4.11.2019

Käytetyt erikoisuudet – Lamborghini Countach replica

Tori.fi - Lamborghini Countach Replica

Alle 10 000 euroa maksava Countach on aivan liian hyvää ollakseen totta. Tälläkin kertaa kyseessä on Lamborghini Countach replica.

Suurelle osalle saavuttamattomissa oleva haave tarkoitti jäljennöksien valmistamista, joten niin syntyi Lamborghini Countach replica. Countach on koristanut monen 1960-, 1970- ja jopa 1980-luvulla syntyneen pikkulapsen seiniä julisteen muodossa. Se on yhden kokonaisen sukupolven superautounelma.

Ferruccio Lamborghini määräsi uuden auton suunnittelun aloittamisesta, sillä Miura kaipasi seuraajaa. Pääinsinööri Paolo Stanzani sai projektin vetovastuun ja auton muodoista vastasi Bertonen Marcello Gandini. Näin alkoi vuonna 1970 projekti nimellä LP112.

Vaikka Ferruccio Lamborghini suosi suurempia ja mukavampia tehokkaita pitkän matkan autoja, niin hänkin tiedosti kompromissittoman superauton markkina-arvon. Projektille haluttiin luoda aerodynaaminen ja näyttävä kori sekä mekaanisesti mahdollisimman suorituskykyiset perusteet. Käytännöllisyys ja tilat eivät kuuluneet prioriteetteihin.

Lamborghini Countach LP400

Lähtökohtana oli edelleen Miurasta tuttu takavetoinen keskimoottorirakenne. Insinöörit näkivät kuitenkin paljon vaivaa parantaakseen tunnettuja heikkouksia, kuten vakautta suurissa nopeuksissa. Myös huollettavuus, painojakauma ja moottorin jäähdytys kuuluivat kehityskohteisiin.

Auton nimi syntyi jo varsin varhaisessa vaiheessa. Kyseessä oli oikeastaan vitsi erään, vain Piemonten kieltä puhuneen, työntekijän usein käyttämästä lausahduksesta, jolla ilmaistaan esimerkiksi ihailua tai hämmästyneisyyttä. Suunnittelijatiimi kehitti luovan kirjoitusasun tuolle ilmaisulle ja näin LP112-projekti muuttui nimen Countach alle.

Lamborghini Countach LP400 interior

Vain vuoden kehitystyön jälkeen esiteltiin ensimmäinen prototyyppi. LP500 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1971. Sen kiilamainen muoto oli edeltäjäänsä verrattuna vieläkin matalampi ja merkittävästi leveämpi, mutta kuitenkin lyhyempi - muodot olivat selvästi terävämmät.

Ensimmäinen tuotantomalli oli kuitenkin Countach LP400 ja ensimmäinen yksilö toimitettiin Australiaan vuonna 1974. Tämäkin oli jo yksityiskohdiltaan Gandinin alkuperäistä ehdotelmaa aggressiivisempi moottorin jäähdytyksen vaatimien ilmanottoaukkojen osalta. Auto oli kuitenkin varsin uskollinen muotoilijan mielelle.

Lamborghini Countach LP500

Miuran moottori oli asennettu poikittain, mutta Countach nieli V12-moottorin pitkittäin asennettuna. Moottori pohjautui yhä samaan rakenteeseen ja sitä kehitettiin Countachin tuotannon aikana muun muassa tilavuutta kasvattamalla. Viisivaihteinen käsivaihteisto oli asennettu istuimien väliin.

Countach säilyi usean päivitetyn version voimin tuotannossa peräti 16 vuotta. Viimeiseksi jäi Lamborghinin neljännesvuosisataa juhlistanut 25th anniversary edition. Se oli yksityiskohdiltaan jo hyvin kaukana alkuperäisestä, mutta perusmuoto toki säilyi kaiken alla.

Tori.fi - Lamborghini Countach Replica edestä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Lamborghini Countach replica

Viikon Käytetty erikoisuus näyttää Lamborghinilta, mutta on lähinnä lasikuitukori. Seinäjoelta löytyy nimittäin Lamborghini Countach replica eli alkuperäiseltä näyttävä jäljennös. Valmistajana on englantilainen, vuodesta 1991 asti näitä valmistanut, Prova Designs.

Omistaja väittää sen olevan maamme ainut replica Countach, mutta ainakin lasikuitukoreja on lisää - ehkä hän tarkoittaa rekisteröityä yksilöä. Sekään ei tosin pitäisi paikkansa, sillä tämä auto on poistettu rekisteristä myynti-ilmoituksen mukaan 2000-luvun puolella. Paperit autoon kuitenkin löytyy, joka on ensiarvoisen tärkeää rekisteröimishaluja omaavalle.

Tori.fi - Lamborghini Countach Replica takaa

Korin kerrotaan olevan tarkka kopio alkuperäisestä kaikkia mittoja myöden. Tätä ei siis ole rakennettu jonkin toisen auton muotojen päälle vaan lasikuitukori on todella esikuvansa mukainen. Kuvien perusteella ei pysty valtavasti kertomaan, mutta kyseessä on selvästi projekti.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Lamborghini

Luetuimmat