6.8.2023 Ajoneuvot Lässähtänyt tunnelma suomalaisittain – näin sujui Suomen MM-ralli 2023 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen MM-rallin paras anti jäi aavistuksen vajaaksi, vaikka varjotaisteluja kuumimman kärjen takana nähtiinkin. Teemu Sunisen yleiskilpailun neljännen sijan lisäksi viikonlopun kohokohdaksi muodostui Sami Pajarin ja kartanlukija Enni Mälkösen voitto WRC2:ssa. Samalla tuli seitsemäs sija yleiskilpailussa, mikä toki vaati useamman Rally1-auton keskeytyksen, mutta oli silti mukava bonus onnistuneelle kisalle.Kalle Rovanperä ei saanut vieläkään kokea Jyväskylän voittoa.Kalle Rovanperä lähti kotikisaansa suurin odotuksin, mutta joutui pettymään. Myhinpään erikoiskokeen toinen ajokerta oli liikaa Rovanperälle. Erikoiskokeen loppuosalla liukas oikea pääsi yllättämään sen verran, että auton perä karkasi, ja kun Rovanperä korjasi tilannetta, heilahti auto suoraan isoon kiveen. Rovanperän Toyota jäi katolleen keskelle tietä, mutta kuljettajakaksikko ei rytäkässä loukkaantunut.Harvinainen nollatulos tuli sarakkeeseen, kun tiimi ei kyennyt korjaamaan autoa sääntöjen rajoissa. Se tarkoitti sitä, että Rovanperä ei ollut ajamassa edes Power Stage -pisteistä, joita hän tavallisesti kuittaa itselleen täyden viiden pisteen verran.Elfyn Evans lennätti Toyotansa toistamiseen ykköseksi Suomen MM-rallissa.Tiimikaveri Elfyn Evans otti ja kiitti, ja ajoi itselleen ensimmäisen "kolmekymppisensä", eli 25 pistettä rallin voitosta ja viisi pistettä Power Stagen voitosta. Samalla walesilainen kavensi Rovanperän piste-etumatkan 55 pisteestä 25 pisteeseen, joten toista pummia ei suomalaisen saldo kestä.Kaudesta on vielä ajamatta neljä rallia, joten Rovanperällä on aikaa ottaa omansa, mutta enää ei tarvitse laskea sitä, kuinka aikaisessa vaiheessa hän mestaruutensa tällä kertaa varmistaa. Kamppailu jatkuu todennäköisesti loppuun asti, eli marraskuussa ajettavaan Japanin osakilpailuun.Kun Rovanperä tippui kisasta tyystin, oli sinivalkoisen ralliyleisön vaikea löytää kovin ylevää mielialaa. Ilman suomalaiskuljettajaa ajamassa rallin voitosta kisassa ei ole samaa hohtoa.Esapekka Lapin matka päättyi rajuun ulosajoon Halttulan erikoiskokeella.Esapekka Lappi oli halukas taistelemaan, ja niin hän tekikin, mutta keskeytti jo aamupäivän lenkillä. Lapin matka päättyi rajuun ulosajoon Halttulan erikoiskokeen ensimmäisellä vedolla. Lähes välittömästi kävi selväksi, että autosta ei saada enää ajokykyistä. Moottori oli saanut liiaksi kipeää voimakkaassa täräyksessä, jossa huhujen mukaan oli jopa 17G:n hetkellinen voima.Kun lisäksi aamupäivän lenkille oli jäänyt moottoririkon seurauksena myös Ott Tänak, olivat suomalaisyleisön lähtökohdat kisan jännittämiselle lähellä nollaa.Kun joka tiimin vahvimmat kuljettajat olivat poissa pelistä, oli siipimiesten vuoro ottaa isompi rooli tuloksen teossa. Se tarkoitti sitä, että Elfyn Evans, Thierry Neuville ja Pierre-Louis Loubet jäivät etunenässä kantamaan edustamiensa merkkien värejä.Täysi 30 pisteen potti kavensi Evansin eron Kalle Rovanperään vain 25 pisteeseen ennen neljää jäljellä olevaa rallia.Evans piti pintansa melko helponnäköisesti, vaikka Neuville intoutui parhaaseen menoon, johon hän on koskaan Suomessa yltänyt. Voittoon asti se ei aivan riittänyt, sillä Evans pystyi kuromaan 39,1 sekunnin marginaalin belgialaiseen. Kolmanneksi ajanut Takamoto Katsuta koki pitkästä aikaa ison onnistumisen ja nappasi kolmossijan - tosin 1.36,7 minuuttia kärjestä jääneenä.Huipputulos herätti Evansissa taistelijan, jota hänessä ei ole nähty sitten vuoden 2021.- Ero Kalleen on vielä iso, mutta meidän tavoitteemme on maailmanmestaruus. Tämä tulos toi valoa tunnelin päähän. Kallella oli täällä ulosajo nopeassa paikassa, joten hyvä, että hän on kunnossa. Taistelu jatkuu loppuvuoden, lupasi Evans.Teemu Suninen taisteli loppuun saakka podiumpaikasta, mutta joutui taipumaan kolmannesta sijasta Takamoto Katsutalle.Suninen yritti sen minkä pystyi, mutta ei löytänyt sataprosenttista luottamusta autoonsa. Hyundain peräpää tuntui karkaavan kuljettajan otteesta kriittisissä paikoissa, mikä ei mahdollistanut täysivauhtista kilvanajoa toista Rally1-kisaansa ajaneelle Suniselle. Eroa Katsutaan jäi lopulta vain 4,3 sekuntia, joten lähellä palkintokorokepaikka oli.Jos Rally1:ssä suomalaismenestys jäi karvan vajaaksi, oli WRC2:ssa suomalaisjuhlan aika. Sami Pajari onnistui Virosta tulleen kakkossijan jatkoksi voittamaan luokkansa. Marginaali kasvoi melkoisen isoksi, sillä toiseksi ajanut Adrien Fourmaux jäi 33,8 sekuntia.Kovinta vauhtia Rally2-autolla ajanut Oliver Solberg ei ajanut WRC2-pisteistä Suomessa. Hän oli vielä 30,1 sekuntia Pajariakin kiireisempi.Sami Pajari ja Enni Mälkönen voittivat WRC2-luokan ensimmäistä kertaa.Pajarille, 21, viikonloppu oli ensimmäinen täysosuma MM-sarjassa.- Nyt tuntuu tosi mahtavalta. Ajoimme rajoilla perjantain ja lauantain, mutta kun Jari (Huttunen) jäi reitille, tilanne muuttui. Matkalle mahtui yksi tilanne, kun yksi odotettua mutaisempi mutka pääsi yllättämään, mutta sellaisia tilanteita tulee kaikille. Nautin tästä rallista suuresti.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti