4.12.2022 Ajoneuvot Lamborghini Huracán Sterrato on aggressiivinen, korotettu superauto – on siinä muutakin perin historiallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samalla kun vielä vähän pähkäilemme mistä Sterratossa itse asiassa on kysymys, todettakoon, että puhtaasti polttomoottoroitujen Lamborghinien aika tulee tämän myötä päätökseensä. Anteeksipyytelemättömän rosoinen Sterrato kääntää vuodesta 2014 valmistetun Huracánin kellon pikku hiljaa ehtoon puolelle, mutta vielä on aikaa ottaa V10:llä varustetusta Lamborghinista kaikki ilo irti - nyt myös asfaltin ulkopuolella.Gallardon seuraajana Huracán on ollut Lambon superautoista se kevyempi V10-härkä. Suuremman V12-härän, Aventadorin, tuotantotaival taputeltiin jo, eikä se tule saamaan enää ainakaan täysin vastaavaa täysin polttomoottorista seuraajaa. Miami Art Basel -taideshow'ssa debytoinut Huracán Sterrato jääkin siis paitsi viimeiseksi V10-Lamboksi VW-konsernin lopettaessa kyseisen voimanlähdemuodon, myös viimeiseksi täysin mäntien varassa kulkevaksi Lamborghini-malliksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMäärittelykysymysHuracán Sterrato syntyi crossover-buumin keskellä, muttei se siihenkään lokeroon suoraan sovi. Crossover-buumin ansiosta superautomaailma vain on valmis vastaanottamaan näitä rallihenkisiä tulokkaita, kuten suoraan seikkailurallihistoriasta ammentaneen Porsche 911 Dakarin, ja nyt tämän. Saman konsernin eri ääripäinä Porsche ja Lamborghini ovat varmasti konsultoineet toisiaan Dakarista ja Sterratosta kahvikupposen äärellä.Huracán Sterratoa valmistetaan vain 1 499 kappaletta, joten tilauksen tekemisellä saattaa olla jo hiukan kiire.Sterratoa on itse asiassa jo vuosia uumoiltu ja pohjustettu. Mallin lisänimi Sterrato on maskuliinimuoto italian kielen ilmaisusta "strada sterrata", joka merkitsee hiekkatietä tai huonokuntoista tietä. Suomessa sen voi kääntää siis ihan vain "tieksi", jos pieni kevennys sallitaan tähän väliin.Paino sanalla ralliVahvan rallihenkinen Huracán Sterrato on siis superauto, joka pärjää myös - tai on kotonaan - kaukana asfalttiratojen tai parrasvalojen ulkopuolella. Lamborghini on kehittänyt Sterraton perusmallisen Huracánin pohjalta, ja tehoa Lambon viimeisestä V10:stä irtoaa pyöreät 600 hevosvoimaa. Kiihtyvyys nollasta sataan on ralliautossa ehkä ajettavuutta vähäpätöisempi lukema, ja Sterrato suoriutuu siitä 3,4 sekunnissa, mikä on niin sanotusti ookoo-tulos. Huippunopeus 260 km/h ei ole sieltä superautojen huipulta, mutta maastorenkaat sanelevat tässä tapauksessa paljon.Huracánin asfalttimalleihin verrattuna erityisiä ajotiloja on yksi lisää, kun joukkoon on lisätty "rally", joka nimenä kertoo itsestään samalla paljon ja vähän.Erotu massasta!Ei ole epäilystäkään, etteikö Sterratoa erottaisi paitsi kaikista muista superautoista, myös muista Huracán -malliversioista, joita onkin kahdeksan vuoden aikana siunaantunut jonkin verran. Sterrato todellakin erottuu massasta, mikä on ilman muuta eräs superauton ostajan tärkeimmistä tavoitteista. Sterratossa on rohkeat pyöränkaaret, jotka peittävät kummankin akselin kasvanutta raideleveyttä, edessä 30- takana 34 millimetriä. Ominaisuus vakauttaa Lamboa entisestään epätasaisella pinnalla pikataivallettaessa. Kaaret on pultattu kiinni, ja pultit jätetty luonnollisesti näkyviin. Keulassa ja takadiffuusorissa on tehty työtä pienempien ylityksien eteen ja keulan alta löytyy jopa pohjapanssari, johon kivet saavat huoletta ropista. Kattokiskoille voi uskoa taakkatelineen, ja esimerkiksi teltan.Silkkoja ralliviittauksiakin löytyy. Paitsi että keulalla on komea lisävalopari, löytyy katolta ralliautoille tyypillinen ilmanottoaukko, joka ottaa moottorille ilmaa hiekkapölystä vapaalta alueelta. Keskimoottorisuus huomioon ottaen yksityiskohta muistuttaa erityisesti Lancia Stratos Rallya, joka oli yksi ensimmäisistä innovaation käyttöönottajista Rally Safarissa 1976.Sterrato kulkee 44 millimetriä asfalttia nieleviä Huracáneja korkeammalla. Tästä sitä voidaan hydraulisesti nostaa vielä 40 milliä lisää. Kaikki tietävät ne kiusalliset tilanteet, joissa superautoa ryömitetään etananvauhtia hidastetöyssyn tai kanttikiven yli, ja silti hiilikuitu rohisee asfalttiin. Varmasti vähintäänkin näissä tilanteissa Huracán Sterrato on superautojen kuningas.Lähde ja kuvat: Lamborghini Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”