15.2.2017 Liikenne Liikkumiseen luvassa useita isoja muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain epäkohtien korjaus toisi tien vähimmäisnopeuden, uuden liikennevirhemaksun, pyöräkadun, pysäköinnin vasemmalle puolen. Ja keltaiset viivat muuttuisivat valkoisiksi – säästösyistä! Voimassa oleva tieliikennelaki on vuodelta 1981 ja sitä on parsittu kokoon eli täydennetty vuosien mittaan lukuisilla asetuksilla. Kyse on merkittävästä laista, joka koskettaa kaikkia suomalaisia käytännössä päivittäin. Tieliikennelakiin sisältyvät muun muassa liikennesäännöt sekä säännöt liikenteenohjauksesta, ajoneuvon käyttämisestä ja lain rikkomisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keltaisesta viivasta valkoinen – säästösyistä! Yksi lakiluonnoksen uusi aikomus on muuttaa keltainen valkoiseksi. Keltainen sulkuviiva merkittäisiin siis jatkossa eurooppalaiseen tapaan kustannuksia säästävällä valkoisella värillä. Valkoisen erottuvuus on myös parempi, jolla on merkitystä esimerkiksi konenäkökykyjä ajatellen. Vasemmalle puolen pysäköinti sallituksi Uutta olisi, että ajoneuvon pysäköinti kulkusuunnassa myös vasemmalle puolelle tietä tulisi sallituksi. Toinen uutuus olisi, että ajoneuvo saisi poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen, jos risteävällä ajoradalla on kaksi tai useampia kaistoja. Uusi liikennemerkki: vähimmäisnopeus Ehdotettuja uusia autolla tai muulla kulkupelillä ajamiseen liittyviä liikennemerkkejä olisivat esimerkiksi tien vähimmäisnopeus, väistämisvelvollisuus pyörätien ylityspaikassa, sähköautojen latauspaikka ja nastarenkaiden käyttökielto tieosuudella. Uutta olisi myös se, että talvirengasmääräyksiä laajennettaisiin paremmin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Talvirenkaita olisi käytettävä jo marraskuulta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rikesakko 20–400 euron liikennevirhemaksuksi Tieliikennelain uudistuksella toimeenpantaisiin valtioneuvoston joulukuinen periaatepäätös tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Periaatepäätöksessä hallitus sitoutui myös muuttamaan liikenteen rangaistusjärjestelmää. Lakiehdotuksessa luovuttaisiin lievemmissä rikkeissä rikesakkoihin ja sakkomenettelyyn perustuvasta järjestelmästä ja säädettäisiin uusi hallinnollisesti kevyempi laaja-alainen liikennevirhemaksu. Uusi virhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu. Maksu vaihtelisi teon moitittavuuden mukaan 20–400 euron välillä. Automaattisen liikennevalvonnan yhteydessä havaitusta rikkomuksesta voitaisiin määrätä ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu. Ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaisi ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava, jolleivat he osoittaisi todennäköiseksi, etteivät olleet toimineet kuljettajina rikkomuksen tekohetkellä. Uuden järjestelmän myötä automaattinen liikennesääntöjen valvonta olisi helpompaa ulottaa ylinopeuksien lisäksi myös esimerkiksi suojatiesäännön noudattamiseen ja punaisia päin ajamiseen. Uusi pyöräkätu Säädösehdotuksissa on pyritty ottamaan huomioon erityisesti jalankulku ja polkupyöräily. Suojateiden näkyvyyttä esimerkiksi kohennettaisiin siten, että suojatiet tulisi jatkossa merkitä aina sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä. Polkupyöräilysäännösten selkeyttämistä on kaivattu jo kauan. Tarkoitus on esimerkiksi, että uusi liikennemerkki sallisi kaksisuuntaisen pyöräilyn yksisuuntaisella kadulla. Lakiin otettaisiin myös uusi käsite pyöräkatu, jolla autoilijan tulisi antaa esteetön kulku pyörille ja sovittaa nopeutensa pyörien liikenteen mukaiseksi. Pyörätien jatkeen voisi tulevaisuudessa merkitä vain, jos risteävällä tielle olisi asetettu ajoneuvoliikenteelle väistämisvelvollisuus. Tavoitteena on myös, että tienkäyttäjät ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta omasta liikenneturvallisuudestaan. Esimerkiksi polkupyöräkypärän ja heijastimen käyttöä suosittavat säännökset poistettaisiin laista ja niiden käyttöön kannustettaisiin. Pakettiautojen nopeusrajoitus pois Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80–100 km/h:n nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa. Uudet nopeat traktorit rinnastettaisiin kuorma-autoihin. Taksinkuljettajalle, katsastajalle ja traktorin kuljettajalle tulisi turvavyön käyttövelvollisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenne muuttuu rajua vauhtia – aika on jo jättänyt vanhasta Tielikennelaissa on noin sata pykälää ja asetuksissa pykäliä on satoja. Tieliikennettä koskeviin säädöksiin on vuosien varrella tehty useita muutoksia tai niitä on kumottu. Lisäksi säädökset ovat uuden perustuslain valossa osin vanhentuneita. Lopputuloksena käytössä on ollut lakikokonaisuus, joka on auttamatta jäänyt ajastaan jälkeen – etenkin kun tieliikenteessä on tapahtunut ja myös tulee lähivuosina tapahtumaan paljon nopeita muutoksia esimerkiksi tekniikan muuttumisen vuoksi. Sujuvoittamista ja älyliikennettä Lakiuudistuksen tavoitteena on sujuvoittaa sääntelyä korjaamalla vanhan lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia ja puutteita sekä varautua tieliikenteen nopeaan tekniseen kehitykseen ja automaatioon. Tulevaisuudessa tieliikenne on ennakoidusti nykyistä älykkäämpää esimerkiksi liikennemäärien mukaan ohjautuvien älyristeyksien ja itseohjautuvien autojen eli robottiautojen vuoksi. Liikenteen automaation edellytyksiä parannettaisiin lakiluonnoksen mukaan muun muassa sillä, että tienkäyttäjänä pidettäisiin jatkossa myös ajoneuvoa muualta kuin auton sisältä ohjaavaa henkilöä. Esimerkiksi auton pysäköinti on jo nyt uusimmissa autoissa mahdollista auton ulkopuolelta käsin. – Liikenne muuttuu nyt nopeasti. Siksi tieliikenteen sääntely päivitetään ajanmukaiseksi ja samalla varaudutaan automaation aiheuttamaan muutokseen. Lisäksi uudella lailla on tarkoitus luoda puitteet liikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle myös tulevaisuudessa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner arvioi. Liikenneministeri Anne Berner Lausunnoille aikaa huhtikuulle asti Nyt lausuntokierrokselle lähetetyssä lakiluonnoksessa normisto on koottu tiiviimmin yhteen ja yksittäisten säännösten määrää on vähennetty. Laaja lakiuudistus on valmisteltu nyt jo noin neljä vuotta. Sen valmisteluun ovat osallistuneet liikenne- ja viestintäministeriön johdolla eri ministeriöiden ja viranomaisten lisäksi liikennealan kansalaisjärjestöt ja yhdistykset. Lapset ja nuoret ovat saaneet roolin lain valmistelussa ”Nuorten ääni liikenneturvallisuudelle” -hankkeen kautta. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja lakiaikeesta laajasti eri osapuolilta. Lausuntojen jättämiselle on aikaa 13.4. asti. Teksti: Moottori Kuvat: Roman Razinkov Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan