6.4.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benz tähyää tulevaan: kompostoitava akku varastoisi yli kilowatin per litra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka litiumpohjaiset akut pysyvät valtatrendinä lähivuosina, tähyilee Mercedes-Benz jo vuoden 2035 tienoille. Orgaaniset akut lupaavat vapautta harvinaisista materiaaleista, suorituskykyä ja akun hävittämistä kompostoimalla. Mercedes-Benz esitteli aiemmin tänä vuonna Vision AVTR -konseptiautonsa, joka perustuu uuteen orgaaniseen akkutekniikkaan. Konsepti tähyää kauas tulevaan ja valmistaja arvioi, että uudet akut saataisiin käyttöön 15-20 vuoden kuluttua.– Se on erittäin lupaava teknologia. Olen nähnyt sen toimivan jo laboratorioissa, joissa tulokset näyttävät todella hyviltä, mutta emme näe tekniikan olevan vielä lähellä tuotantovalmiutta. Se on jossain 15-20 vuoden päässä, kommentoi Mercedes-Benzin akkututkimuksesta vastaava Andreas Hintennach.Orgaaniset akut valmistetaan grafeenipohjaisesta akkukemiasta ja niiden elektrolyytti on vesipohjainen. Rakenne tarkoittaa, että akuissa ei tarvita harvinaisia tai myrkyllisiä materiaaleja, eikä metalleja. Samalla ne ovat täysin kierrätettävissä kompostoimalla. Alkuvaiheen testauksissa akut ovat olleet lupaavia myös energiatiheyden ja pikaladattavuuden suhteen. AVTR-konseptin yhteydessä orgaaniselle akulle on arvioitu jopa 1 200 wattitunnin energiatiheys per litra, nykyisten akkujen suoriutuessa noin 700 wattitunnista per litra.Koska orgaaniset akut tähyävät kuitenkin vuoden 2040 tienoille, on Mercedes parantelemassa myös nykyisiä litiumipohjaisia akkuja. Hintennach arvioi, että jo tuttuja litiumioniakkuja saataisiin tehostettua 5-15 aikana noin 25 prosentilla.Akkukehityksestä vastaava Andreas Hintennach uskoo, että kehitystyössä ei voi luottaa vain yhteen tekniikkaan.Eräs uumoilluista kehitysaskelista on siirtyminen kiinteän elektrolyytin akkuihin, mutta Hintennach varoittaa, että kyse ei ole taikatempusta. Tällä hetkellä tekniikan ongelmana ovat pitkät latausajat, tehden niistä huonosti soveltuvia henkilöautoihin. Mercedes aikoo esitellä akkutekniikan katukäyttöön eCitaro-busseissa tämän vuosikymmenen loppupuolella. – Kiinteän elektrolyytin akut tuovat monia positiivisia puolia. Kyseessä ei ole mikään ihmeratkaisu, mutta se olisi merkittävä askel eteenpäin, tutkimusjohtaja summaa.Muita teknisiä kehitysaskelia nykyisiin akkuihin ovat litiumrikki- ja litiumhappiakut. Näillä on erilaiset edut ja haitat tehokkuuden, energiatiheyden ja painon suhteen, merkiten erilaisia akkuja erilaisiin käyttökohteisiin. Hintennach mainitsee, että esimerkiksi litiumrikin avulla olisi toteutettavissa kevyempi akkupaketti pienempiin ajoneuvoihin.Tutkimusjohtaja kommentoi myös, että tuotekehityksen kärjessä täytyy olla valmis tutkimana useita eri linjoja silläkin kustannuksella, että yksittäinen tutkimuslinja hidastuisi.– Totta kai epätehokkuus on riskinä, jos tutkit useampia vaihtoehtoja, eivätkä kaikki vaihtoehdot tule markkinoille. Jos et kuitenkaan ota riskejä tuotekehityksessä panostamalla useampaan hevoseen, voit päätyä häviämään. Pidämme näkymän auki tulevaan, Hintennach kommentoi.Mercedes-Benzin tavoitteena on saavuttaa täydellinen hiilineutraalius vuoteen 2039 mennessä. Osana ympäristötavoitteita on pyrkimys päästä koboltin kaltaisista kiistanalaisista akkumateriaaleista.Lähde: Autocar Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa