Ajoneuvot | Uutinen | 8.3.2016

PSA kokeili – uudet kulutuslukemat reilusti lähempänä arkielämää!

Samalla uudet mittausmenetelmät paljastavat, miten kaukana todellisuudesta klassinen NEDC-testisykli on.

Jaa artikkeli

Peugeotia ja Citroënia valmistava PSA-yhtymä on julkaissut ensimmäiset niin sanotut tosielämän kulutusmittaukset. Testikäytäntö on kehitetty yhdessä Transport & Environment ja France Nature Environment -kansalaisjärjestöjen kanssa Bureau Veritaksen valvonnassa.

Uudessa testisyklissä ajetaan Pariisin läheisyydessä seuraavalla kaavalla: 25,5 kilometriä kaupunkiajoa, 39,7 kilometriä maantieajoa ja 31,1 kilometriä moottoritieajoa. Kuljettajan lisäksi autossa on matkustaja ja matkatavaroita, maastossa on nousuja ja laskuja, ja ajoneuvon ilmastointi on mittausten aikana käytössä. Tarkoituksena on lisätä läpinäkyvyyttä ja luottamusta kulutusmittauksia kohtaan.

PSA:n testitapa on ensimmäinen teollisuudessa, sillä PSA teki marraskuussa 2015 päätöksen toimintapojen muuttamisesta. PSA:n uusi testisykli perustuu EU:n lanseeraamaan RDE-mittaukseen (Real Driving Emissions), jossa päästöt mitataan kannettavan PEMS-päästömittauslaitteen avulla. Testikäytännöt ja niiden tulokset arvioi ja auditoi Bureau Veritas -luokituslaitos.

Ensimmäiset testitulokset kertovat, että PSA:n asiakaskyselyillä keräämiin tietoihin verrattuna uusi testisykli vastaa ajoneuvojen todellisia kulutuksia sangen hyvin.

Samalla tosielämän testisyklit paljastavat myös melkoisen eron maahantuojien ja valmistajien nykyisin ilmoittamiin NEDC-syklin tuloksiin, jota käytetään myös autoverotuksen pohjana. Esimerkiksi testituloksissa esiintyneen Grand C4 Picasso 1.6 BlueHDi120:n kohdalla vanhan NEDC- ja uuden RDE-kulutusmittauksen tulosten ero on noin 1,7 litraa per 100 kilometriä, merkiten hiilidioksidipäästöissä jopa 1,5-kertaista eroa per kilometri.

– Ilmoitimme loppuvuonna 2015 uuden testimenetelmän kehittämisestä Transport & Environmentin, France Nature Enviromentin ja Bureau Veritasin kanssa. Testikäytäntö on nyt valididoitu, ja ensimmäiset tulokset ovat yhtäpitäviä asiakkaidemme aikaisemmin ilmoittamien kulutustasojen kanssa, sanoi PSA:n tuotekehityksen varatoimitusjohtaja Gilles Le Borgne.

– PSA Peugeot Citroënin kanssa kehitetty testisykli on uusinnettava ja edustava. Se varmistaa tyypillisen kuljettajan ajaman testiajoneuvon kulutustason tosielämän ajo-olosuhteissa. Testi osoittaa myös, että tietestit ovat luotettavia ja niitä voidaan käyttää todellisten CO2-päästöjen mittaamiseen. Tästä pitäisi tulla mittapuu kaikille autonvalmistajille, jotka mainostavat omien tuotteidensa polttoainetehokkuutta, kommentoi Transport & Environment -kansalaisjärjestön Puhtaat Ajoneuvot -ryhmää johtava Greg Archer.

 

Testitulokset PSA:n mukaan:

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 BlueHDi120 Stop&Start, 6-vaihteinen manuaali, Exclusive-varustetaso

Uudella testikäytännöllä mitattu keskikulutus: 5,6 l / 100 km (noin 145 g / km)

Asiakkaiden ilmoittamat keskikulutustasot: 5,5 – 5,7 l / 100 km

Maahantuojan ilmoittama yhdistetty EU-kulutus 3,8 l / 100 km (98 g / km).

 

DS 3 1.6 BlueHDi120 Stop&Start, 6-vaihteinen manuaali, So Chic-varustetaso

Uudella testikäytännöllä mitattu keskikulutus: 4,9 l / 100 km (noin 127 g / km)

Asiakkaiden ilmoittamat keskikulutustasot: 5,1 – 5,3 l / 100 km

Valmistajan ilmoittama yhdistetty EU-kulutus 3,6 l / 100 km (94 g / km).

 

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi100 Stop&Start, 6-vaihteinen manuaali, Allure-varustetaso

Uudella testikäytännöllä mitattu keskikulutus: 5,0 l / 100 km (noin 130 g / km)

Asiakkaiden ilmoittamat keskikulutustasot: 5,0 – 5,1 l / 100 km

Valmistajan ilmoittama yhdistetty EU-kulutus 3,6 l / 100 km (94 g / km).

 

Lähde ja kuva: PSA

Jaa artikkeli

Keskustelu