Ajoneuvot Esittely Uutinen 18.11.2022

Vanhojen aikojen muistolle – Porsche 911 Dakar on jälleen valmis valloittamaan aavikot

Porsche toi Los Angelesin autonäyttelyyn maastokelpoisen 911:n. Porschella on tähän yksinoikeus, vieläpä kun malli juhlistaa 38 vuoden takaista Pariisi-Dakar -voittoa.

911 Dakar avaa jälleen uuden luvun 992-mallin tarinassa. Lukuisat erikoiserät saavat seurakseen todellakin maastokelpoisen Dakarin, joka on saanut innoituksensa suoraan Porschen vuoden 1984 Pariisi-Dakar -aavikkorallin voitosta. Rallin voittaja-auto oli luonnollisesti 911, ja ihka ensimmäinen nelivetoinen sellainen.

911 kadulla, 911 aavikolla

Maastokelpoisuuden perustana Dakar-mallissa 911 Carreran maavaraa on kasvatettu 50 millimetrillä. Lisäksi Pirellin erikoisvalmisteisten Scorpion All Terrain Plus -maastorenkaiden urasyvyys on 9 millimetriä, ja koko edessä 245/45 R19, takana 295/40 R20. Renkaiden kyljet ovat vahvistetut, jolloin ne kestävät esimerkiksi kovempia kiveniskuja.

Porschen mukaan sekä auton maavara että kohtaus- ja jättökulmat ovat maastureita vastaavat. 911 Dakarin heiniä ovat kuitenkin eritoten suurinopeuksiset taipaleet epätasaisilla alustoilla, kuten hiekka-aavikoilla tai varmasti hyvin myös lumella (mikäli renkaat sallivat). Hitaasti ylitettäviä esteitä tai kivistä pikataivalta varten maavara nousee automaattisesti vielä 30 millimetriä lisää. Mikäli vauhtia riittää 170 km/h yli, laskee maavara takaisin normaaliasentoon.

Muokkaukset käsittävät myös levennyksiä helmoihin ja pyöränkaariin, hinauslenkit eteen ja taakse sekä totta kai ankanpyrstöspoilerin.

Huippunopeus on rengastuksen takia rajoitettu 240 kilometriin tunnissa. Porschen mukaan Dakar on kuitenkin aivan yhtä 911 myös katu- ja rataolosuhteissa. Stuttgartilaisvalmistaja mainitsee tässä yhteydessä myös Nürburgringin Nordschleifen. Dakar on melko mitättömät 10 kiloa painavampi kuin vastaava 911 Carrera 4, kokonaispainon ollessa 1 605 kilogrammaa.

Vauhtia koneeseen tuuppaa 480 hevosvoiman tehoinen 3 litran bokserikuutonen, jonka kiinnitykset on lainattu 911 GT3:sta. Moottorin ja PDK-kaksoiskytkinlaatikon jatkeena on tietenkin neliveto. PDCC -kallistuksenvakaimien ja 911:n luontaisen matalan painopisteen ansiosta 911 Dakar on tehtävässään varmasti paljon vakaampi kuin korkeat baja-tyyppiset aavikkokiitäjät.

911 Dakar kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa – ainakin mikäli alla sattuu olemaan asfalttia.

Retrokuosia ja lisävarusteita

Porsche 911 Dakaria tullaan valmistamaan 2 500 kappaleen erä. Paitsi että kyseessä on harvinainen erikoismalli, voi sen myös personoida ainutlaatuiseksi eri tavoin. Lisävarusteinen Rallye Design Package on erityinen kaksivärimaalikuosi, joka mukailee vuoden -84 Dakar -voittaja-auton kisamaalausta. Kyljessä lukee teksti ”Roughroads” ja siinä on kilpailunumero, jonka asiakas saa itse valita väliltä 0 – 999.

Vahvan seikkailullisen aavikkokisan aikana tarvitaan tietysti jos jonkinlaista varustetta. Kattotelineeseen saa uskoa 42 kilogramman edestä tarpeita, kuten esimerkiksi lisäpolttoainetta tai juomavettä. Katolle saa myös teltan. Kattotelineen lisävalosarja auttaa näkemään pilkkopimeällä aavikolla taivallettaessa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Porsche

Kaikki koeajot

Uusimmat