25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyhä Istuin uusi alkavan riemuvuoden kunniaksi maailmankuulun paavimobiilin, joka on nyt ensi kertaa sähköinen. Paavi Fransiskus I ylläpitää samanaikaisesti roolia koko maailmanlaajuisen Katolisen kirkon johtajana, Rooman piispana ja lisäksi maailman pienimmän itsenäisen valtion päämiehenä. Monissa asioissa Vatikaanivaltio on kokoistaan valtavan paljon suurempi, ja esimerkiksi tänään, joulupäivänä, paavin perinteistä Urbi et Orbi -siunausta kuunteli Pietarinkirkon aukiolla noin sata kertaa Vatikaanivaltion väkilukua vastaava määrä ihmisiä sekä lisäksi sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa tiedotusvälineiden kautta.Usein paavi niin sanotusti jalkautuu myös kansan pariin Pietarinkirkon aukiolle ihmisiä tervehtimään ja siunaamaan. Niitä hetkiä varten olemassa on aivan erityinen kulkuneuvo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz on paavimobiilin hovitoimittajaNykyinen, vuodesta 2013 Pyhää Istuinta hallinnut paavi Fransiskus on tunnettu ylenpalttisuuden vastustamisesta toiminnassaan, ja esimerkiksi tavallisilla automatkoilla ei ole enää hänen aikanaan käytetty edustusautoja, vaan esimerkiksi Ford Focusta ja Fiat 500L:ää. Argentiinalaissyntyinen paavi on lisäksi itse ajanut Vatikaanivaltion sisällä erään italialaisen papin lahjoittamalla vanhalla Renault 4:llä. Erikoistilanteet ovat kuitenkin erikoistilanteita, ja silloin kuvaan astuu paavimobiili. Se on arvokkaan ja täysin spesiaalin näköinen auto, joka on varta vasten suunniteltu paavin jalkautumiseen kansan pariin. Valtiovierailuille usein tehdään oma paavimobiili, missä roolissa on nähty jos jonkinlaista autoa Dacia Dusterista Toyota Miraihin ja Jeep Wrangleriin.Aivan paavillisen autolaivueen kruununjalokivi on kuitenkin paavimobiili, jota käytetään Pietarinkirkon aukiolla. Sen on jo kaukaa Johannes Paavali II:n ajoista lähtien toimittanut Mercedes-Benz, ja se on perustunut G-sarjan maasturiin. Mercedes-Benz on toimittanut autoja Vatikaaniin jo vuodesta 1930 lähtien. Ensimmäinen niistä oli paavi Pius XI:lle toimitettu Nürburg 460 Pullman 94 vuoden takaa. Mercedes-Benz 300 Landaulet oli puolestaan Johannes XXIII:n virka-auto 1960-luvulla, ennen kuin Paavali VI pisti paremmaksi 600 Pullman Landauletilla ja 300 SEL Landauletilla. G-sarjalaisten aikakausi käynnistyi 1980-luvulla, ja väistyvä yksilö, 463-sarjan G 500, on vuodelta 2002, ja se ehti kuljettaa kolmea paavia, Johannes Paavali II:n lisäksi Benediktus XVI:tä sekä Fransiskusta. Se saa nyt seuraajan, jonka käyttövoima poikkeaa edeltäjistään täysin.Väistyvä paavimobiili päätyy mahdollisesti johonkin museoon. Entisiä paavillisia Mersuja on esillä sekä Mercedes-Benzin omassa museossa Saksan Stuttgartissa että Vatikaanin ikiomassa auto- ja hevosvaunumuseossa Vatikaanin museoiden yhteydessä.Paavillinen G 580 oli vuoden mittainen projektiUuden sukupolven paavimobiiliksi on siis valikoitunut tämän vuoden uutuus, väkevän tehokas Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology, niin kuin komeuden koko nimi tunnetusti kuuluu. Paavillisen, täyssähköisen Geländewagenin tekeminen on aloitettu jo ennen auton julkistusta, sillä siihen kului aikaa kokonainen vuosi. Auton rakentamisesta vastasi kolmen tiimin kokonaisuus, kolmessa eri kaupungissa ja kolmessa eri maassa.G-sarjan Mercedeksen valmistuspaikassa Itävallan Grazissa on luonnollisesti valmistettu auton perusta, ja tätä paavillista käyttötarkoitusta varten säädetty sen neljä sähkömoottoria niin, että auto on parhaimmillaan kävelyvauhdissa, jolla sitä tavallisesti liikutetaan. Saksan Sindelfingenissä, joka tunnetaan S-sarjan Mercedeksen kotina, on puolestaan käsin valmistettu paavimobiilin hyvin paljon tavallisesta G-sarjalaisesta poikkeavat elementit. Paavimobiili poikkeaa kaupasta saatavasta G 580:sta ylivoimaisesti eniten B-pilarin takapuolella. Sinne, ikään kuin lavalle, on rakennettu huomattavan korkealla sijaitseva paavin istuin. Lavalla on myös kaksi muuta istuinta alempana. Lisäksi siellä on kaiteet ja punainen matto. Sateen sattuessa auton päälle voidaan asentaa korkea kate. Kolmantena Roomaan tukeutunut tiimi koordinoi koko projektia.Paavi kutsui kaikki auton suunnitteluun ja rakentamiseen osallistuneet henkilökohtaisesti vierailulle Vatikaaniin. Uusi auto otetaan käyttöön heti ensi vuonna, kun koittaa paavi Johannes Paavali II:n aikoinaan julistama riemuvuosi. Toimintamatkasta se ei jää kiinniSähköautoja ei vielä ole monellakaan valtionpäämiehellä virka-autona, todennäköisesti johtuen toimintamatkaan ja lataukseen liittyvistä epävarmuustekijöistä. Tässä tehtävässä täyssähköisyydestä ei liene mitään muuta kuin hyötyä. Itse asiassa, jos tuijotetaan teoreettisesti Mercedes-Benz G 580:n WLTP-toimintamatkaa, joka on 473 kilometriä, voidaan laskea kuinka monta kertaa autolla pääsisi yhdellä latauksella "Vatikaanivaltion ympäri".Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA:n listauksen mukaan Vatikaanivaltion tieverkon laajuus on 9 kilometriä eli yksi akullinen riittäisi tämän laskentatavan mukaan karkeasti 52 kertaan Vatikaanin koko tieverkon läpi. Lähde: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 18.8.2024 Ajoneuvot Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series – kun avokattoisesta superautosta tuli Maybach ja toisinpäin 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa