9.9.2020 Ajoneuvot Se kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei Volvo, eikä myöskään Scania, vaan Volta. Ruotsalainen start-up -yritys julkaisi 16 tonnia painavan täyssähköisen kuorma-auton. Yrityksen tavoitteena on säästää vuoteen 2025 mennessä 180 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä lähipäästöttömällä tekniikallaan. Suomessa jokainen vähänkään raskasta kalustoa tunteva tunnistaa ruotsalaisista kuorma-autoista Scanian ja Volvon. Tähän länsinaapurimme kuorma-autotuotanto ei kuitenkaan lopu, sillä maassa toimii myös täyssähköiseen tekniikkaan keskittyvä Volta, joka julkaisi juuri uuden mallin: Volta Zeron.Volta Zero on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen täyssähköinen 16-tonninen hyötyajoneuvo. Vaikka yritys on ruotsalainen, tullaan Zerot valmistamaan Isossa-Britanniassa.Pituutta kuorma-autolla on 9 460 millimetriä, korkeutta 3 470 mm ja leveyttä 2 550 mm. Näillä mitoilla tilaa rahdille saadaan 37,7 kuutiometriä. Kantavuudeksi kerrotaan 8 600 kilogrammaa. Zeron huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän päästöjä ja mekaanisia osiaAkuston kapasiteetti tulee olemaan 160–200 kilowattituntia, jolla toimintamatkan kerrotaan olevan 150–200 kilometriä. Moottorin strategisia mittoja ei tiedotteessa mainita. Volta haluaa painottaa kuitenkin sähköisen voimalinjan yksinkertaisuutta, ja kertoo Zerossa olevan 90 prosenttia vähemmän mekaanisia osia kuin perinteisessä polttomoottorikuorma-autossa. Yksinkertaisuudella pyritään saamaan täyssähköiset kuorma-autot samaan hintaluokkaan polttomoottoritoimisten kanssa.Vuoteen 2025 mennessä valmistaja tähtää tuotteillaan noin 180 000 tonnin hiilidioksidipäästöjen säästöön. Valmistaja rinnastaa säästettyjä päästöjä 24 000 talon päästöihin.Turvallisuus kunniaanRuotsalaisille turvallisuus on kunnia-asia, kuten esimerkiksi Volvo ja Saab ovat henkilöautopuolella osoittaneet. Volta ei tee tässä poikkeusta. Valmistaja kertoo panostaneensa erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuteen. Lasitalomaisen kabiinin kerrotaan antavan kuljettajalle 220 asteen näkyvyyden, joka vähentää kuolleita kulmia.Valmistaja kertoo Zeron olevan suunniteltu erityisesti kaupunkien paketti- ja rahtitoimituksiin, kuten toimintamatkasta voi olettaa. Valmistaja kertoo, että ensimmäiset autojen kokeilut on määrä aloittaa suurten eurooppalaisten logistiikkayhtiöiden käytössä jo vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti rakennettujen tuotteiden tuotannon kerrotaan alkavan vuonna 2022.Lähde ja kuva: Volta Trucks Lue lisää: Volvo FL Electric on merkin ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto Renault Trucks: sähkökuorma-autot myyntiin 2019 Elävää kuorma-autoperinnettä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle