5.11.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lamborghini Gallardo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Lamborghini Gallardo tuntuu muuten hieman tavalliselta, niin tarjolla olisi Nera -erikoiversio. Rajoitetun erän numeroituja autoja on valmistettu yhteensä vain 185 kappaletta. Lamborghini Gallardo oli italialaisvalmistajan kevytversio superautosta. Kahdentoista sylinterin sijaan Gallardo sai vain kymmenen ja hinnan lisäksi myös ulkomitat jäivät isoveli Murcielagon varjoon. Kehuja sateli näkökannasta riippuen juuri siksi tai siitä huolimatta. Traktorivalmistaja Lamborghini Trattori S.p.A. siirtyi urheiluautojen pariin omistaja Ferruccio Lamborghinin jo legendaariseksi kohonneiden Enzon Ferrarin kanssa käytyjen riitojen jälkeen. Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A. perustettiin vuonna 1963 haastamaan Ferrari sen omalla kotikentällä. Yritykset sijaitsevat myös fyysisesti varsin lähekkäin Modenan välittömässä tuntumassa. Gallardo oli italialaisvalmistajan pienempi keskimoottoriurheiluauto. Kahden sylinterin tinkimisestä huolimatta edullisempaan mallin jäi vielä V10-moottori. Lamborghini nosti itsensä varsin pian urheiluautomaailman huipulle. Moni pitääkin vuonna 1965 ensiesiteltyä Lamborghini Miuraa ensimmäisenä superautona. Countach ja Diablo ovat myöhempiä esimerkkejä pikkupoikien seinäjulisteisiin päätyneistä keskimoottoriunelmista. Vuodesta 1998 lähtien Lamborghinin autopuoli on kuulunut Audille, joka puolestaan on on osa Volkswagen-konsernia. Tämän jälkeen moni Audimainen painike on löytänyt tiensä Lamborghinin sisätiloihin, joka ei ole ollut välttämättä huonokaan asia. Laatuvaikutelma on kuulemma parantunut, mutta ulkokuori on säilynyt hurjana. Vuonna 2003 esitellyssä Gallardossa oli noin 500 hevosvoimaa. Kuvan myöhemmän Nera -erikoismallin V10-moottori tuottaa parikymmentä hevosta enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lamborghini Gallardo Vuonna 2001 Lamborghini julkaisi ensimmäisen uuden auton, johon Audin omistussuhde oli vaikuttanut. Se oli superautoluokkaan sijoitettu V12-moottorilla varustettu Murciélago. Hurja suorituskyky ja korkea hinta jätti runsaasti tilaa valmistaa myös hieman kesympää petoa. Tämän aukon täytti Geneven autonäyttelyssä keväällä 2003 esitelty Lamborghini Gallardo V10-moottorilla ja nelivedolla varustettuna. Uusi keskimoottoriurheiluauto tarjosi 500 hevosvoimaa 5 litran moottorista. Vuonna 2006 esiteltiin avokorinen Gallardo Spyder. Lamborghinin omistussuhde näkyi Gallardon ohjaamossa erityisesti keskikonsolin osalta. Lienee makuasia oliko tämä hyvä vai huono suuntaus. Samoihin aikoihin myös kovakattoinen versio hyötyi päivityksistä. Varsinainen mallipäivitys, tai kasvojenkohotus, nähtiin vuonna 2008 ja samalla nimi piteni. Tämän jälkeen Lamborghinin perusmalli tunnettiin nimellä Gallardo LP 560-4 ja vaikka nimen selite on varsin yksinkertainen niin jätetään selittely kuitenkin toiseen kertaan. Nämä mallipäivityksen jälkeiset tapahtumat osuvat nimittäin aikajanalla vasta tämänkertaisen käytetyn erikoisuuden jälkeiseen aikaan. Gallardon tuotanto loppui vuonna 2013 ja seuraavana vuonna sen korvasi Moottorin koeajossakin ollut Huracán. Gallardo oli myyntimenestys ja sitä valmistettiin yli 14 000 kappaletta. Tällä kertaa käytetty erikoisuus on Lamborghini Gallardon rajoitettuna eränä valmistettu Nera -erikoismalli, jonka maalipintaan on yhdistelty kahta eri mustaa. Käytetty erikoisuus Taskuun on syytä kaivaa hieman syvemmälle, jos oston kohteena on tämänkertainen käytetty erikoisuus eli Lamborghini Gallardo Nera -erikoismalli. Hintaa tällä on nimittäin kuusinumeroinen summa. Toisaalta rahalla saa todellisen erikoisuuden. Näihin lähinnä varustelun osalta eroaviin rajoitettuna erinä myytäviin malleihin saa kukin suhtautua haluamallaan tavalla. Jonkinlaista yksilöllisyyttä raha tässäkin tapauksessa takaa, sillä Nera -erikoismallia valmistettiin vain 185 kappaletta. Nyt on kaupan numero 54. Ad personam -yksilöintiohjelma näkyy sisätiloissa. Mustiin nahkapintoihin on yhdistetty, osin salmiakkitikkauksella koristeltua, vaaleata nahkaa. Nera on italiaa ja tarkoittaa mustaa feminiinin tapauksessa, mutta saman sanan maskuliini on nero. Kielitieteisiin sen syvemmin perehtymättä tämän Nera -erikoismallin maalipinta koostuu kahdesta sävystä, jotka ovat metallimusta Nero Serapis ja mattamusta Nero Noctis. Saatoimme seota jo itsekin näiden kanssa. Sisätiloista löytyy mustaa ja vaaleaa nahkaa, joista jälkimmäistä on koristeltu salmiakkitikkauksin. Nera -version vakiovarustelu on kattava. Siihen lukeutuu edellä mainittujen lisäksi muun muassa keulaa esimerkiksi hidastetöyssyjä varten nostava järjestelmä, navigaattori, peruutuskamera, 19” alumiinivanteet sekä hopeiseksi maalatut jarrusatulat. Vanteiden halkaisija on 19-tuumaa ja väri on mattamusta. Jarrusatuloiden väri on Nera -malleissa hopeinen. Kaikkien yksityiskohtien muutosten taustalla on Lamborghinin oma yksilöintiohjelma Ad personam, jonka julkaisua tällä Nera -mallilla juhlistettiin. Personointiohjelma mahdollistaa värien ja materiaalien valinnan lähestulkoon vapaasti kunhan ostajan luottokortilta löytyy katetta. Se aloitti uuden kappaleen yhtiön historiassa ja on yhä voimissaan. Tekniikan osalta Nerassa joutuu valitettavasti tyytymään, E-Gear -automaattivaihteistoon yhdistettynä, Gallardon perusominaisuuksiin. Tämä tarkoittaa hieman alle viisilitraista V10-moottoria, nelivetoa ja noin 520 hevosvoiman huipputehoa. Toivomme näiden riittävän tavallisimpiin tarpeisiin. Laatta muistuttaa yksilön harvinaisuudesta ja 185 auton sarjasta tämä yksilö on saanut numeron 54. Myyjäliike kertoo auton edellisen huollon olevan suoritettu noin vuosi ja 1500 kilometriä sitten. Myynti-ilmoituksessa mainittu erikoiskilpi kuuluu kauppahintaan ja keulaa on teipattu kiveniskemien välttämiseksi. Tämä Gallardo on ilmeisesti tuotu Saksasta ja siellä autolla kerrotaan olleen kaksi omistajaa. Ilmoituksen mukaan autolla ei myöskään ole ajettu talvisin vaan se on ollut säilöttynä lämpimään talliin. Seuraava omistaja voi toki halutessaan hankkia talvirenkaat. Musta Gallardo näyttäisi upealta Suomen talvessa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?