15.2.2017 Liikenne Liikkumiseen luvassa useita isoja muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain epäkohtien korjaus toisi tien vähimmäisnopeuden, uuden liikennevirhemaksun, pyöräkadun, pysäköinnin vasemmalle puolen. Ja keltaiset viivat muuttuisivat valkoisiksi – säästösyistä! Voimassa oleva tieliikennelaki on vuodelta 1981 ja sitä on parsittu kokoon eli täydennetty vuosien mittaan lukuisilla asetuksilla.Kyse on merkittävästä laista, joka koskettaa kaikkia suomalaisia käytännössä päivittäin. Tieliikennelakiin sisältyvät muun muassa liikennesäännöt sekä säännöt liikenteenohjauksesta, ajoneuvon käyttämisestä ja lain rikkomisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeltaisesta viivasta valkoinen – säästösyistä!Yksi lakiluonnoksen uusi aikomus on muuttaa keltainen valkoiseksi. Keltainen sulkuviiva merkittäisiin siis jatkossa eurooppalaiseen tapaan kustannuksia säästävällä valkoisella värillä.Valkoisen erottuvuus on myös parempi, jolla on merkitystä esimerkiksi konenäkökykyjä ajatellen.Vasemmalle puolen pysäköinti sallituksiUutta olisi, että ajoneuvon pysäköinti kulkusuunnassa myös vasemmalle puolelle tietä tulisi sallituksi.Toinen uutuus olisi, että ajoneuvo saisi poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen, jos risteävällä ajoradalla on kaksi tai useampia kaistoja.Uusi liikennemerkki: vähimmäisnopeusEhdotettuja uusia autolla tai muulla kulkupelillä ajamiseen liittyviä liikennemerkkejä olisivat esimerkiksi tien vähimmäisnopeus, väistämisvelvollisuus pyörätien ylityspaikassa, sähköautojen latauspaikka ja nastarenkaiden käyttökielto tieosuudella.Uutta olisi myös se, että talvirengasmääräyksiä laajennettaisiin paremmin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Talvirenkaita olisi käytettävä jo marraskuulta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRikesakko 20–400 euron liikennevirhemaksuksiTieliikennelain uudistuksella toimeenpantaisiin valtioneuvoston joulukuinen periaatepäätös tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Periaatepäätöksessä hallitus sitoutui myös muuttamaan liikenteen rangaistusjärjestelmää.Lakiehdotuksessa luovuttaisiin lievemmissä rikkeissä rikesakkoihin ja sakkomenettelyyn perustuvasta järjestelmästä ja säädettäisiin uusi hallinnollisesti kevyempi laaja-alainen liikennevirhemaksu.Uusi virhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu. Maksu vaihtelisi teon moitittavuuden mukaan 20–400 euron välillä. Automaattisen liikennevalvonnan yhteydessä havaitusta rikkomuksesta voitaisiin määrätä ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu.Ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaisi ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava, jolleivat he osoittaisi todennäköiseksi, etteivät olleet toimineet kuljettajina rikkomuksen tekohetkellä.Uuden järjestelmän myötä automaattinen liikennesääntöjen valvonta olisi helpompaa ulottaa ylinopeuksien lisäksi myös esimerkiksi suojatiesäännön noudattamiseen ja punaisia päin ajamiseen.Uusi pyöräkätuSäädösehdotuksissa on pyritty ottamaan huomioon erityisesti jalankulku ja polkupyöräily. Suojateiden näkyvyyttä esimerkiksi kohennettaisiin siten, että suojatiet tulisi jatkossa merkitä aina sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä.Polkupyöräilysäännösten selkeyttämistä on kaivattu jo kauan.Tarkoitus on esimerkiksi, että uusi liikennemerkki sallisi kaksisuuntaisen pyöräilyn yksisuuntaisella kadulla.Lakiin otettaisiin myös uusi käsite pyöräkatu, jolla autoilijan tulisi antaa esteetön kulku pyörille ja sovittaa nopeutensa pyörien liikenteen mukaiseksi. Pyörätien jatkeen voisi tulevaisuudessa merkitä vain, jos risteävällä tielle olisi asetettu ajoneuvoliikenteelle väistämisvelvollisuus.Tavoitteena on myös, että tienkäyttäjät ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta omasta liikenneturvallisuudestaan. Esimerkiksi polkupyöräkypärän ja heijastimen käyttöä suosittavat säännökset poistettaisiin laista ja niiden käyttöön kannustettaisiin.Pakettiautojen nopeusrajoitus poisPakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80–100 km/h:n nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa.Uudet nopeat traktorit rinnastettaisiin kuorma-autoihin.Taksinkuljettajalle, katsastajalle ja traktorin kuljettajalle tulisi turvavyön käyttövelvollisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenne muuttuu rajua vauhtia – aika on jo jättänyt vanhasta Tielikennelaissa on noin sata pykälää ja asetuksissa pykäliä on satoja. Tieliikennettä koskeviin säädöksiin on vuosien varrella tehty useita muutoksia tai niitä on kumottu. Lisäksi säädökset ovat uuden perustuslain valossa osin vanhentuneita. Lopputuloksena käytössä on ollut lakikokonaisuus, joka on auttamatta jäänyt ajastaan jälkeen – etenkin kun tieliikenteessä on tapahtunut ja myös tulee lähivuosina tapahtumaan paljon nopeita muutoksia esimerkiksi tekniikan muuttumisen vuoksi. Sujuvoittamista ja älyliikennettä Lakiuudistuksen tavoitteena on sujuvoittaa sääntelyä korjaamalla vanhan lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia ja puutteita sekä varautua tieliikenteen nopeaan tekniseen kehitykseen ja automaatioon. Tulevaisuudessa tieliikenne on ennakoidusti nykyistä älykkäämpää esimerkiksi liikennemäärien mukaan ohjautuvien älyristeyksien ja itseohjautuvien autojen eli robottiautojen vuoksi. Liikenteen automaation edellytyksiä parannettaisiin lakiluonnoksen mukaan muun muassa sillä, että tienkäyttäjänä pidettäisiin jatkossa myös ajoneuvoa muualta kuin auton sisältä ohjaavaa henkilöä. Esimerkiksi auton pysäköinti on jo nyt uusimmissa autoissa mahdollista auton ulkopuolelta käsin. – Liikenne muuttuu nyt nopeasti. Siksi tieliikenteen sääntely päivitetään ajanmukaiseksi ja samalla varaudutaan automaation aiheuttamaan muutokseen. Lisäksi uudella lailla on tarkoitus luoda puitteet liikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle myös tulevaisuudessa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner arvioi. Liikenneministeri Anne BernerLausunnoille aikaa huhtikuulle astiNyt lausuntokierrokselle lähetetyssä lakiluonnoksessa normisto on koottu tiiviimmin yhteen ja yksittäisten säännösten määrää on vähennetty. Laaja lakiuudistus on valmisteltu nyt jo noin neljä vuotta. Sen valmisteluun ovat osallistuneet liikenne- ja viestintäministeriön johdolla eri ministeriöiden ja viranomaisten lisäksi liikennealan kansalaisjärjestöt ja yhdistykset. Lapset ja nuoret ovat saaneet roolin lain valmistelussa ”Nuorten ääni liikenneturvallisuudelle” -hankkeen kautta.Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja lakiaikeesta laajasti eri osapuolilta. Lausuntojen jättämiselle on aikaa 13.4. asti.Teksti: Moottori Kuvat: Roman Razinkov Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla