9.9.2020 Ajoneuvot Se kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei Volvo, eikä myöskään Scania, vaan Volta. Ruotsalainen start-up -yritys julkaisi 16 tonnia painavan täyssähköisen kuorma-auton. Yrityksen tavoitteena on säästää vuoteen 2025 mennessä 180 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä lähipäästöttömällä tekniikallaan. Suomessa jokainen vähänkään raskasta kalustoa tunteva tunnistaa ruotsalaisista kuorma-autoista Scanian ja Volvon. Tähän länsinaapurimme kuorma-autotuotanto ei kuitenkaan lopu, sillä maassa toimii myös täyssähköiseen tekniikkaan keskittyvä Volta, joka julkaisi juuri uuden mallin: Volta Zeron.Volta Zero on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen täyssähköinen 16-tonninen hyötyajoneuvo. Vaikka yritys on ruotsalainen, tullaan Zerot valmistamaan Isossa-Britanniassa.Pituutta kuorma-autolla on 9 460 millimetriä, korkeutta 3 470 mm ja leveyttä 2 550 mm. Näillä mitoilla tilaa rahdille saadaan 37,7 kuutiometriä. Kantavuudeksi kerrotaan 8 600 kilogrammaa. Zeron huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän päästöjä ja mekaanisia osiaAkuston kapasiteetti tulee olemaan 160–200 kilowattituntia, jolla toimintamatkan kerrotaan olevan 150–200 kilometriä. Moottorin strategisia mittoja ei tiedotteessa mainita. Volta haluaa painottaa kuitenkin sähköisen voimalinjan yksinkertaisuutta, ja kertoo Zerossa olevan 90 prosenttia vähemmän mekaanisia osia kuin perinteisessä polttomoottorikuorma-autossa. Yksinkertaisuudella pyritään saamaan täyssähköiset kuorma-autot samaan hintaluokkaan polttomoottoritoimisten kanssa.Vuoteen 2025 mennessä valmistaja tähtää tuotteillaan noin 180 000 tonnin hiilidioksidipäästöjen säästöön. Valmistaja rinnastaa säästettyjä päästöjä 24 000 talon päästöihin.Turvallisuus kunniaanRuotsalaisille turvallisuus on kunnia-asia, kuten esimerkiksi Volvo ja Saab ovat henkilöautopuolella osoittaneet. Volta ei tee tässä poikkeusta. Valmistaja kertoo panostaneensa erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuteen. Lasitalomaisen kabiinin kerrotaan antavan kuljettajalle 220 asteen näkyvyyden, joka vähentää kuolleita kulmia.Valmistaja kertoo Zeron olevan suunniteltu erityisesti kaupunkien paketti- ja rahtitoimituksiin, kuten toimintamatkasta voi olettaa. Valmistaja kertoo, että ensimmäiset autojen kokeilut on määrä aloittaa suurten eurooppalaisten logistiikkayhtiöiden käytössä jo vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti rakennettujen tuotteiden tuotannon kerrotaan alkavan vuonna 2022.Lähde ja kuva: Volta Trucks Lue lisää: Volvo FL Electric on merkin ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto Renault Trucks: sähkökuorma-autot myyntiin 2019 Elävää kuorma-autoperinnettä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?