23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: ”Kukaan ei voi tietää, kuinka näin merkittävä ajoneuvoveron korotus vaikuttaa matkailuautojen houkuttelevuuteen niin omistus- kuin vuokra-ajoneuvoina.” Valmistelussa oleva ajoneuvoverolain 11 §:n muuttaminen tarkoittaisi matkailuautojen ajoneuvoveron korottamista. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Tämä tarkoittaisi, että dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.On hyvä mieltää, että liki kaikki matkailuautot ovat dieselkäyttöisiä.Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen käyttövoimavero olisi tätä alhaisempi. Bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta ei edelleenkään kannettaisi käyttövoimaveroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy310–590 euroa vuodessaMatkailuautoilijan kannalta veronkorotuksen vaikutus riippuu auton käyttöajasta. Ajoneuvovero on päiväkohtainen ja kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta.Ehdotettu käyttövoimaveron korotus merkitsisi vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtaista ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto olisi koko vuoden liikennekäytössä. Jos matkailuauto olisi liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää, matkailuautokohtainen ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa.Valtiovarainministeriössä on arvioitu varsin maalaisjärkisesti, että ”veromuutos todennäköisesti vähentäisi matkailuautojen liikennekäytössäoloa, koska ottamalla matkailuauto pois liikennekäytöstä on mahdollista välttää verorasituksen kiristymisen vaikutus.”Näivettyvätkö leirintäalueet?Autoliitto on ottanut kriittisesti kantaa lausuntokierroksella olevaan lakiaikeeseen muistuttamalla, että matkailuautot ovat käytännössä harrastusajoneuvoja, joiden ajoneuvoverorasitus on ajettua vuotuista kilometriä kohden jo nyt varsin suuri.”Liikkuessaan matkailuautoilijat käyttävät kuitenkin palveluja, joiden tuottaminen voi olla joidenkin alueiden elinkeinoelämässä hyvinkin merkittävässä asemassa. Leirintäalueiden käytössä matkailuajoneuvojen merkitys on erityisen suuri”, Autoliitto kiteyttää näkemyksensä.Autoliitto kummeksuu valmistelussa esitettyä arviota, ettei veromuutoksella ole merkittäviä vaikutuksia kotimaiseen matkailuelinkeinoon.Autoliiton mukaan ”todellisuudessa kukaan ei voi tietää,” kuinka näin merkittävä ajoneuvoveron korotus vaikuttaa matkailuautojen houkuttelevuuteen niin omistus- kuin vuokra-ajoneuvoina.”Täysin kohtuuton korotus”Matkailuajoneuvoalan toimialajärjestö Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT), matkailuajoneuvon käyttäjien muodostamien yhdistysten valtakunnallinen keskusjärjestö SF-Caravan ry, sekä Suomen Matkailu-organisaatioiden yhdistys Suoma ry ovat laatineet yhteisen lausunnon lakiaikeista. Lausunnon mukaan alan harrastajien verotaakka kasvaisi kohtuuttomasti.”Matkailuautojen käyttövoimaveron yli 500 %:n korotus 0,9 sentistä 5,5 senttiin olisi täysin kohtuuton. Se aiheuttaisi suurta vahinkoa ja korotuksella olisi toteutuessaan monella tapaa negatiivinen vaikutus.”Mikäli korotus olisi kohtuullinen, se ei yhteislausunnon mukaan aiheuttaisi verotuottoja pienentäviä käyttäytymisvaikutuksia, eikä matkailuautojen omistajia tarvitsisi yliverottaa. ”Lisäksi käyttövoimaveron perimiselle tulisi asettaa 3.500 kg:n mukainen katto, jotta painavien matkailuautojen veron määrä ei nousisi täysin kohtuuttomaksi.”Korotuksen tulisi olla maltillinen, jotta se ei vaikuttaisi haitallisella tavalla markkinoihin ja talouteen. Käyttövoimaveron kaksinkertaistaminen 0,9 sentistä 1,8 senttiin toisi valtiolle 12 miljoonaa euroa verotuloa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöön vuodesta 2026Lakiaikeiden taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallituksen tavoite kohentaa lähivuosina julkisen talouden kestävyyttä eri toimin. Säästötalkoissa tukitaan pienempiäkin rahareikiä. Matkailuautoilijoiden kukkarolla käynti tuottaa valtiolle varsin maltilliset säästöt. Lakimuutoksen staattiseksi yhteisvaikutukseksi vuosille 2025–2028 on julkisen talouden suunnitelmassa mitoitettu yhteensä 38 miljoonaa euroa.Kaavailtuja uusia veroperusteita voidaan soveltaa vasta 12 kuukauden mittaisen siirtymäajan jälkeen. Siten, vaikka laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2025, lakia sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon.Uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin kuitenkin jo tammikuusta 2025 alkaen. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä Kommentit (1) Täysin kohtuutonta rahastusta. Virkamiesten aivoituksissa ”valtio menettää rahaa”, jos diesel matkailuautoa verrataan diesel henkilöauton verotuottoon. Henkilöautosta kun valtio saa maksimi määrän autoveroa sekä painopohjaista käyttövoimamaksua (dieselvero). Vertaaminen henkilöautoon on virheellistä. Kukaan ei aja 3500kg painavilla matkailuautoilla ”arjen ajoja”, joka korvaisi henkilöauton käyttöä millään tavoin. Oikea vertailukohta olisi muut kotimaan kesäretkeily- ja matkailuharrasteet kuten veneily ja matkailuvaunuilu. Vetoauto ja matkailuvaunu painavat hyvinkin sen saman 3500 kg. Vaunu on verovapaa. Ero matkailuauton kustannuksiin revähtäisi melkoiseksi. Polttoainekulutus on kuitenkin painoon perustuva ja yhtäläinen. Ympäristösyyt eivät tätä puolla. Muuten paketti- ja kevytkuorma-autotkin pitäisi laittaa ”lisäverolle”. Kesäharrasteista veneily on myös autovero- ja käyttömaksuvapaata. Jos tavoite on vain verottaa lisää kesäharrasteita, niin tasavertaisuuden vuoksi olisi ”huvikuunarit” saatettava myös verotuksen piiriin. Parasta olisi unohtaa tämä virheellisiin vertailuihin perustuva maksimiveromääriä tavoitteleva virkamiesten idea kokonaan. Kotimaan kesämatkailu tulisi näivettymään pahasti tällaisesta ”kesämatkailun lisäverosta”. Suomessa kun kesä kestää 4kk ja matkailua kotimaassa tulisi edistää ja kehittää eikä ohjata verotuksella ulkomaan matkatkailuun, joka on pois suomalaisten työllisyydestä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle