21.9.2022

Nimi muutettu: Audi R8 ja muita Lamborghini-kaupan kylkiäisiä

Lamborghini on saanut 24 vuoden aikana Audilta paljon piristettä toimintaansa. Kaupasta on kuitenkin hyötynyt monella tavalla myös ostajaosapuoli.

Ferruccio Lamborghinin (1916 - 1993) vetäydyttyä tehtaansa omistajajohtajuudesta vuonna 1974, on erilaisia omistajia riittänyt härkämerkillä laidasta laitaan. Kaikki niistä eivät suinkaan ole panostaneet italialaismerkkiin sen ansaitsemalla tavalla, ja Lamborghinin tuotannossa ja luovuudessa olla 80- ja 90-luvuilla niin sanottuja kuivia kausia.

Viimeisin omistajavaihdos juontuu 24 vuoden taakse. Tuolloin Audi osana Volkswagen Groupia osti Lamborghinin hallintaansa, panostaen siihen etenkin taloudellisesti niin, että nykyisenkaltainen kukoistus on tullut mahdolliseksi. Mutta kuten hyviin tapoihin kuuluu, kaupan mukana tulee usein sopivia kylkiäisiä.

Lamborghini Huracán LP610-4

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi R8

Varmasti tunnetuin ja merkittävin Sant'Agata Bolognesesta kumpuava Audi-ilmiö on superautomalli R8. Vuonna 2006 ensimmäisessä sukupolvessaan lanseerattu malli perustui neljä vuotta aiemmin Lamborghinin renessanssissa esiteltyyn pienempään superautomalliin, Gallardoon, ollen tätä nykyä vastaavasti Huracánin tekninen sisarmalli.

Audi R8 V10 Decennium
Ensimmäistä sukupolvea valmistettiin vuosina 2006 - 2015. Audi Sportin käsialaa oleva alumiinikori eroaa muotoilullisesti selvästi Lamborghini Gallardosta. Audi R8 on maailman ensimmäinen automalli, johon tulivat led-ajovalot.

R8 on Audin ensimmäinen keskimoottorinen malli. Ensimmäisen polven R8:aan sai myös V8-voimanlähde 4.2 FSI:n, joka toimi ainoana voimanlähteenä ensimmäiset pari vuotta. Huippumalleista tuttu Lamborghinin 5,2-litrainen V10 jatkoi yksin toiseen sukupolveen.

Audi R8

Aivan kuten Huracániinkin, myös R8:aan voi valita sekä taka- että nelivedon, riippuen asiakkaan mieltymyksistä. Tehokkaimmassa tuotantomallissa Huracán LP-620-2:n 620-hevosvoimainen tehoversio yhdistetään nelivetoon, jolloin tuloksena on 331 km/h huippunopeuteen yltävä ja 3,1 sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä super-Audi.

Audi R8
R8 Spyder on Huracán Spyderin sisar.

R8 toi Audin ryminällä superautomaailmaan. Vaikka tämä autoluokka ei välttämättä olekaan niitä kaikkein eniten katetta tuottavia, on R8:n tuoma maineellinen merkitys ollut Audille huomattava.

Audi R8 V10 Decennium
R8 V10 Decennium juhlisti näyttävällä tavalla V10:n kymmenvuotista taivalta mallin voimanlähteenä.

Lamboa siellä ja täällä

Jos R8 oli kokonaisuutena Lamborghiniin perustuva automalli, on olemassa toki muitakin esimerkkejä näistä kylkiäisistä. Lamborghinin (VW-sukuiselle) V10:lle on löytynyt Audin tehomallistossa R8:n lisäksi muutakin käyttöä. R8:n ensiesittelyvuonna 2006 Gallardosta lainattu 5,2-litrainen V10-yksikkö päätyi myös edustussedanin tehoversioon S8:aan sekä S6:een kahdessa korimallissa.

Gallardon V10 toimi hyvin S8:ssakin, vaikka mallien painotukset ovat jokseenkin erilaisia.

Lamborghinin vaikutus Audi-mallistoon on kuitenkin ollut vielä tätäkin syvällisempää, ja inspiraatiota on toisinaan virrannut Emilia-Romagnasta Baijerin suuntaan myös muotoilullisissa asioissa. On esimerkiksi huhuttu, että nykypolven A3:n vyötärölinjassa olisi tuulahdus sellaisesta suuruudesta, kuin Lamborghini Countachista.

Audi RS 3

Myös sisustassa - etenkin RS-malleissa - Lambon taustatuki on nähtävissä eri kohdissa.

Audi RS 3

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Audi, AutoEvolution, Whichcar Australia, Lamborghini Kuvat: Audi, Lamborghini

Luetuimmat