10.11.2020 Ajoneuvot Lisää elektronikuljetuksia: Volvo laajentaa täyssähköistä kuorma-auto-mallistoaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Trucks aikoo huolehtia, että yhtiön koko kuorma-automallisto on fossiiliton vuoteen 2040 mennessä. Siirtymä fossiilittomiin käyttövoimiin aiotaan kuitenkin toteuttaa niin, että se on helppoa ja kannattavaa myös yrityksille. Volvo kertoo ajavansa tällä hetkellä testejä Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX -sähkökuorma-autoilla. Kyseisiä malleja on tarkoitus käyttää aluekuljetuksissa ja kaupunkien rakennustyömaiden maansiirtotöissä Euroopassa. Ennestään Volvon täyssähköiseen kuorma-automallistoon kuuluu Volvo FL Electric- ja Volvo FE Electric -mallit, jotka on suunnattu Euroopan kaupunkijakelu- ja jätehuoltotehtäviin. Yhdysvalloissa aluekuljetuksista huolehtii Volvo VNR Electric, joka tulee markkinoille joulukuun alussa.Uusien Eurooppaan saapuvien täyssähkömallien bruttoyhdistelmäpaino on enintään 44 tonnia. Toimintasäde voi olla akkuvariaatiosta riippuen parhaillaan 300 kilometriä. Uuden malliston myynti alkaa ensi vuonna ja sarjatuotantoon sen on määrä siirtyä vuonna 2022. Tämän jälkeen Volvon lähipäästötön tarjonta kattaa siis jakelun, jätehuollon, aluekuljetukset ja kaupunkirakennustyömaiden maansiirtotehtävät.– Lisäämällä raskaiden sähkökuorma-autojen määrää nopeaan tahtiin haluamme auttaa asiakkaitamme ja kuljetusten ostajia täyttämään kunnianhimoiset kestävyystavoitteensa. Meillä on vahva halu viedä kuljetusalaa jatkossakin kohti kestävää tulevaisuutta, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm toteaa.Volvo alkoi valmistamaan FL Electric- ja FE Electric -kuorma-autoja vuonna 2019, joten autot ovat olleet testauksessa jo vuoden verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempää matkaa jo tällä vuosikymmenelläVolvo kertoo myös lanseeraavansa vaativiin ja raskaisiin kaukokuljetuksiin tarkoitetut sähköajoneuvot tämän vuosikymmenen puolella. Kaukorahtiautojen kerrotaan olevan akku- ja polttokennotoimisia, jotta toimintamatka saadaan maksimoitua. Volvo Trucksin tavoitteena on käynnistää näiden myynti tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Yhtiön tavoitteena on saada koko mallisto fossiilittomaksi vuoteen 2040 mennessä.– Liikenteen ilmastovaikutusten vähentämiseksi meidän on siirryttävä nopeasti fossiilisista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kuten sähköön. Muutoksen edellytykset ja muutosvauhti vaihtelevat kuitenkin merkittävästi eri kuljetusyritysten ja markkina-alueiden välillä. Tähän vaikuttavat monet eri muuttujat, kuten taloudelliset kannustimet, latausinfrastruktuuri ja kuljetustehtävien tyyppi, Roger Alm toteaa.Askel kerrallaanVolvo Trucksin mukaan kuljetusyritykset siirtyvät sähkön käyttöön vaiheittain – kuten henkilöautonvalmistajatkin. Valmistajan mukaan monella muullakin yrityksellä on sähköön siirtymisen aikana käytössä eri polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja.– Alustamme on suunniteltu niin, että se on riippumaton voimansiirtolinjasta. Asiakkaat voivat ostaa useita samanmallisia Volvo kuorma-autoja, joiden ainoa ero on voimanlähde – osa voi toimia sähköllä ja osa kaasulla tai dieselillä. Tuoteominaisuuksien, kuten kuljettajan ympäristön, luotettavuuden ja turvallisuuden, osalta kaikki ajoneuvomme täyttävät samat korkeat vaatimukset. On tärkeää, että kuljettajat kokevat kuorma-autot tutuiksi ja voivat käyttää niitä turvallisesti ja tehokkaasti polttoaineeseen katsomatta, Roger Alm toteaa.Siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman sujuvasti kuljetusyrityksille, jotta muutokseen on helpompi sopeutua. Uudet ratkaisut tulevat olemaan fossiilittomia, mutta Volvo aikoo huolehtia, että ne antavat silti mahdollisuuden toimia kannattavasti ja tuottavasti.– Ensisijainen tehtävämme on helpottaa siirtymistä sähköajoneuvoihin. Tämä toteutetaan kokonaisvaltaisilla ratkaisuilla, joihin sisältyy reittisuunnittelu, oikein eritellyt ajoneuvot, latauslaitteisto, rahoitus ja palvelut. Me ja maailmanlaajuinen jälleenmyyjä- ja huoltokorjaamoverkostomme pystymme turvaamaan asiakkaiden toiminnan pitkällä aikavälillä, ja tämän merkitys korostuu jatkossa entisestään, Roger Alm päättää.Lähde ja kuvat: Volvo TrucksLisää aiheestaSe kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa