31.7.2020 Ajoneuvot Lamborghini Essenza SCV12 – 830hv vapaasti hengittävä V12 vain radalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lamborghini Essenza SCV12 on kaikkein rikkaimpien ratalelu 830-hevosvoimaisella vapaasti hengittävällä V12-moottorilla. Lamborghini Essenza SCV12 on merkin viimeisin pienissä määrissä tuotettava ratalelu niille kaikkein rikkaimmille asiakkaille. Se yhdistää 830-hevosvoimaisen vapaasti hengittävän V12-moottorin kilpa-automaiseen aerodynamiikkaan ja varsin väkevänvihreään muotoiluun. Valmistajan mukaan se seuraa samoja suuntaviivoja kuin Miura Jota ja Diablo GTR, mutta tästä voimme olla montaa mieltä.Ehkä koko auton mielenkiintoisin piirre on ostajalle tarjottava paketti, jossa auto on vain osa tarjousta. Kaikki kyseisen mallin ostavat tulevat kuulumaan klubiin, joka tarjoaa mahdollisuuksia ajaa tällä autolla maailman hienoimmilla moottoriradoilla. Kalenteri tulee alkamaan vuoden 2021 puolella useilta FIA:n korkeimman luokituksen moottoriradoilta.Rata-ajon koulutusta saa sekä moottoriurheiluosaston työntekijöiltä että viisinkertaiselta Le Mans 24h -voittajalta Emanuele Pirrolta. Tämä ohjelma sisältää myös auton säilytyksen tehtaan lähistöllä Bolognassa. Samoissa tiloissa on "Lamborghini Squadra Corse Drivers Lab”, jossa omistajille tarjotaan samanlaista koulutusta ja treeniä kuin Lamborghinin kilpakuljettajille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLamborghini Essenza SCV12Vain 40 kappaletta valmistettava Lamborghini Essenza SCV12 on tarkoitettu ainoastaan rata-ajoon, joka on toisaalta sallinut kehityksen puolella myös jonkinlaisia vapauksia. Moottorina on merkin historian tehokkain vapaasti hengittävä V12 tuolla 830-hevosvoiman lukemalla. Pakoputkiston on kehittänyt Capristo tehon lisäksi kuulemma myös äänimaailman ehdoilla – melkoinen taidonnäyte. Voimansiirrosta takapyörille vastaa uusi kuusivaihteinen X-trac sekventiaalivaihteisto, joka on asennettu kiinteäksi osaksi koria lisäjäykkyyden saavuttamiseksi.Myös pitoa etsitään kilparadoille sopivilla tavoilla. Matkassa on moottoriurheilusta tuttu työntötankojousitus taka-akselilla ja magnesiumvanteille pyöräytetyt Pirellin valmistamat sliksit – vannekoko on muuten edessä 19 ja takana 20 tuumaa. Jarrusatulat on valittu Brembo Motorsportin katalogista.Aerodynaamiikkaan on etsitty apuja Lamborghini Squadra Corsen, eli tehtaan moottoriurheiluosaston, osaamisesta. Lopputuloksena onkin enemmän downforcea (1200 kilogrammaa 250 kilometrin tuntinopeudessa) kuin GT3 -kilpurissa. Tätä tietysti auttaa GT3-kilpasarjan rajoitukset verrattuna tämän Essenzan vapauteen olla noudattamatta mitään sääntöjä.Keulassa on kaksi ilmanottoaukkoa Huracán kilpurin tapaan ohjaamaan ilmaa jäähdyttimen. Tuo kuuma ilma erotetaan toisaalle ja viileää ilmaa imetään katon ilmanottoaukon kautta. Paketin viimeistelee auton perässä sijaitseva suuri takasiipi.Muotoiluosastona on toiminut Lamborghini Centro Stile, joka vastaa myös kaikkien tehtaan kilpureiden muotoilusta. Korin ulkopinnat on tarvittaessa helppo ja nopea vaihtaa varikolla. Väritysvaihtoehdot ovat Verde Silvans, Grigio Linx, Nero Aldebaran Gloss ja Arancio California ja kilpahenkisestä kokonaisuudesta löytyvät Lamborghinin pitkäaikaisten yhteistyökumppaneiden (Pertamina, Pirelli ja Roger Dubuis) logot.Kirjain Y on toiminut vahvana vaikutteena sekä ulkokuoren värityksen lisäksi myös sisätilojen puolella – keskikonsoli on rakennettu hiilikuituisen kolmiulotteisen ja epäsymmetrisen Y-kirjaimen muotoon. Monitoimiohjauspyörän vaikutteeet tulevat kuulemma Formula 1 -sarjan puolelta, vaikka Lamborghini ei sarjaan osallistu. Istuin on FIA:n hyväksymä OMP:n hiilikuiturunkoinen valmiste.Lähde ja kuvat: Lamborghini Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti