15.10.2022

Taas viedään viimeisiä – Audi R8 GT tietää loppua ainakin V10:lle

Superautovalmistaja toisensa perään sulkee nyt ovia isoimmilta polttomoottoreilta. Audi tekee sen 333 takavetoisen R8 GT:n muodossa.

V10:llä on ollut harvinaislaatuisuudestaan huolimatta suhteellisen suuri merkitys voimanlähdemuotona Volkswagen-konsernille, onhan kymppejä nähty sen puitteissa eri korimallisissa autoissa, aikoinaan jopa dieselinä. Pisimmän ajan ja suurimman maineen V10 on kuitenkin kerännyt sisarusten Audi R8:n ja Lamborghini Gallardon/Huracánin voimanlähteenä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Loppukevennys

Nelivetopainotteinen ja älykkään konemainen Audi R8 ei ole ehkä ollut ainakaan maineeltaan niitä urheiluautomaailman kaikkein leikkisimpiä tapauksia. Mutta kun kerran tässä muodossa viimeisiä viedään, näyttää ingolstadtilainen hauskimmat puolensa. R8 GT:tä voisikin kutsua mallisarjan loppukevennykseksi.

R8 GT:ssä viimeistä kertaa neljän renkaan alaisena tositoimiin pääsevä 5,2-litrainen ja vapaastihengittävä V10 on viritetty 620 hevosvoiman tehoiseksi. Voimalinja on siis käytännössä sama, kuin Lamborghini Huracán LP-620-2:ssa. R8 V10 GT RWD on valmistajan mukaan sen historian tehokkain takavetoinen. Takaveto ei paranna R8:n kiihtyvyysarvoja (0 - 100 km/h: 3,4 sekuntia), mutta siitä hauskuudesta puheen ollen, Audi on eritoten keskittynyt siihen, kuinka monella tavalla perän saa irtoamaan. Oikea vastaus on, että seitsemällä eri tavalla. "Torque Rear" on R8 GT:n driftausmoodi, joka pitää sisällään nuo seitsemän asetusta.

GT:nä R8 on käynyt läpi myös omanlaisensa hiilikuituohjelman. Ilmanohjaimilla saavutetaan toistaiseksi määrittelemättömän suuruinen aerodynamiikkahyöty ja esimerkiksi sisällä keventyneiden istuinten muodossa myös painoa on säästynyt.

Nykyisen, toisen R8-polven huristaessa pikkuhíljaa sinne auringonlaskuun, alkaa totta kai seuraajan odottelu. Jossain kohtaa nähtävä kolmannen polven Audi R8 tulee sisältämään käsitteen E-tron, eli olemaan mitä todennäköisimmin suoraan täyssähköinen.

Kaksi GT:tä. Edellisen kerran R8 sai kantaa kirjainyhdistelmää ykköspolvessaan, tuolloinkin valmistusmäärä rajoittui 333:een.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat