22.5.2022

London Electric Vehicle Company: jo yli kolmasosa Lontoon ”black cabeista” kulkee sähköllä

LEVC TX

LEVC:in sähköistetty TX on vallannut merkittävästi alaa Lontoon katukuvassa vain neljän vuoden aikana, jolloin 5 000 autoa on otettu liikenteeseen ja kaksi miljoonaa taksimatkaa ajettu.

Lontoo on tunnettu niin monista asioista. Kuningaskunnan pääkaupunki tunnetaan vanhastaan muun muassa kaikki kadut ulkoa osaavista taksinkuljettajistaan sekä ilmanlaatuongelmistaan. Pitkälle on päästy niistä 1800-luvun päivistä, jolloin lontoolaiset lämmittivät kotejaan hiilikamiinoilla, mutta varsinkin liikenne tuottaa keskusta-alueella edelleen oman osansa noki- ja pienhiukkaspäästöistä.

LEVC TX

London Electric Vehicle Companyn eli LEVC:in sähköistetyt taksit ovat pyrkineet omalta osaltaan tuomaan ratkaisua Lontoon päästöongelmiin. Kiinalaisen Geelyn enemmistöomistuksessa olevan ja perinteisellä paikalla Coventryn autoteollisuuskaupungissa (noin 150 kilometrin päässä Lontoosta) autojaan valmistavan yrityksen tarina alkoi nykymuodossaan vuonna 2014. Sähköistetty taksimalli TX tuli puolestaan markkinoille vuonna 2017, kun se vaihtoi läpsystä tuotannosta poistuneen dieselkäyttöisen TX4:n kanssa.

LEVC TX

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Black cab - sukupolvien jatkumo

Ja mikäli haluaa hypätä suoraan modernin ajan sähköistettyyn taksiin, tässä on ensin kappaleen mittainen historiapläjäys välissä.

Black cabhän on nimittäin maailman mittakaavassa hyvin harvinainen tapa toteuttaa taksi. Tavallisesti takseiksi valikoituvat tiettyjen rajojen puitteissa mitkä tahansa markkinoilta saatavat automallit. Lontoossa (ja muissakin Ison-Britannian kaupungeissa) on sen sijaan halki vuosikymmenten menty varta vasten taksikäyttöön valmistetulla autolla, josta on tullut yksi Lontoon ikonisimmista symboleista, muiden muassa punaisen kaksikerrosbussin, sanomalehteen käärittyjen kalaperunoiden, puhelinkopin, Big Benin ja kuningattaren ohella.

Kaikki mustat taksit eivät ole mustia, mistä kertoo tämä värisuora. Taksin ulkoväri ei (ihme kyllä) ole standardi.

Black cabin toisen maailmansodan jälkeinen historia voidaan jakaa kahteen vaiheeseen. On Austin-vaihe ja TX-vaihe. Austin valmisti nykyisten taksien edeltäjäsukupolvia vuosina 1948 – 1982. Austin FX3 (1948 – 1958) oli vielä jokseenkin aikansa valtavirtaa vastaava, mutta Austin FX4 (1958 – 1997) määritti Lontoon taksien piirustukset vuosikymmeniksi eteenpäin, ja määrittää niitä muuten edelleen. Jo ammoisista ajoista lähtien black cabien valmistuspaikkakin on ollut Coventryssa. Lontoon taksit ehtivät myös olla yli 60 vuoden ajan dieselkäyttöisiä, sillä Standard Motor Companyn valmistama dieselmoottori tuli tarjolle jo FX3:een 50-luvun puolivälissä. Samat sanat automaattivaihteiston kohdalla, joka toki tuli jäädäkseen sähkömoottorin myötä.

black cab
LTI valmisti kuvan TX4-sukupolvea Englannissa vuosina 2007 - 2017. Se on edelleen yleisin taksimalli Lontoon katukuvassa, ja tuotannossa Thaimaassa sikäläisille markkinoille. Moottorina TX4:ssä on Fiat-konseniin kuuluvan dieselosaajan, VM Motorin valmistama 2,5-litrainen turbodiesel.

Vuodesta 1997 eteenpäin on eletty TX-sukupolvea. Niitä valmisti ensimmäiset 20 vuotta LTI eli London Taxis International, joka alun perin otti Austinilta kopin myös FX4:n kohdalla 15 vuoden ajaksi. Vuodesta 1997 kahdenkymmenen vuoden ajalle mahtui puolestaan kolme hieman edeltäjistään kehittynyttä sukupolvea TX:iä, TX1, TXII ja TX4. Ne mukailevat muodollaan FX4:ää, mutta ovat totta kai modernimpia. TX:iä ovat vauhdittaneet niin Nissanin, Fordin kuin Fiat-konserninkin valmistamat dieselmoottorit.

Uuden London Electric Vehicle Companyn tuote on yksinkertaisesti TX. Siinä paljon on muuttunut, mutta todella paljon on myös säilynyt. Britanniassa ei ole tapana luopua perinteistä.

LEVC TX

LEVC TX - sähköistä käytännöllisyyttä

LEVC TX päätti vuonna 2017 tuotantoon tullessaan black cabien 61 vuoden dieselaikakauden. Upouudessa black cabissa luotetaan kahteen Siemensin 110 kilowatin sähkömoottoriin. Pelkällä sähköllä päästään reilut 100 kilometriä, mutta ässä hihassa on vähän BMW i3 REX:in tavoin range extenderinä toimiva, Volvon kompaktimalleista ja lataushybrideistä tuttu 1,5-litrainen rivi-3 -bensiinimoottori, ovathan Volvo ja LEVC samaa Geely-konsernia. Auto on edelleen takavetoinen, jotta etupyörät saadaan kääntymään mahdollisimman jyrkästi. Taksin kääntöympyrälle on Lontoossa säädöksensä, jotka kuuleman mukaan perustuvat Savoy-hotellin sisäänkäynnin tiukkaan kurviin.

LEVC TX

TX4:ään verrattuna TX on kasvanut lähes joka mitaltaan, akselivälin ollessa nyt lähes tarkalleen kolme metriä. TX:ssä on paikat kuudelle matkustajalle, ja matala, tasainen lattia sekä ramppi mahdollistavat myös lastenvaunujen, rollaattorien ja pyörätuolien kyytiin rullaamisen, kuulemma ainoana taksimallina maailmassa. Ja kyllä, knalli päässä pystyy suorassa istumaan, niin kuin säännöt kuuleman mukaan sanovat. Vuosi 2020 osoitti, että TX oli kaukaa viisaasti suunniteltu, kun matkustamon ja kuljettajan erottaa tässäkin mallissa pleksi. Auton sisäpinnat on myös helppo puhdistaa ja jopa maksupääte asennettiin matkustamon puolelle, jotta kaikki mahdolliset kontaktit vältettiin.

Navigaattoria ei TX:stä pitäisi löytyä, sillä kuljettajathan ovat hankkineet itselleen ”The Knowledgen”. Tämä tarkoittaa jopa neljä vuotta kestävää jaksoa, jossa kuljettajat opettelevat kuuden mailin (n. 10 kilometrin) säteellä Charing Crossista 25 000 kadunnimeä, 20 000 maamerkkiä ja 320 reittiä. Kuljettajat ovat pääasiassa yksityisyrittäjiä, jotka pyörittävät omaa taksiaan. Kuten kuitenkin on ilmi tullut, toiminta on edelleen hyvinkin säädeltyä.

LEVC TX

TX:illä on neljässä vuodessa suhattu Lontoon kaduilla noin 500 miljoonaa kilometriä, ajettu kaksi miljoonaa taksimatkaa ja säästetty aiempaan dieselkalustoon verrattuna 61 miljoonaa litraa polttoainetta, rahassa siis yhteensä yli 100 miljoonaa euroa. Ajossa hiilidioksidipäästöjä on vähennetty valmistajan laskelmien mukaan 109 000 tonnin verran.

LEVC TX

Yhteensä TX:iä on myyty tähän mennessä 7 000 kappaletta, sillä kaikki taksit eivät ole menneet Lontoon kaduille. LEVC laajentaa markkina-aluettaan parhaillaan, ja myyntiverkosto – yhdessä sähköisen VN5 -pakettiauton kanssa – kattaa tänä vuonna Euroopassa jo Belgian, Espanjan, Kreikan, Ranskan ja Ruotsin.

Pitkällä marssilla ilmanlaadun puolesta

Monet kaupungin pormestareista ovat halunneet jättää jälkeensä puhtaamman Lontoon. Nykyinen Ison-Britannian pääministeri, konservatiivipuolueen Boris Johnson toimi pormestarin virassa 2008 – 2016. Hänelle Lontoon vanhentuneen bussikaluston uusiminen modernimpaan ja vähäpäästöisempään suuntaan oli pormestarinvaalien kärkiteemoja. Johnsonin kampanjan tuloksena Lontoon kaduilla rullaa 1 000 ”Borismasteria” eli uutta Routemasteria.

Borismaster
Borismaster on suunniteltu käyttäjiä kuunnellen, mutta alkuperäisen Routemasterin piirteitä on säilytetty. Borismasterin pyöriä pyörittävät sähkömoottorit, joita puolestaan ruokkii Cumminsin 4,5-litraisella dieselillä pyörivä generaattori. Ratkaisu on siis samankaltainen kuin TX:ssä tai vaikkapa Fisker Karmassa.

Vuonna 2016 pormestarin paikan otti pakistanilaissyntyinen Sadiq Khan Labour-puolueesta. Hänelle päästötavoitteiden ottaminen ja niiden saavuttaminen ovat olleet sydämen asioita. Khanin kaudella suuripäästöisemmiltä autoilta on alettu ottamaan päästömaksuja ja uusien dieselkäyttöisten ajoneuvojen ottaminen kaupungin joukkoliikennejärjestelmään on ollut kiellettyä vuodesta 2018 alkaen. Kaikissa uusissa joukkoliikennevälineissä tulee lisäksi olla vähintään valmius nollapäästöiseen liikkumiseen. TX on vastaus tähän.

LEVC TX

Eikä vain joukkoliikenne, vaan myös poliisivoimat ovat mukana Lontoon ilmanlaadun parantamisessa. Metropolitan Policella oli vuonna 2021 jo 135 sähköauton melko monipuolinen laivasto. Samaa voi sanoa myös palokunnasta sekä kuninkaallisesta postilaitoksesta.

Ja jos päätetään aivan sinne kuninkaalliselle tasolle, on Walesin prinssi, kruununprinssi Charles tankannut dieselautoihinsa biodieseliä ja hankkinut käyttöönsä Tesla Model S:n sekä Ison-Britannian lahjan premiumsähköautomaailmalle, Jaguar I-Pacen.

Lähteet: LEVC, Londontopia.net, Evpowered.co.uk, Carthrottle.com Kuvat: LEVC, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat