25.4.2024

Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä

Kuva Lamborghini

Jokohan Vesa Keskisellekin kelpaisi hybridi?

Lamborghinin ikioma Touareg on saanut ensimmäistä kertaa hybridiversion, joka tuo Urukseen Lamborghinin omien sanojen mukaan "kaksi sydäntä" sekä myös päivityksen, mukaan lukien faceliftin. Italialaisvalmistajan mukaan Urus SE on myös ensimmäinen pistokehybridi niin kutsuttujen super-SUV:ien markkinoilla, mikä taitaa pitää ihan paikkansa.

Noista mainituista "kahdesta sydämestä" toinen piileskelee vaihdelaatikon sisällä, ja toisen valtakuntaa on puolestaan moottoritila. Lamborghini ei nimittäin ole lähtenyt lataushybridin kanssa millekään downsizingin tielle, vaan siellä pellin alla lymyää ihan ylpeästi V8.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskimäärin kyvykkäin Urus

Lamborghini Urus on markkinoilla kuudetta vuottaan, ja tuona aikana se on kulkenut vain eri tavoin viritetyn Audi-peräisen 4,0-litraisen V8:n voimalla. Nyt kun 620-heppaiseksi viritetty V8 on saanut parikseen 192 hevosvoiman sähkömoottorin ja Porsche Cayenne Turbo E-Hybridistä lainatun 25,9 kilowattitunnin akuston, uusia ovia on auennut Urukselle.

SE on ensinnäkin Urus-malliston tehokkain versio jopa 800 hevosvoiman eli 588 kilowatin järjestelmätehollaan, ja kauas yli sadan hevosvoiman päähän jää esimerkiksi Urus Performante, Urus S:n jäädessä vielä paljon kauemmas taakse. Yhdessä 950 newtonmetrin kokonaisvääntömomentin kanssa Urus SE on ehkäpä luokkansa tehokkain super-SUV.

Urus SE:n voimavaroja päästään hyödyntämään etenkin huippunopeudessa, joka on 312 km/h, ja auto on sitä kautta jälleen väitetysti luokkansa nopein. Kiihtyvyyden kanssa nollasta sataan SE:llä on sen sijaan käynyt niin kuin monelle muulle lataushybriditehohirmulle, vaikka lukema onkin erittäin säädyllinen (vai jopa säädytön?) 3,4 sekuntia. Akuston ynnä muun rekvisiitan tuoma, peräti 300 kilon lisäpaino kuitenkin ulosmittaa paljon tehoa ei-sähköistettyihin versioihin nähden, ja Urus Performante saakin pitää yhden kymmennyksen turvin malliston parhaan 0 - 100 km/h -lukeman. Nollasta kahteensataan SE sen sijaan kiihtyy parhaiten, vain 11,2 sekunnissa.

Urus SE:ssä on myös lataushybridiulottuvuus ihan silläkin tavalla, että sillä voi ajaa 60 kilometriä pelkällä sähköllä. Lamborghini kertoo, että SE:n päästöt ovat jopa 80 prosenttia muuta mallistoa pienemmät. Laskelma perustuu mitä ilmeisimmin keskimääräisiin päivittäisiin ajoihin. Koska sähkömoottori sijaitsee vaihdelaatikon sisällä ja koska se tarjoaa yksin 192 hevosvoimaa ja peräti 483 newtonmetriä, Urus SE on sähköajotilassa jopa melko kykenevä nelivetoinen sähköauto, huippunopeudella 135 km/h.

Eikä tässä vielä kaikki, SE:stä tulee myös edullisin Urus, ja sitä kautta edullisin Lambo.

Päivityksen kera

SE:n myötä Lamborghini esittelee myös Uruksen faceliftin. Siihen kuuluu aiempaa skarpimman näköinen keula päivitettyine matriisiajovaloineen. Uudet huomiovaloviirut mukailevat Lamborghinin kuvauksen mukaan härän häntää. Ja Lamboissahan ei voi olla koskaan liikaa härkäviittauksia.

Perässä Urus hyötyy nyt uudesta takadiffuusorista sekä takailmanohjaimesta, joiden pitäisi lisätä downforcea jopa 35 prosentilla kovissa nopeuksissa. Perän uusi hunajakennosäleikkö on puolestaan suora viittaus Lambon kiilatuotteisiin, kuten Huracániin ja Gallardoon.

Sisälle Urus on saanut muun muassa uuden, isomman, 12,3-tuumaisen näytön eli kojelaudalla on nyt näitä pari. Uuden näytön kanssa pitäisi olla helpompi hallita sitä kuorma-autolastillista erilaisia ajotiloja, joita Urus SE kuljettajansa käyttöön tarjoaa.

Tämän lisäksi mainittakoon, että on todennäköistä, ettei kahta samanlaista Urusta todennäköisesti tule ikinä kohtaamaan Suomen teillä. Ensinnäkin auto on äärimmäisen harvinainen, ja toisekseen se on saatavilla 100 eri ulkovärillä ja 47 eri sisäverhoiluvaihtoehdolla, unohtamatta Ad Personam -palvelua, jolla Uruksestaan voi taikoa kerrassaan ainutlaatuisen.

Lähde: Lamborghini

Luetuimmat