24.4.2024

Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna

Kuva Mercedes-Benz

Mercedeksen ikonisen G-sarjan täyssähköinen versio on vihdoin täällä. Uutuus shokeeraa muullakin kuin mallinimellään.

Mitään tällaista ei olisi missään olosuhteissa kannattanut tehdä, jos kyse ei olisi nimenomaan Mercedes-Benz G-sarjasta. Uutuus on kuin vastakohdat samassa paketissa, ja on selvää, ettei kukaan osta sähköistä(kään) G-sarjaa ekoautoksi, vaan siksi, että se osaa melkoisia sirkustemppuja.

Palataan niihin temppuihin myöhemmin, mutta alkuun on aivan pakko uhrata muutama rivi tuohon mallinimeen. Mercedes-Benz G580 with EQ Technology on Mersun sähköisten ja sähköistettyjen mallien nimisotkun uusi eskalaatio. On ollut EQ Boostia (kevythybridi) ja EQ Poweria (lataushybridi). Jossain välissä täyssähkömallit brändättiin Mercedes-EQ -tunnuksella, jota ei enää saa käyttää. Nyttemmin Mercedes on luvannut luopua koko EQ-käsitteestä, mutta toistaiseksi kaikki täyssähkömallit noudattavat juuri sitä kaavaa: EQA, EQB, EQC, EQE... ja niin edelleen. Vaan EQG:tä ei koskaan tullut. Sen sijaan saimme Mercedes-Benz G580:n with EQ Technology. Ei kuitenkaan niin sekavaa, ettei jotain selkeääkin. G580:n mallimerkinnässä luku 580 nimittäin tarkoittaa jotain, mihin palataan myöhemmin.

Vielä ei ole saatu vahvistusta sille, tullaanko autoa kutsumaan myös Suomessa tuolla englanninkielisellä nimellä. Ennakkotapaus kääntämisestä löytyisi ainakin Mercedes-AMG GT 4-ovisesta Coupésta. Olisiko sähkö-G sitten Mercedes-Benz G580 EQ-teknologialla?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmetonninen ballerina neljällä moottorilla ja -vaihdelaatikolla

G580 with EQ Technology pyrkii olemaan niin autenttisen näköinen kuin olla ja voi. Sähköisyyden ei anneta näkyä ja erottua polttomoottorimalleista juuri mitenkään, jotta G-sarjan näkökulmasta mullistava avaus ei horjuisi tarpeettomasti pois juuriltaan - 45-vuotisilta sellaisilta. Sähköversion erottaakin polttomoottorisisaristaan parhaiten mustasta, niin kutsutusta EQ-maskista sekä hieman viilatummasta konepellistään. Myös takalokasuojista löytyvät pienet reiät, joille on ilmeisesti laskettu hyötyjä. Muista aerodynamiikkaparannuksista kuultiin jo aiemmin polttomoottorisen G-sarjan kevyen uudistuksen yhteydessä.

Koripeltien alla muutokset ovat sen sijaan hurjia. Mercedes-Benz ei ole tehnyt G-sarjasta ihan mitä tahansa sähköautoa. Nimittäin yleensähän sähköautosta tehdään nelivetoinen asentamalla kummallekin akselille oma sähkömoottorinsa. G580 with EQ Technology pistää heti tuplaten neljällä sähkömoottorilla eli joka pyörällä on oma, tietokoneen erikseen hallitsema sähkömoottorinsa. Eikä siinä kaikki, kaikilla neljällä pyörällä on myös oma kaksivaihteinen vaihdelaatikkonsa, jotka optimoivat sähkömoottorien toiminnan hitailla ja nopeilla alueilla.

Neljän sähkömoottorin konfiguraatio pystyy 432 kilowatin tehoon, joka vastaa 580 niin kutsuttua brittiläistä hevosvoimaa. Tämä onkin ensimmäinen kerta miesmuistiin, kun Mercedeksen mallimerkintänumero oikeasti tarkoittaa jotain teknisessä mielessä. Meillä käytettävinä ns. saksalaisina hevosvoimina (PS) luku on puolestaan noin 587 hevosvoimaa.

Vääntömomentti G580:ssa on aivan hyperautoluokkaa. Neljä moottoria lyövät tiskiin yksissä tuumin peräti 1 164 newtonmetrin vääntölukeman. Sähkömoottoreilla tämä kaikki on käytössä ensi pyörähdyksestä alkaen.

G580 with EQ Technology osaa kuulemma ilmaista itseään myös ääniefektein.

Tämä kuivapainoltaan 3 085-kiloinen ballerina osaa varmasti ilmajousituksellaan niiata, mutta piruettikin onnistuu. Neljällä sähkömoottorilla on nimittäin mahdollista kääntyä paikallaan ympäri, pyörittämällä oikean ja vasemman puolen renkaita vastakkaisiin suuntiin. Voi olla, että joissain piireissä käännöstä kutsutaan piruetin sijaan mieluummin G-käännökseksi (G turn) tai tankkikäännökseksi (tank turn).

Yli kolmetonniselle maasturille luvataan 180 km/h huippunopeus ja kiihtyvyys nollasta sataan 4,7 sekunnissa. Lukemien voisi sanoa olevan olosuhteisiin nähden hyvät.

Lisää isoja lukuja

Entä millainen on toimintamatka sähköautossa, jonka ilmanvastuskerroin on suunnilleen sama kuin Eduskuntatalon ja joka painaakin melkein saman verran? Ei varmaan kovin kummoinen, ellei siinä olisi 116 nettokilowattitunnin akkua. 216 kennon akusto on sijoitettu teräksisen tikapuurungon sisään, ja se on suojattu alapuolisilta iskuilta 2,6 sentin paksuisen hiiltä sisältävän suojan avulla. Mercedeksen mukaan suojaratkaisu säästää luovilla materiaaleillaan jopa kaksi kolmasosaa painoa.

Mercedes lupaa G580:lle maksimissaan 473 kilometrin verran WLTP-toimintamatkaa. Vaikka WLTP-lukemista täytyy ottaa varsinkin Pohjolan oloissa tavallisesti löysiä pois, voi sähkö-G:llä uskoa pääsevänsä turvallisin mielin 400 kilometrin tuolle puolen. Mikään aivan huippulukema tämä ei nykyisten sähköautojen kerman kesken ole, mutta jälleen kerran olosuhteet huomioiden kuitenkin siedettävä.

Rakastu sähkö-G:n tapaan säilyttää laturin johtoa!

Totuus on se, että G-sarjan Mercedes on nykyisin henkilöautona sen verran arvokas statussymboli, että tuskin kukaan käyttää sitä niissä tehtävissä, joihin se muinoin tarkoitettiin. Sähköversio onnistuu kuitenkin parantamaan G-sarjan maasto-ominaisuuksia, ja esimerkiksi kahluusyvyys on G580:ssa jopa 850 millimetriä - ei aivan luksusmaasturiluokan kärkeä, mutta jo varsin lähellä sitä. Perävaunumassaa teknisistä tiedoista ei löydy, mutta näin painavassa autossa pienikin jarruton kärry heilauttaisi yhdistelmän kokonaismassan helposti 3,5 tonnin yli, jolloin vaadittaisiin BE-ajokorttia. Jos tarkkoja ollaan, viisi alle satakiloista aikuistakin heilauttaa painon 3 085 kilosta yli 3 500 kilon.

Kaiken tämän päätteeksi on hyvinkin relevanttia ennustaa, että Suomessa G580:sta with EQ Technology tulee varsin todennäköisesti G-sarjan malliston edullisin versio. Nykyinen hinnat alkaen -malli G400 d kustantaa noin 225 000 euroa, josta peräti 95 000 euroa on autoveroa. Sähköautoista autoveroa ei tunnetusti mene, joten on hyvinkin mahdollista, että EQ-teknologiaa G-sarjan muodossa voisi saada talliinsa alle 200 tonnilla.

Lähde: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat