10.3.2016

Luvassa perusteellinen selvitys – hiilidioksidipäästöt ja polttoaineen kulutus puhuttavat

Talviautoilua

Ylen Kuningaskuluttaja-ohjelma pureutuu autojen päästömittauksissa ja polttoaineenkulutuksessa havaittuihin ongelmiin.

Ensin PSA-yhtymä (Peugeot-Citroën) ilmoitti vapaaehtoisesti suosituimpien mallien todelliset, liikenteessä mitatut kulutusluvut.

Kulutusmittauksia varten kehitettiin uusi testisykli yhteistyössä Transport & Environmentin kanssa. Koeajot tehdään yleisillä teillä Pariisin läheisyydessä seuraavalla kaavalla: 25,5 kilometriä kaupunkiajoa, 39,7 km maantieajoa ja 31,1 kilometriä moottoritietä. Myös muut olosuhteet vastaavat normaalia ajamista, sillä autossa on kuljettajan lisäksi matkustaja sekä matkatavaroita, maasto on vaihtelevaa nousuineen ja laskuineen ja auton ilmastointijärjestelmä on mittausten aikana käytössä.

Uusi testisykli perustuu EU:n lanseeraamaan RDE-mittaukseen (Real Driving Emissions). Kulutus mitataan käytännössä autoon asennetun kannettavan päästömittauslaitteen (PEMS) avulla. Testikäytännöt ja niiden tulosten luotettavuuden arvioi ja auditoi riippumaton Bureau Veritas –luokituslaitos.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruudun ääreen kahdeksalta

Tänään 10.3.2016 YLE TV1:n Kuningaskuluttaja puuttuu autojen kulutukseen, joka on aivan muuta kuin valmistajan ilmoittamista normikulutuslukemista voisi päätellä.

Ohjelma esitetään TV1 –kanavalla tänään torstaina 10.3. klo 20.00 alkaen.

Ylen verkkosivujen mukaan luvassa on perusteellinen selvitys, jossa on laaja lähdeluettelo ja alan huippuasiantuntijan, Juhani Laurikon, VTT:n johtavan tutkijan haastattelu.

Kuningaskuluttajan verkkosivuilta poimittua:

”Henkilöautojen todellinen kulutus ylittää valmistajien mittauttamat luvut jo noin kolmanneksella. Haamukulutus aiheuttaa 9000 euron lisälaskun uuden auton ostajalle. Taustalla on tuotekehitys ja lainsäädännön porsaanreiät, joita autonvalmistajat hyödyntävät häpeilemättä”

”Todelliset päästöt ovat kyllä vähentyneet - mutta paljon hitaammin kuin viralliset luvut antavat ymmärtää.Tutkimusjärjestö ICCT:n mukaan vuonna 2014 uusien yksityisautojen todelliset hiilidioksipäästöt olivat 36 prosenttia suuremmat kuin valmistajien antamat päästöluvut. Hiilidioksidipäästö on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen.”

”Iso lisälasku. Kulutusheitoissa on kyse isoista summista. Suomessa uutta bensa-autoa tankataan noin 24000 euron arvosta auton elinkaaren aikana, kun juomalasku ynnätään keskimääräisillä luvuilla. Kolmanneksen heitto tietää tällöin 9000 haamueuron lisälaskua!” toteaa Kuningaskuluttaja verkkosivuillaan.

Mittaustavan on korkea aika muuttua

Nykyinen NEDC –päästömittaus on tullut tiensä päähän. Normimittaus toimi suuntaa antavan tarkasti vuodesta 1996 vuoteen 2008. Sen jälkeen ero normimittauksen ja todellisen kulutuksen välillä kasvoi kolmannekseen. Autotekniikan nopea kehitys ajoi NEDC –normimittauksen ohi. Moottorissa päästömittauksia ruodittiin jo marraskuussa.

Siksi on suunnitteilla entistä käytännönläheisempi WLTP –laboratoriomittaus (Worldwide har­mo­nized Light vehicles Test Proce­du­res), jota täy­den­ne­tään liikenteessä ajettavalla RDE –mittauksella (Real Driving Emissions)

Teksti: Timo Turkula, Kuvituskuva: Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat