29.7.2022

Kysy autoista: vaikuttaako auton rullaustoiminto polttoaineen kulutukseen?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Rullaustoiminto on kehitetty säästämään polttoainetta ja vähentämään päästöjä.

Kysymys: Hei. Minulla on diesel-Skodassani rullaustoiminto. Tätä käyttäen moottori käy tyhjäkäynnillä ja auto rullaa vapaasti alamäessä tai vauhtia hidastettaessa. Jos käytän normaalia moottorijarrutusta, polttoaineen syöttö kai katkeaa kokonaan. Rullaustoiminto on mukava, kun siihen tottuu, mutta vaikuttaako se kokonaispolttoaineen kulutukseen?

Kun kuljettaja nostaa jalan kokonaan kaasupolkimelta autossa, jossa on tavanomainen ruiskutusjärjestelmä, polttoaineen syöttö katkeaa ja moottorijarrutus alkaa. Näin ollen polttoainetta säästyy, mutta auton vauhti hidastuu reilusti. Vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa rullatessa auton vauhti säilyy, mutta tyhjäkäynnillä kuluu edelleen polttoainetta.

Uusista automaattivaihteisista autoista löytyy yleensä rullaustoiminto, joka kaasupolkimen vapauduttua laskee moottorin kierrokset mahdollisimman alas tai pysäyttää sen kokonaan, ja kytkee vaihteiston vapaalle, kun ajoneuvo pystyy säilyttämään nopeutensa ainoastaan rullaamalla.

Toimintoa hyödynnetään esimerkiksi punaisiin liikennevaloihin pysähdyttäessä tai loivassa alamäessä. Tällöin auto rullaa vapaasti säilyttäen vauhdin pidempään, mitä pelkässä moottorijarrutuksessa. Moottori käynnistyy välittömästi uudelleen heti, kun kuljettaja painaa kaasua tai jarrua, jolloin auton ohjattavuus säilyy.

Esimerkiksi uusissa DSG-vaihteistoissa on rullaustoiminto, joka aktivoituu vain Eco-tilassa. Volkswagenin mukaan edellisen sukupolven Golfissa (1.5 TSI BlueMotion) esitellyn rullaustoiminnon avulla ajon aikaista kulutusta saadaan leikattua 0,4 litraa sadalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säästääkö rullaustoiminto oikeasti polttoainetta?

Minkään nykymoottorin hyötysuhde ei ole 100 %, mikä tarkoittaa, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi moottorilta pyörille, vaan palamistapahtumassa syntyy myös esimerkiksi lämpöenergiaa. Kun auto rullaa vapaalla moottori sammutettuna, polttoainetta ei yksinkertaisesti kulu. Se, kuinka hyvin rullaustoimintoa pystyy hyödyntämään ajaessa, on tietenkin yksilökohtaista.

Boschin mukaan keskiverrolla matkalla noin 30 % ajasta kuluu rullaukseen – mutta moottoria ei ole voitu sammuttaa, koska rullaus on tapahtunut niin lyhyissä pätkissä. Realistisesti polttoainetta säästyy noin 10 % rullaamalla. Lisäksi mitä isompi moottori on, sitä suurempi potentiaalinen säästö on rullaamalla.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Bosch, Volkswagen

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat