5.6.2022 Ajoneuvot Mercedes-AMG ONE on vihdoinkin totta – 1 063 hevosvoimaa formulatekniikkaa tien päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien ajan odotettuun AMG ONE -hyperautoon on viimein ruuvattu rekisterikilvet kiinni. Nyt kannattaa valmistautua lukemaan isoja lukuja. AMG ONE:n aikajana on pitkä. Kaiken voi itse asiassa katsoa lähteneen vuodesta 2014, jolloin Formula 1 -sarjan niin kutsuttu turbo-hybrid -aikakausi alkoi, ja 2,4-litraiset V8 vaihtuivat ykkösissä 1,6-litraisiin V6:siin hybriditekniikan kera. Käytännössä vastaavanlainen voimalaitos AMG ONE:sta löytyy.Saimme ONE-hankkeesta ensi kertaa virallista vihiä vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyssä. Vuoden 2017 alussa saatiin puolestaan AMG Project ONE:n nimellä kulkeneesta projektista lisää tietoa, ja saman vuoden syyskuussa hanke paljastettiin kokonaisuudessaan. Vierähti kuitenkin lähes viisi vuotta ennen kuin projektissa päästiin täyteen lopputulokseen.Tältä Project ONE:na tunnettu projekti näytti vuonna 2017. Jotkin yksityiskohdat ovat matkan varrella muuttuneet, mutta perusidea on kiveen hakattu: formulatekniikkaa tien päälle. Katulaillisen version julkistus ajoitettiin AMG:n 55-vuotisjuhlaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhkäpä kautta aikain englantilaisin Mercedes-AMG tykkää niellä tietäMercedes-AMG Petronasin Formula 1 -tiimin kotipaikka löytyy Englannista, niin kuin miltei kaikkien muidenkin formulatallien. Näin myös tekniikaltaan läheistä sukua Mercedeksen formulalle oleva AMG ONE on kehitetty monilta osin Brixworthissa.Auto on hieman yli kaksi metriä leveä, ja pitkälle mietitty aerodynamiikka alkaa tuottaa downforcea jo taajamanopeuksilla.Kaksipaikkainen ja keskimoottorinen, Aston Martin Valkyrieen tai jopa Bugatti Chironiin rinnastettava hyperauto on toteutettu monimutkaisella hybridijärjestelmällä. Järjestelmä on itse asiassa niin monimutkainen, ettei valmistaja pysty kertomaan sen tuottamaa kokonaisvääntömomenttia. Yksinkertaisuudessaan kyseessä on ladattava hybridi, jossa on yksi polttomoottori ja kolme 120 kilowatin sähkömoottoria. Yksi sähkömoottoreista on kampiakselin päässä, loput kaksi puolestaan etuakseleilla, tehden autosta nelivetoisen ja kiertäen jopa 50 000 kierrosta minuutissa. Turboahtimestakin löytyy vielä yksi sähkömoottori (122 hv), joka pitää ottaa huomioon tehoja ynnäillessä. Jos siis niin haluaa ajatella, AMG ONE on itse asiassa viisimoottorinen auto.Lähes suoraan F1-autosta lainattu 1,6-litrainen V6 on melkoinen pakkaus jo itsessään. Moottori tuottaa 574 hevosvoimaa eli puhutaan peräti 359 hepan litratehosta. Moottori kiertää 4 000 kierrosta minuutissa vähemmän kuin formulassa, mutta polttomoottorin 11 000 rpm on lähes kaksi kertaa se nopeus, jossa tavallisen dieselauton venttiilikoppa räjähtää konepellistä läpi. Koko järjestelmän yhteisteho on 574 hv + 122 hv + 163 hv + 2 x 163 hv = 1 063 hevosvoimaa. Hevosista oli mielekästä puhua, koska mentiin herkullisille tuhatluvuille. SI-järjestelmä kertoo ONE:n teholukemaksi 782 kilowattia. Järjestelmän päähän (tai johonkin sinne sekaan) on kehitetty uusi 7-lovinen automatisoitu manuaalilaatikko.Auto painaa hybridijärjestelmineen ja hiilikuitumonokokkeineen 1 695 kiloa.AMG ONE:a voi ajaa kaikkiaan kuudella eri ajo-ohjelmalla, joista yhden voi räätälöidä tasan itselleen mieluisaksi. EV-asetuksella voi ajaa pelkkää sähköajoa 18 kilometrin verran. Rata-ajomoodeja löytyy neljä: Race Safe, Race, Race Plus sekä Strat 2, joista viimeisin laittaa auton samaan tilaan, jossa muuan Georgen ja Lewiksen autot ovat formuloiden aika-ajoissa. Tällöin, Race Start -toiminnolla, auto kiihtyy 0 - 200 km/h tasan seitsemässä sekunnissa. Mikäli suoranpätkää riittää, AMG ONE kiihtyy aina 352 km/h huippunopeuteensa asti. Tavallisemmin kerrottavia suoritusarvoja ovat esimerkiksi 0 - 100 km/h -kiihtyvyys sekä polttoaineen keskikulutus, AMG ONE:lla ne ovat 2,9 sekuntia ja 8,7 litraa per 100 kilometriä.Kaikille 275 autolle on aiemmin kerrottu olevan ostajat tiedossa, joten se siitä. Hintapyynti oli noin 2,3 miljoonaa euroa, joten se siitä olisi useimmille meille ollut tosiasia jo muutenkin. AMG ONE:n kaltainen auto ansaitsee pysyä kerran elämässä-tason harvinaisuutena, ikuisena unelma-autona.Lähteet: Mercedes-AMG, Top Gear Kuvat: Mercedes-AMG, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon