10.11.2020 Ajoneuvot Lisää elektronikuljetuksia: Volvo laajentaa täyssähköistä kuorma-auto-mallistoaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Trucks aikoo huolehtia, että yhtiön koko kuorma-automallisto on fossiiliton vuoteen 2040 mennessä. Siirtymä fossiilittomiin käyttövoimiin aiotaan kuitenkin toteuttaa niin, että se on helppoa ja kannattavaa myös yrityksille. Volvo kertoo ajavansa tällä hetkellä testejä Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX -sähkökuorma-autoilla. Kyseisiä malleja on tarkoitus käyttää aluekuljetuksissa ja kaupunkien rakennustyömaiden maansiirtotöissä Euroopassa. Ennestään Volvon täyssähköiseen kuorma-automallistoon kuuluu Volvo FL Electric- ja Volvo FE Electric -mallit, jotka on suunnattu Euroopan kaupunkijakelu- ja jätehuoltotehtäviin. Yhdysvalloissa aluekuljetuksista huolehtii Volvo VNR Electric, joka tulee markkinoille joulukuun alussa.Uusien Eurooppaan saapuvien täyssähkömallien bruttoyhdistelmäpaino on enintään 44 tonnia. Toimintasäde voi olla akkuvariaatiosta riippuen parhaillaan 300 kilometriä. Uuden malliston myynti alkaa ensi vuonna ja sarjatuotantoon sen on määrä siirtyä vuonna 2022. Tämän jälkeen Volvon lähipäästötön tarjonta kattaa siis jakelun, jätehuollon, aluekuljetukset ja kaupunkirakennustyömaiden maansiirtotehtävät.– Lisäämällä raskaiden sähkökuorma-autojen määrää nopeaan tahtiin haluamme auttaa asiakkaitamme ja kuljetusten ostajia täyttämään kunnianhimoiset kestävyystavoitteensa. Meillä on vahva halu viedä kuljetusalaa jatkossakin kohti kestävää tulevaisuutta, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm toteaa.Volvo alkoi valmistamaan FL Electric- ja FE Electric -kuorma-autoja vuonna 2019, joten autot ovat olleet testauksessa jo vuoden verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempää matkaa jo tällä vuosikymmenelläVolvo kertoo myös lanseeraavansa vaativiin ja raskaisiin kaukokuljetuksiin tarkoitetut sähköajoneuvot tämän vuosikymmenen puolella. Kaukorahtiautojen kerrotaan olevan akku- ja polttokennotoimisia, jotta toimintamatka saadaan maksimoitua. Volvo Trucksin tavoitteena on käynnistää näiden myynti tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Yhtiön tavoitteena on saada koko mallisto fossiilittomaksi vuoteen 2040 mennessä.– Liikenteen ilmastovaikutusten vähentämiseksi meidän on siirryttävä nopeasti fossiilisista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kuten sähköön. Muutoksen edellytykset ja muutosvauhti vaihtelevat kuitenkin merkittävästi eri kuljetusyritysten ja markkina-alueiden välillä. Tähän vaikuttavat monet eri muuttujat, kuten taloudelliset kannustimet, latausinfrastruktuuri ja kuljetustehtävien tyyppi, Roger Alm toteaa.Askel kerrallaanVolvo Trucksin mukaan kuljetusyritykset siirtyvät sähkön käyttöön vaiheittain – kuten henkilöautonvalmistajatkin. Valmistajan mukaan monella muullakin yrityksellä on sähköön siirtymisen aikana käytössä eri polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja.– Alustamme on suunniteltu niin, että se on riippumaton voimansiirtolinjasta. Asiakkaat voivat ostaa useita samanmallisia Volvo kuorma-autoja, joiden ainoa ero on voimanlähde – osa voi toimia sähköllä ja osa kaasulla tai dieselillä. Tuoteominaisuuksien, kuten kuljettajan ympäristön, luotettavuuden ja turvallisuuden, osalta kaikki ajoneuvomme täyttävät samat korkeat vaatimukset. On tärkeää, että kuljettajat kokevat kuorma-autot tutuiksi ja voivat käyttää niitä turvallisesti ja tehokkaasti polttoaineeseen katsomatta, Roger Alm toteaa.Siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman sujuvasti kuljetusyrityksille, jotta muutokseen on helpompi sopeutua. Uudet ratkaisut tulevat olemaan fossiilittomia, mutta Volvo aikoo huolehtia, että ne antavat silti mahdollisuuden toimia kannattavasti ja tuottavasti.– Ensisijainen tehtävämme on helpottaa siirtymistä sähköajoneuvoihin. Tämä toteutetaan kokonaisvaltaisilla ratkaisuilla, joihin sisältyy reittisuunnittelu, oikein eritellyt ajoneuvot, latauslaitteisto, rahoitus ja palvelut. Me ja maailmanlaajuinen jälleenmyyjä- ja huoltokorjaamoverkostomme pystymme turvaamaan asiakkaiden toiminnan pitkällä aikavälillä, ja tämän merkitys korostuu jatkossa entisestään, Roger Alm päättää.Lähde ja kuvat: Volvo TrucksLisää aiheestaSe kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle