13.2.2023

Käytetyt erikoisuudet: Lamborghini Gallardo Spyder E-Gear

Lamborghini Gallardo Spyder

Kesäautoilukausi on päivä päivältä lähempänä. Sen vuoksi viikon käytetty erikoisuus on Lamborghini Gallardo avoautona.

Italialainen urheiluautovalmistaja Lamborghini on päätynyt Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan vain harvakseltaan. Vuosien varrella juttusarja on esitellyt replicamallin Lamborghini Countachin, Lamborghini Aventador SV Roadsterin ja Lamborghini Gallardon.

Tänään jatkamme viimeksi mainitun teemalla, mutta alati lähestyvän kesän kunniaksi lautaselta löytyy Lamborghini Gallardo Spyder, eli ajoneuvon avoautoversio.

Lamborghinin historia on värikäs ja mielenkiintoinen. Ferruccio Lamborghini perusti toisen maailmansodan jälkeen omaa nimeään kantaneen traktorimerkin. Lamborghini oli myös innokas automies ja traktoriteollisuuden tuottamat voitot tämä sijoitti mielellään nopeisiin autoihin.

Yksi Ferrari-kauppa oli kuitenkin sen verran epäonninen, että Ferruccio Lamborghini ajautui riitaan itse Enzo Ferrarin kanssa. Riidasta suivaantuneena Lamborghini päätti valmistaa urheiluautonsa jatkossa itse, ja näin syntyi vuonna 1963 Lamborghinin urheiluautoihin nojaava autoteollisuuden haara.

Lamborghinin autoteollisuus on mielellään viitannut autoissaan monellakin tapaa härkiin. Jo alusta alkaen autovalmistajan logossa on ollut raivoava härkä, ja monissa automallien nimissäkin oli jonkinlaisia härkäviittauksia.

Siihen on olemassa useitakin syitä, miksi Ferruccio Lamborghini ihastui nimenomaan härkiin. Vähemmän yllättävästi Lamborghinin horoskooppimerkki oli härkä, mutta hän myös rakasti seurata härkätaisteluita. Lisäksi voimakas ja nopealiikkeinen härkä soveltui hyvin urheiluauton imagoon.

Juuri Lamborghini Gallardo on yksi niitä ajoneuvoja, joiden nimessä on härkäviittaus. Gallardo on yksi härkätaisteluissa käytettävä härkien rotu, joka on vuorostaan saanut nimensä 1700-luvulla eläneen härkäkasvattaja Francisco Gallardon mukaan.

Lamborghini Gallardo Spyder

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lamborghini Gallardo tuli Lamborghinille tarpeeseen

Lamborghini Gallardon historia alkaa vuodesta 2003, jolloin se esiteltiin Geneven autonäyttelyssä. Gallardo täydensi entisestään Lamborghinin mallistoa, sillä se toimi hieman pienempänä ja halvempana vaihtoehtona kaksi vuotta aiemmin julkaistulle Lamborghini Murcielagolle, joka oli muuten ensimmäinen Audin kanssa yhteistyössä valmistettu Lamborghini. Volkswagen oli nimittäin ostanut Lamborghinin vuonna 1998.

V12-moottorilla varustettu Lamborghini Murcielago oli ehdottomasti autovalmistajan malliston lippulaiva, mutta Lamborghini huomasi kysyntää myös hieman miedommalle ja ennen kaikkea halvemmalle autolle. Näistä aineksista syntyikin sitten Lamborghini Gallardo, joka käytti ”vain” V10-moottoria.

Gallardo oli Murcielagoa pienempi niin fyysisiltä mitoiltaan, teholtaan ja hinnaltaan. Hevosvoimia Gallardossa oli 80 vähemmän verrattuna isompaan sisarukseensa, mutta hintalappu saattoi parhaimmillaan keventyä jopa kuusinumeroisen summan verran.

Lamborghini Gallardo Spyder

Ehkäpä juuri tästä syystä Lamborghini Gallardo nousikin nopeasti myyntihitiksi. Vain kaksi ja puoli vuotta auton julkaisun jälkeen se oli noussut 300 myydyllä yksilöllä Lamborghinin historian myydyimmäksi autoksi, ohi Lamborghini Diablon.

Samoihin aikoihin Gallardon mallisto täydentyi Spyder-mallilla, joka oli roadster-avoauto. Spyder sai heti räjähtävän lähdön, sillä se nousi tuotantoluvuissa selvästi kovakattoista vaihtoehtoa suositummaksi. Kenties osasyy hurjille myyntiluvuille tuli siitä, että Spyder-mallissa moottorin tehoa oli nostettu 20 hevosvoimaa, jolloin se oli kovakattoista sisarustaan suorituskykyisempi.

Gallardo Spyderin huippuvuosiksi muodostuivat vuodet 2006 ja 2007, jolloin sitä valmistettiin yli 1000 yksilöä. Kaikkiaan Spyderiä valmistettiin vuoteen 2013 mennessä reilut 4000 yksilöä. Tähän päälle kun lasketaan myös noin 10 000 myytyä coupéa, oli Gallardo noin 14 000 myydyn yksilön myötä menestys Lamborghinille.

Vuonna 2014 Gallardon seuraajaksi tuli Lamborghini Huracan, joka on ollut taannoin myös Moottorin koeajettavana.

Lamborghini Gallardo Spyder

Käytetty erikoisuus: Lamborghini Gallardo Spyder E-Gear

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Jyväskylästä, jossa kaupan olisi vuosimallin 2007 Lamborghini Gallardo Spyder.

Auto on alkuperäisessä kunnossaan ja sillä on ajettu 39 000 kilometriä. Viimeisin huolto on tehty 500 kilometriä sitten. Myös auton kytkin on vaihdettu 7000 kilometriä sitten.

Lamborghini Gallardo Spyderistä löytyy 5.0-litrainen V10-bensiinimoottori, joka mahdollistaa kuljettajalleen 382 kilowatin (520 hevosvoiman) suorituskyvyn. Auto on nelivetoinen ja vaihteisto on Lamborghinin E-Gear. Näillä eväillä Gallardo Spyder saavuttaa nollasta sataan 4,3 sekuntiin ja 200 km/h nopeuden 14,3 sekunnissa. Huippunopeutta autolle luvataan 315 kilometriä tunnissa.

Lamborghini Gallardo Spyder

Varustelistalta löytyy mm. alkuperäiset 19-tuumaiset Callisto-vanteet, musta nahkasisusta keltaisilla koristetikkauksilla, xenon-ajovalot, rengaspainevalvontajärjestelmä, navigointijärjestelmä ja tietenkin keulahissi.

Ai että mikä keulahissi? Joissakin matalan maavaran urheiluautoissa on saatavilla varusteena keulahissi, jonka avulla auton keulaa voidaan nostaa hetkellisesti muutama sentti ylöspäin, mikä helpottaa esimerkiksi hidastetöyssyjen ylittämistä tai vaikkapa parkkihallin rampissa liikkumista.

Lamborghini Gallardo Spyder

Mikäli ensi kesänä on tarkoitus ajaa Lamborghinilla tukka hulmuten, taskusta olisi hyvä löytyä 134 790 euron verran pääomaa. Sen verran nimittäin seisoo Lamborghini Gallardo Spyderin hintalapussa.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot