24.8.2016 Ajoneuvot Langaton induktiolataus Mersun S-sarjaan jo ensi vuonna Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Mercedeksen S-sarja saa ensi vuonna langattoman latauksen lisävarusteeksi. Induktiolataus saattaa olla ratkaiseva helpotus esimerkiksi kotilataamiseen. Mercedes-Benz lupaa tuoda magneettikenttään perustuvan langattoman induktiolatauksen S-sarjan hybridimallin lisävarusteeksi ensi vuonna. S 500 e -prototyypin avulla kehitetty järjestelmä lupaa 3,6 kilowatin lataustehon ja lähes 90 prosentin hyötysuhteen. Samalla valmistaja lupaa akku- ja latausteknologian kehittyvän lähivuosina merkittävästi. Induktiivinen latausjärjestelmä perustuu kahteen käämiin, joiden välille syntyy magneettikenttä. Ensiokäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin tai latauspisteen lattiaan sijoitettuun levyyn. Ajettaessa levyn päälle auton ohjausjärjestelmä tunnistaa käämin ja kun auto on paikoillaan, järjestelmä aloittaa lataamisen ajoneuvon pohjassa olevan toisiokäämin avulla. Teknologian hyötynä on helppous ja vaivattomuus akkujen lataamisessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää vauhtia myös johdolla ladatessa Todellisen pikalataamisen tavoittelemiseksi Daimler on yhdessä muiden autovalmistajien kanssa liputtamassa vaihto- ja tasavirran puolia yhdistävän Combined Charging Systemin, CCS, puolesta. Avoin standardi pyrkii ratkaisemaan monet sähköautoiluun liittyvät latausongelmat. Vuodesta 2018 CCS-järjestelmä tulee vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedes-Benz sähköajoneuvoihin ja autosta riippuen järjestelmän avulla voidaan saavuttaa jopa 150 kilowatin latausteho. Standardi itsessään tukee peräti 350 kilowatin lataustehoa. Standardin käyttöönottoa on vauhdittamassa myös uusi pistokestandardi. 2020-luvulla uudet akkutyypit Mercedes-Benzin mukaan ensi vuosikymmenellä päästään siirtymään uusiin akkutyyppeihin nykyisistä litiumioniakuista. Valmsitajan mukaan lupaavin uusista akkutyypeistä on litium-sulfaattiakku, joka yhdistää alhaisemmat tuotantokustannukset ja pidemmän toimintamatkan latauksella. Tuotantokustannusten puolittumista vastaan akkujen energiatiheys tuplaantuu, akkujen pysyessä koon puolesta nykyisellä tasolla. – Litium-sulfaattiakun ansiosta sähköautojen pelikenttä on ensi vuosikymmenellä kokonaan toisen näköinen kuin nyt, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Thomas Weber kiteyttää. Akkujen lisäksi koko sähköjärjestelmä kehittyy, sillä ohjauselektroniikka ja sen ohjelmisto, jäähdytys ja kennojen muotoilu jatkavat edistymistä. Samalla järjestelmiä räätälöidään automallin tarpeeseen aiempaa paremmin. Tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven ansiosta Daimler on ainutlaatuisessa asemassa saksalaiseksi autonvalmistajaksi, sillä se tuottaa akkunsa itse. Lähde ja kuva: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista