9.2.2018

Maistiainen: Toyota Land Cruiser – legendan tuorein painos

Toyota Land Cruiser 2018

Toyota päivitti nelivetomallistonsa kulmakiven pysyäkseen mukana maasturimarkkinan kärkikamppailussa. Toyota Land Cruiserin kosmettisten kohennusten lisäksi luvassa on parannuksia maastoajo-ominaisuuksiin. Niistä hyötyy erityisesti kokematon kuljettaja.

Toyota Land Cruiser on maastoautona legenda, jonka tarinan katsotaan saaneen alkunsa 1950-luvun alkumetreillä valmistajan kehitellessä BJ-nimeä kantaneen nelivetoisen maastoajoneuvon suurelta osin Willys' Jeepin pohjalta.

Aluksi autoa myytiin lähinnä kotimarkkina-alueella Japanissa, mutta pian alkoi myös maailmanvalloitus, kun sotilasmallin rinnalle tehtiin myös siviiliversio.

Suomeen ensimmäiset Land Cruiserit saapuivat 1960-luvulla. Maahantuojan arvion mukaan kotimaisilla teillä liikkuu nykyään noin 5 000 Land Cruiseria.

Vuosikymmenien aikana auto on siisititytynyt tiettömien taipaleiden ajoneuvosta edustuskuntoon. Karusta työkalusta on jäljellä lähinnä vain sen mainetta kasvattaneet maastoajo-ominaisuudet.

Tuoreimman version ensiesittelyn piti tapahtua Namibiassa vuoden 2017 loppupuolella, mutta luonnonvoimat puuttuivat peliin ja tulva tärveli 15:sta koeajoihin varatusta autosta 12:sta käyttökelvottomaan kuntoon.

Toyota Land Cruiser 2018

Seuraava tilaisuus koeajoon tarjoutui vuoden vaihduttua tammikuussa, jolloin tarkkasilmäisimmät olivat jo nähneet ensimmäiset Land Cruiserit Euroopassa. Ja Suomessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paahteesta pikitielle

Walvis Bayn lentokentällä vieraita vastassa on helle, hiekka ja pitkä Land Cruiser -rivistö.

Ulkoisesti auton tunnistaa tuoreimmaksi versioksi muun muassa etupään muodoista sekä uurretusta konepellistä, jonka on tarkoitus tarjota kuljettajalle parempi näkyvyys keulan tuntumaan. Ominaisuutta arvostaakseen, on sitä kokeiltava maastossa. Parkkipaikalla on tyydyttävä toteamaan muotoilupäivitys.

Lyhyen ohjeistuksen jälkeen on aika käynnistää moottorit. Sen suurempaa dramatiikkaa ei olekaan heti tarjolla, sillä ensimmäinen siirtymä tahkotaan pitkin maantietä. Namibiassa se ei tosin aina tarkoita sileää asfalttia.

Toyota Land Cruiser 2018

Siirtymän aikana on aikaa tutustua tuoreimpaan versioon hieman tarkemmin. Täysin karvalakki-mallia ei tarjolla ole, mutta varustelluimman Premiumin lisäksi sentään muutakin.

Tuuletetut istuimet nostavat osaltaan matkustusmukavuutta, vaikka harva voi väittää osanneensa niitä kaivata. Ensivaikutelma mukavuuspanostuksesta on positiivinen myös takapenkillä, jossa viihtyy mitoituksen puolesta aikuinenkin.

Mittaristo on selkeä, hallintalaitteet hyvin ulottuvilla, kojetaulun multimedianäyttö kahdeksan tuumainen ja sinänsä helppokäyttöinen. Samalle näytölle tarjotaan myös monikamerakuvaa auton ulkopuolelta haastavissa maastoajotilanteissa.

Sisustassa huomaa valmistajan ennalta hehkuttaman laatupanostuksen. Entinen työjuhta on viimeistään nyt siinä määrin salonkikelpoinen, että se saattaa kauhistuttaa karumpaan käyttöautoon tottunutta.

Suomeen auto saadaan, muun läntiseksi laskettavan Euroopan tapaan, yhdellä moottorivaihtoehdolla. 2,8 litrainen dielsemoottori tarjoaa 130kW/177hv tehon.

Vaihteisto on kuusilovinen automaatti tai manuaali. Jälkimmäinen on saatavavilla vain alhaisimmalla varustetasolla. Kaikkiaan vaihtoehtoja on neljä.

Varustelutason ja mahdollisen lisävarustelun ratkaisee auton käyttötarkoitus sekä lompakon paksuus. Halpaa hupia tämänkään auton varustelu ei ole.

Toyota Land Cruiser 2018

Tutkimusmatka hiekalle ja jumiin

Pienen paussin ja virallisten tervehdysten jälkeen matka jatkuu hiekkatietä pitkin kohti merta. Rannan lähellä hiekka pehmenee ja nelivedosta tulee välttämättömyys. Nopealla puolella selvitään, kiitos ajovuorossa olevan maastoajokoemuksen. Kaikilla matka ei etene aivan yhtä sujuvasti.

Toyota Land Cruiser 2018

Ensimmäinen auto saadaan jumiin pehmeän penkereen ja rannan tyrskyjen väliin. Liikkeen lakattua sudittamisesta ei ole apua, mutta kuljettaja hätäilee ja kaivattaa auton syvälle santaan. Toinen auto juuttuu hiekkaan hetkeä myöhemmin.

Molemmat ovat siinä määrin kiinni, että vetoavun kutsuminen tulee ensimmäisenä mieleen. Tai toisena. Ensin pääsee muutama lähes äänetön ärräpää.

Mutta pakollisesta kuvaustauosta ja odottelusta ei tule pitkää, sillä kumpaakaan autoa ei hinata. Hidas neliveto mahdollistaa ajo-ohjelman täsmäsäätämisen viiden vaihtoehdon välillä. Olosuhteisiin sopivin on yllätyksettömästi hiekka.

Tuore Crawl control -järjestelmä puolestaan toimii vakionopeudensäätimen tapaan, mutta ryömintänopeudessa. Järjestelmä käyttää automaattisesti moottorin tehoa, vetoluistonestoa ja pyöräjarruja ajoneuvon nopeuden pitämiseksi vakaana maasto-olosuhteista huolimatta.

Tällä kertaa radiopuhelimen välittämät ohjeet ja auton tekniikka pelastavat kokemattoman kuljettajan ja kumpikin auto nousee pinteestä omin avuin, joten seikkailu voi jatkua.

Kaksipaikkaisena halvin

Edullisimmillaan uusi Land Cruiser vaihtaa omistajaa kaksipaikkaisena. Silloin Suomessa hintalappuun piirretään 51 344 ja €-merkki perään. Viisipaikkaisena vaatimattomin varusteluversio heltiää 68 364:llä eurolla ja Premium-tasolla hinta kipuaa jo 115 863:een euroon.

Toyota Land Cruiser 2018

Maavaraa on tarjolla 220 milliä, lähestymiskulma on 32 astetta, ylityskulma 22 astetta ja jättökulma 24 astetta. Kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 700 mm. Suurin nousukulma ja maksimisivuttaiskallistus ovat molemmat 42 astetta.

Toyota Land Cruiser 2018

Suurin jarrullinen perävaunumassa on puolestaan 3 000 kiloa.

Toyota Land Cruiserin kattava koeajo julkaistaan painetussa Moottorissa 3/2018.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat