10.7.2020 Matkailu Matkailua Euroopassa kesällä 2020 osa 2: Malagasta pohjoiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paluu Malagasta alkoi moottoripyörien noudolla ”talvisäilytyspaikasta” ja ajamalla ensimmäinen etappi yli 40 asteen lämpötilassa kohti kotia. Lentäen Espanjaan ja ajamalla takaisin. Ajamme heinäkuun aikana kaksi moottoripyörää Espanjasta Suomeen ja raportoimme matkan varrelta miten matkailu Euroopassa onnistuu ja miten koronan leviämisen estämisestä on huolehdittu Euroopan eri maissa. Sarjan aiemmat jutut löydät täältä.Malagassa vietetyn Airbnb-tyyppisen majoituksen jälkeen suuntaamme paikallisbussilla kohti pyöriemme talvisäilytyspaikkaa. Katukuvassa useammalla kuin joka toisella on käytössään kasvomaski. Bussiin ilman sellaista ei ole lainkaan asiaa. ”Ruuhkabussien” vuoroja on harvennettu, mutta siitä huolimatta aamukasin jälkeen isossa nivelbussissa on vain 10-15 matkustajaa tasaisesti jakautuneena ympäri bussin, joten turvaetäisyydet ovat kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelteinen aloitusMatkatavaroiden pakkaamisen ja kiinnittämisen jälkeen tarkistetaan vielä kypäräpuhelimien toiminta, jonka jälkeen olemme valmiit starttaamaan matkalle. Ulkona on aamupäivällä jo noin 35 astetta lämmintä ja puoleen päivään mennessä lukema nousee 38 asteeseen.Takaiskuitta ei ensimmäinen ajopäivä suju. Lähtiessä tarkistimme polttoainetilanteet, jolloin Moto Morinin tankki oli lähes täynnä ja Hondan polttoainemittari osoitti senkin tankin olevan täynnä. Mittari oli jostain syystä käyttötauon aikana lakannut toimimasta ja näyttikin omiaan. Bensiini loppui varoittamatta jo 50 ajokilometrin jälkeen.Hotellin aamiaisella ei ollut ruuhkaa. Ravintolapöydät oli sijoitettu harvakseen ja henkilökunta käytti kasvomaskeja.Toinen takaisku tuli Morinille. Ilmeisesti sen jännitteensäädin ei pitänyt 40 asteen lämpötilan ja hidas-ajon yhdistelmästä tietyömaan ohi jonotettaessa. Tuloksena akun varauksen lasku 9 volttiin ja latausvalon syttyminen. Pysähtyminen tauolle jäähdyttämään sekä kuskit että pyörät, uusi startti apukaapeleilla ja siitä suoraan matkaan, eikä ongelma enää toistunut päivän aikana.Iltapäivällä lämpötila keikkuu kahteen asti 39–40 asteessa, paitsi Sierra Nevadan ylityksessä tasan kahden kilometrin korkeudella on selvästi kylmempää, vain 27 astetta. Tämä on vasta lämmittelyä sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä kolmen maissa lämpötila alkaa yhä nousta. Ensin 41, sitten pykälä kerrallaan vieläkin korkeammalle ja päivän maksimilukemaksi mittari näyttää 44 astetta. Eikä kyseessä ole mikään hetkellinen lämmin aalto, vaan 40 asteen alle päästiin uudelleen vasta iltakahdeksan jälkeen. Sen jälkeen viimeinen tunnin matka hotellille menikin viileydestä nauttien, kun elohopea laski 35 asteeseen. Villahousuja ei nahkapuvun alle tarvinnut vielä silloinkaan pukea, mutta ajoviima alkoi tuntua jo mukavan raikkaalta.6–7 litraa juomaa päivän aikanaTankkaustaukoja pidettiin noin 250 kilometrin välein ja helteen takia niiden puolivälissä pysähdyttiin huoltoasemille juomatauoille. Huolimatta 6–7 litran nestemäärän nauttimisesta ei huoltoasemien toiletteihin tarvinnut tutustua koko päivän aikana. Helteessä hikoilu teki tehtävänsä nesteen haihduttajana. Ilman kasvomaskeja ei Repsolin tai Galpin asemillekaan ollut menemistä. Myös henkilökunta käytti kuuliaisesti hengityssuojaimia kaikilla asemilla joilla pysähdyimme.Cuencan itäpuolen luonnonpuiston läpi ajettaessa taukopaikkojen maisemat olivat kohdallaan.Tiet olivat melkeinpä autioita, ei ruuhkista tietoakaan. Vain yksi tietyömaa, yksi kaatuneen rekan nosto takaisin tielle sekä muutama rekkojen keskinäinen ohittelu hidastivat matkaa. Koska liikkeelle lähdettiin vasta noin yhdeltätoista aamupäivällä, niin kommelluksien kyllästämän päivän 750 kilometrin saldoon voi olla varsin tyytyväinen. Perillä Cuencasta löytyi majoitus neljän tähden hotellista 43 euron hintaan. Koronan takia hotellitarjontaa on vähemmän, mutta avoinna olevissa hotelleissa on silti mainiosti tilaa ja ”low season” -hinnat. Espanjajlaisissa ravintoloissa ja kahviloissa ei ole koronaviruksen leviämisen estämiseksi lainkaan painettuja ruokalistoja, vaan kaikki toimii QR-koodien välityksellä. Ruokalistan lukeminen edellyttää siis QR-koodin lukemisen mahdollistavan ohjelman lataamista puhelimeen.Myös hotellin ovella annettiin ohjeita, valitettavasti tässä tapauksessa vain espanjaksi.Päivän ajoreitti täällä GoogleMaps -linkkinä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen