25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyhä Istuin uusi alkavan riemuvuoden kunniaksi maailmankuulun paavimobiilin, joka on nyt ensi kertaa sähköinen. Paavi Fransiskus I ylläpitää samanaikaisesti roolia koko maailmanlaajuisen Katolisen kirkon johtajana, Rooman piispana ja lisäksi maailman pienimmän itsenäisen valtion päämiehenä. Monissa asioissa Vatikaanivaltio on kokoistaan valtavan paljon suurempi, ja esimerkiksi tänään, joulupäivänä, paavin perinteistä Urbi et Orbi -siunausta kuunteli Pietarinkirkon aukiolla noin sata kertaa Vatikaanivaltion väkilukua vastaava määrä ihmisiä sekä lisäksi sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa tiedotusvälineiden kautta.Usein paavi niin sanotusti jalkautuu myös kansan pariin Pietarinkirkon aukiolle ihmisiä tervehtimään ja siunaamaan. Niitä hetkiä varten olemassa on aivan erityinen kulkuneuvo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz on paavimobiilin hovitoimittajaNykyinen, vuodesta 2013 Pyhää Istuinta hallinnut paavi Fransiskus on tunnettu ylenpalttisuuden vastustamisesta toiminnassaan, ja esimerkiksi tavallisilla automatkoilla ei ole enää hänen aikanaan käytetty edustusautoja, vaan esimerkiksi Ford Focusta ja Fiat 500L:ää. Argentiinalaissyntyinen paavi on lisäksi itse ajanut Vatikaanivaltion sisällä erään italialaisen papin lahjoittamalla vanhalla Renault 4:llä. Erikoistilanteet ovat kuitenkin erikoistilanteita, ja silloin kuvaan astuu paavimobiili. Se on arvokkaan ja täysin spesiaalin näköinen auto, joka on varta vasten suunniteltu paavin jalkautumiseen kansan pariin. Valtiovierailuille usein tehdään oma paavimobiili, missä roolissa on nähty jos jonkinlaista autoa Dacia Dusterista Toyota Miraihin ja Jeep Wrangleriin.Aivan paavillisen autolaivueen kruununjalokivi on kuitenkin paavimobiili, jota käytetään Pietarinkirkon aukiolla. Sen on jo kaukaa Johannes Paavali II:n ajoista lähtien toimittanut Mercedes-Benz, ja se on perustunut G-sarjan maasturiin. Mercedes-Benz on toimittanut autoja Vatikaaniin jo vuodesta 1930 lähtien. Ensimmäinen niistä oli paavi Pius XI:lle toimitettu Nürburg 460 Pullman 94 vuoden takaa. Mercedes-Benz 300 Landaulet oli puolestaan Johannes XXIII:n virka-auto 1960-luvulla, ennen kuin Paavali VI pisti paremmaksi 600 Pullman Landauletilla ja 300 SEL Landauletilla. G-sarjalaisten aikakausi käynnistyi 1980-luvulla, ja väistyvä yksilö, 463-sarjan G 500, on vuodelta 2002, ja se ehti kuljettaa kolmea paavia, Johannes Paavali II:n lisäksi Benediktus XVI:tä sekä Fransiskusta. Se saa nyt seuraajan, jonka käyttövoima poikkeaa edeltäjistään täysin.Väistyvä paavimobiili päätyy mahdollisesti johonkin museoon. Entisiä paavillisia Mersuja on esillä sekä Mercedes-Benzin omassa museossa Saksan Stuttgartissa että Vatikaanin ikiomassa auto- ja hevosvaunumuseossa Vatikaanin museoiden yhteydessä.Paavillinen G 580 oli vuoden mittainen projektiUuden sukupolven paavimobiiliksi on siis valikoitunut tämän vuoden uutuus, väkevän tehokas Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology, niin kuin komeuden koko nimi tunnetusti kuuluu. Paavillisen, täyssähköisen Geländewagenin tekeminen on aloitettu jo ennen auton julkistusta, sillä siihen kului aikaa kokonainen vuosi. Auton rakentamisesta vastasi kolmen tiimin kokonaisuus, kolmessa eri kaupungissa ja kolmessa eri maassa.G-sarjan Mercedeksen valmistuspaikassa Itävallan Grazissa on luonnollisesti valmistettu auton perusta, ja tätä paavillista käyttötarkoitusta varten säädetty sen neljä sähkömoottoria niin, että auto on parhaimmillaan kävelyvauhdissa, jolla sitä tavallisesti liikutetaan. Saksan Sindelfingenissä, joka tunnetaan S-sarjan Mercedeksen kotina, on puolestaan käsin valmistettu paavimobiilin hyvin paljon tavallisesta G-sarjalaisesta poikkeavat elementit. Paavimobiili poikkeaa kaupasta saatavasta G 580:sta ylivoimaisesti eniten B-pilarin takapuolella. Sinne, ikään kuin lavalle, on rakennettu huomattavan korkealla sijaitseva paavin istuin. Lavalla on myös kaksi muuta istuinta alempana. Lisäksi siellä on kaiteet ja punainen matto. Sateen sattuessa auton päälle voidaan asentaa korkea kate. Kolmantena Roomaan tukeutunut tiimi koordinoi koko projektia.Paavi kutsui kaikki auton suunnitteluun ja rakentamiseen osallistuneet henkilökohtaisesti vierailulle Vatikaaniin. Uusi auto otetaan käyttöön heti ensi vuonna, kun koittaa paavi Johannes Paavali II:n aikoinaan julistama riemuvuosi. Toimintamatkasta se ei jää kiinniSähköautoja ei vielä ole monellakaan valtionpäämiehellä virka-autona, todennäköisesti johtuen toimintamatkaan ja lataukseen liittyvistä epävarmuustekijöistä. Tässä tehtävässä täyssähköisyydestä ei liene mitään muuta kuin hyötyä. Itse asiassa, jos tuijotetaan teoreettisesti Mercedes-Benz G 580:n WLTP-toimintamatkaa, joka on 473 kilometriä, voidaan laskea kuinka monta kertaa autolla pääsisi yhdellä latauksella "Vatikaanivaltion ympäri".Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA:n listauksen mukaan Vatikaanivaltion tieverkon laajuus on 9 kilometriä eli yksi akullinen riittäisi tämän laskentatavan mukaan karkeasti 52 kertaan Vatikaanin koko tieverkon läpi. Lähde: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?