättä säilyttäminen vaikuttaa melko varmasti ajoakuun heikentävästi.– Materiaalit tällaisessakin tapauksessa kuluvat, metalli hapettuu, eikä vuosien aikana voi säästyä siltä, etteikö akku menettäisi tehoaan, Pihlatie sanoo.Auton voi jättää myös laturiinVolkswageneita maahantuovan K-Auto Oy:n Volkswagenin tuotepäällikkö Toni Nieminen sanoo, että Volkswagen-henkilöautojen ohjekirjassa sanotaan, että jos autoa täytyy säilyttää pitkään ilman käyttöä, akussa tulisi olla virtaa vuodenajasta riippuen vähintään 30–40 prosenttia, mutta kuitenkin niin, että se ei olisi aivan täynnäkään.– 50 prosentin varaustaso olisi hyvä, Nieminen sanoo.Nieminen sanoo, että hän on tehnyt myös testin Volkswagen ID.4 -sähköautolla, jossa hän noin puolentoista kuukauden ajan seisotti autoa käyttämättömänä ja tarkkaili sen akun varaustilaa.– Akku vajeni parin viikon aikana, mutta se johtui siitä, että olin unohtanut auton ajastetun lämmityksen keskiviikko-aamuille päälle, joka söi virtaa, Nieminen sanoo.Kun Nieminen otti ajastuksen pois päältä, akun varaus ei testin loppuaikana useaan viikkoon vajennut prosenttiakaan.Nieminen sanoo myös, että mikäli Volkswagenin ID.-mallia pidetään pitkäaikaissäilytyksessä ja ajastettu lämmitys jäisi päälle, auto katkaisee sen automaattisesti pois päältä, kun akun varaus on 20 prosenttia. Tällä tavoin auto suojelee korkeajänniteakkua tyhjenemästä kokonaan.– Muutkin sähköautot voivat toimia näin, mutta varmaksi osaan sanoa vain Volkswagenin kohdalla, Nieminen sanoo.Jos auton pitkäaikaisseisottamisesta ja siihen liittyvistä asioista on epävarma, asian voi tarkistaa auton ohjekirjasta tai jälleenmyyjältä.Nieminen suosittelee pitkäaikaissäilytyksessä jättämään auton laturiin ja säätämän ajoakun varauksen noin 50 prosentin paikkeille. Jos ajoakku vajenee, laturin kautta se saa taas lisää virtaa. Tällöin myös auton 12 voltin akku latautuu ja pysyy elinvoimaisena.Teksti: Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kustannuksia tulee ottaa huomioon, kun pakettiauton muutoskatsastaa henkilöautoksi? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla