3.9.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha XMAX 300 – paljonko suorituskyvystä kannattaa maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XMAX 300:n 7 354 euron hintalappu on 8 400 euroa edullisempi kuin lippulaiva TMAXin, vaikka pyörät ulkoisesti ovat lähes identtiset. Yksisylinterinen ja 300-kuutioinen XMAX 300 on ajettavuudeltaan hauska maxiskootteri. 20-kilowattisen moottorin turvin kiihtyvyys on nykyisten perheautojen hyvää keskitasoa. Silti autot jäävät liikennevalolähdöissä kuin seisomaan, kun skootterikuski kääntää kaasukahvan selälleen, niin vaivattomasti XMAX ampaisee matkaan kevyellä kaasukäden ranneliikkeellä.Käytännössä moottoritiellä pystyy pitämään helposti yllä suurinta sallittua nopeutta, vaikka terävin kiihtyvyys on jo ohi valtaväylien nopeusalueella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotus vaikuttaa hintaeroonHerääkin kysymys, kannattaako XMAX 400:n tai 560-kuutioisen TMAXin paremmasta suorituskyvystä maksaa lisähintaa? Tai jos kannattaa, niin paljonko? XMAX 400 on neljä kilowattia tehokkaampi ja hintalapussa lukee 1550 euroa korkeampi lukema. Tietysti muitakin pieniä eroja on, mutta käytännössä ne tarjoavat samat ominaisuudet. Malliston lippulaiva TMAX tarjoaa 35 kilowatin tehoineen selvästi urheilullisemman suorituskyvyn, mutta ilmoitettu 4,8 litran polttoaineen kulutuskin on tasan 50 prosenttia korkeampi kuin XMAX 300:n 3,2 litraa sadalla.TMAXiin verrattuna XMAX 300 on lähes 40 kiloa kevyempi ja siten selvästi ketterämpi ajettava. Mitä pienempi ja hennompi kuljettaja, sitä selkeämmin hän eron tuntee. Suurin ero näiden kahden välillä on hinnassa. TMAXin 15 765 euron hinta tarkoittaa, että samalla rahalla saa kaksi XMAX 300 -skootteria ja vielä jää tonni käteen, jolla ostaa vaikkapa kaksi laadukasta suojakypärää. Tehokkaampi moottori, monipuolisempi iskunvaimennus ja tehokkaammat jarrut selittävät osan hintaerosta, mutta melkoinen siivu hintaerosta koostuu myös verojen määrästä. Alle 300-kuutioinen XMAX 300 selviää melko kevyellä autoverolla, kun taas 560-kuutioista TMAXia verotetaan selvästi ankarammin.Tietysti 35-kilowattinen TMAX on näistä kahdesta hauskempi ja urheilullisempi ajettava, mutta onko ero 8400 euron arvoinen? Sitä kannattaa miettiä ostopäätöstä tehdessä. Yamaha XMAX 300 Moottori: 292-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori Voimansiirto: keskipakokytkin, automaattivaihteisto, hihnaveto 20,4 kW (27,7 hv) / 7250 r/min 29 Nm / 5750 r/min Istuinkorkeus: 795 mm Paino tankattuna: 179 kg Akseliväli: 1540 mm Tankin tilavuus: 13 litraa Hinta: 7354 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa