2.10.2023 Uutinen Liikenneministerin linjaus tulevaisuuteen: jokaisella varaa vähäpäästöiseen autoon Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministeri Lulu Ranteen mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.” Vuosittaisessa Liikenne- ja viestintäfoorumissa tänään maanantaina esiintynyt liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) toi esiin, että ministeriön tehtäväkenttä on hengästyttävän kattava. Siihen kuuluvat teiden ja muiden kulkuväylien toimivuudesta huolehtimisen lisäksi esimerkiksi ratayhtiöiden omistajaohjaus, datatalouden edistäminen, viestintäverkkojen ja -palveluiden tietoturvallisuuteen liittyvä lainsäädäntö ja strategiatyö.– Me varmistamme, että tieto, tavarat ja ihmiset liikkuvat joka päivä sujuvasti, turvallisesti ja kohtuullisin kustannuksin. Jos nettiyhteydet tai sillat romahtavat, romahtavat nopeasti myös talous, turvallisuus, huoltovarmuus ja koko arki, ministeri tähdensi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöjä alas – ilman arkikustannusten nousuaRanne tuo vahvasti puheessaan esiin hallitusohjelman kirjauksen, jossa todetaan, että hallitus sitoutuu vastaamaan päästövähennystavoitteisiin siten, että se ei omilla päätöksillään tai politiikkatoimillaan nosta kansalaisten arjen kustannuksia tai heikennä elinkeinoelämän kilpailukykyä.– Tämä on hallituksen yksi perälauta ja se vaikuttaa ministeriön sektorilla vahvasti.Ministerin mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.”– Me myös vähennämme päästöjä nykyisen infran välityskykyä ja kuntoa parantamalla. Me emme aja Suomea liikenneköyhyyteen vaan laskemme polttoaineen ja palkansaajan verotusta sekä kohennamme ostovoimaa.Korjausvelka kuriin – joskusKuten autoilijat ympäri Suomen tietävät, tiet ovat paikoin kehnossa kunnossa. Ajamista vaikeuttavat ja vaaratavat kuopat, painumat, murtumat ja rokonarpiset asvalttipinnat. Jopa vilkkailla väylillä on jouduttu paikkaamaan reikiä.Yhdellä sanalla teiden nykytilassa on kyse korjausvelasta. Sen nopeaa hoitamista ministeri ei tilaisuudessa kuitenkaan luvannut.Korjausvelan kasvun taittaminen, pysäyttäminen ja pienentäminen on ministerin linjauksen mukaan yksi keskeisistä päämääristä, mutta savotta ei tule hoidetuksi yhdessä hallituskaudessa vaan kuuluu pidempi aika.Mihin asti rahat riittävät?Korjausvelkaa on yksin teiden osaltakin kertynyt jo 2,4 miljardia euroa. Hieman helpotusta on luvassa, sillä korjausvelan purkuun kohdistetaan ensi vuonna 250 miljoonaa euroa.Kaiken taustalla on tietysti raha eli mihin kaikkeen valtion rahakirstusta riittää euroja.Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää yhdessä valtiovarainministeriön kanssa liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen. Sen tavoitteena on Ranteen mukaan rahoituspohjan tarkistaminen, oikeudenmukaisempi verotus, kerättyjen rahojen parempi ja vaikuttavampi kohdistaminen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta