15.3.2016 Matkailu Maailman suurin risteilyalus Harmony of the Seas – vähän vielä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pian valmistuva Harmony of the Seas on vielä hiukan Turussa valmistettuja sisaraluksiaan isompi – ja samalla yltäkylläisempi. Omien ennätysten ylittäminen ei aina ole helppoa. Onneksi Royal Caribbean Internationalilla löytyy mielikuvitusta, joten maailman suurimpien Oasis- ja Allure of the Seas -risteilyalusten on aika väistyä kakkossijalle. Uusi Harmony of the Seas on tosin saman Oasis-luokan alus, mutta laiva on 2,15 metriä pidempi ja 5,5 metriä leveämpi. Kokonaispituutta aluksella on 361 metriä ja leveyttäkin kunnioitettavat 66,4 metriä. Samalla alus on kerännyt edeltäjiinsä nähden runsaat 2 400 bruttotonnia lisää. 227 000 bruttotonnin kokonaisuudessa ero ei tosin ole kovinkaan merkittävä.Myöskään 6 410 matkustajan ja 2 300 henkilökunnan jäsenen lukemat eivät poikkea edeltäjistä merkittävästi. Lisätila onkin antanut suunnittelijoille vapaammat kädet erilaisten hullutusten keksimiseen. Kolmen suuren vesiliukumäen lisäksi aluksen odotetuin piirre on kymmenen kannen korkuinen liukumäki. Aluksen perässä olevat kaksoisliukumäet lienevät hauskin ja nopein tapa toimittaa itsensä 30 metriä alaspäin kannelta 16 kannelle 6. Mäenlaskun luvataan olevan kokonaisvaltainen elämys, osittain kiitos laskuputkissa kuuluvan äänentoiston.Alluren ja Oasiksen tavoin paikasta toiseen voi suhata myös köysiratoja pitkin 25 metrin korkeudessa. Aikuisille suunnattu Solarium-kylpyläosasto taasen on suunniteltu lasia ja vettä hyödyntäen siten, että matkustaja voi tuntea liitävänsä noin 40 metrin korkeudessa meren yllä.Aluksen inventaarioon kuuluu esimerkiksi 158 kiipeilykenkää, 130 golf-mailaa, 30 koripalloa, 185 paria luistimia ja 31 surffilautaa. Vesipuistojen, teatterien, luistinratojen ja kiipeilyseinien jälkeen voi uupunut reissaaja tilata drinkin vaikkapa robottibaarimikolta. Biotic Barissa kaksi teollisuusrobottia on opetellut tekemään lähes rajattoman variaation drinkkejä, sillä asiakkaat voivat klassikoiden lisäksi valita ainekset, kaatojärjestyksen ja sekoitustavan itse. Robottien työskentelynopeus on kaksi drinkkiä minuutissa. Paras tapa robotin huomion saamiseen on sitä varta vasten kehitetty älypuhelinsovellus. Amerikkalainen balettitanssija Roberto Bolle on muuten opettanut roboteille niiden sulavat liikkeet.Tällä hetkellä Harmony of the Seas on suorittamassa ensimmäisiä koeajoja. Oasiksen ja Alluren tavoin tehosta vastaa kolme 16-sylinteristä ja kolme 12-sylinteristä Wärtsilän dieselmoottoria. Järjestelmän yhteisteho on mykistyttävät 130 110 hevosvoimaa, joka muutetaan sähköksi niin potkureille kuin vesiliukumäille. Työntövoimasta huolehtii puolestaan kolme sähkökäyttöistä 26 800 hevosvoiman ABB:n Azipod-ruoripotkuria, joiden lisäksi ahtaita satamia varten aluksessa on neljä 7 500 hevosvoiman keulapotkuria. Harmony of the Seasin risteilynopeus on 22 solmua, eli noin 40 kilometriä tunnissa.Neitsytmatkalleen aluksen pitäisi päästä toukokuun lopussa Southamptonista. Tyypillisesti Floridan Fort Lauderdalesta operoiva alus seilaa Karibian saaria yleensä 3-7 päivän risteilyillä, hintojen vaihdellessa 700 eurosta aina juhlapyhien pitkien risteilyiden 3 000 euroon.Lähde ja kuvat: Royal Caribbean InternationalMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää