23.1.2024

Mazda Spirit Racing olisi ottamassa Mazdaspeedin roolin tuotantomallien virittäjänä – jatkoon!

Mazdalta on jo pidemmän aikaa puuttunut talonsisäinen hovivirittäjä, sen jälkeen kun Mazdaspeed lakkautettiin. Sen sijaan urheilujaos Mazda Spirit Racingista voisi tulla sille täydellinen henkinen seuraaja. Tokyo Auto Salonissa nähtiin hehkuvat Mazda 3 ja MX-5, jotka enteilevät Spirit Racingin katuautomallien toteutusta.

Urheilusiivet ovat autonvalmistajille loistava pr-keino. Ne elävät tavallisesti symbioosissa automerkkien omien tai niiden sponsoroimien autourheilutiimien kanssa. Tämän ansiosta Mercedes-AMG:llä on Formula 1 -tiimi, ja Toyota Gazoo Racingillä WRC-tiimi - ja päinvastoin.

Mazda on pitänyt jo pidemmän aikaa etäisyyttä autourheiluun, vaikka sen historia linkittyykin tiiviisti kilparatoihin ja etenkin wankelilla vauhditettuihin urheiluautoihin sekä tietenkin MX-5:een.

Mazdaspeed 3 vuodelta 2013 oli Mazdaspeedin viimeinen katuauto, ja toistaiseksi Mazdan viimeinen hot hatch.

Siitä on jo yli 10 vuotta, kun Mazda lakkautti vuodesta 1967 eri tavoilla toimineen Mazdaspeed -urheiludivisioonansa, joka muun muassa saavutti Mazda 787B -mallilla Le Mansin 24 tunnin ajojen voiton vuonna 1991 ensimmäisenä japanilaisena autonvalmistajana. Mazdaspeedin lakkauttamisen jälkeen on näyttänyt lähes varmalta, että Mazda ei tule palaamaan tähän kerhoon enää mukaan. Tilanteet kuitenkin muuttuvat, ja nyt meillä on loistava syy odottaa kireitä versioita tuotanto-Mazdoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvältä pohjalta eteenpäin

Mazda Spirit Racing on kokeillut siipiään jo kolmena vuotena japanilaisissa Super Taikuy -rata-ajoissa, ja kaikki on sujunut niin sanotusti hyvässä hengessä. Juuri kilparadoilta onkin päästy ottamaan inspiraatiota ja kokemuksia myös näihin kahteen konseptiin, joilla ennakoidaan Mazda Spirit Racingin jalkautumista katukäyttöön.

Spirit Racing 3 Concept on juuri sopiva malli soihdun vastaanottajaksi, sillä nimenomaan Mazdaspeed 3 sai jäädä vuonna 2013 Mazdaspeedin viimeiseksi malliksi. Spirit Racingin kolmoseen tekemistä päivityksistä tiedämme toistaiseksi vain sen, mikä näkyy ulospäin. Ulospäinhän näkyy madallettu alusta, runsaat ilmanohjaimet sekä erityisen näyttävä takasiipi. Esimerkiksi moottoria autoon ilmeisesti vielä mietitään.

Spirit Racing RS Concept tuo puolestaan lisää urheiluhenkeä MX-5:een. RS on rakennettu 2,0-litraisen moottoriversion ympärille, ja siihen on rakennettu muun muassa väkevämpi jousitus. Sisältä esiin puskee alcantaralla verhoiltu ohjaamo.

Tokyo Auto Salonissa nähdyn pohjalta on helppo uskoa, että Mazda Spirit Racing olisi osumassa melkoiseen kultasuoneen, ainakin mitä autojen ajettavuuteen tulee. Nykyaikakaudella Mazdan suurimpia vahvuuksia on jo ennestään (eikä vähiten MX-5:n ja kolmosen tapauksessa) erinomaiset ajo-ominaisuudet, joten mitä ne olisivatkaan urheilusiiven asianmukaisten päivitysten jälkeen.

Niin ikään Mazdan wankelin paluuta urheiluautomaailmaan on lupa odottaa Mazda Spirit Racingin myötä. Tästä näimme sähköistetyn ennakon viime vuoden puolella Japan Mobility Show'ssa Iconic SP -konseptin myötä.

Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat