16.6.2025

Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua

Kuva Moottorin arkisto
Opel Insignia

Kuluttaja oli ostanut Opel Insignian lähes uutena esittelyautona. Auton moottoria oli korjattu takuuseen kertaalleen jo aiemmin.

Kuluttaja hankki vuoden 2018 tammikuussa vähän ajetun Opel Insignian. Auto oli käyttöönotettu edellisen vuoden marraskuussa ja sen mittarissa oli 5 200 kilometriä. Auto oli ostettaessa myyjäliikkeen esittelyauto, jonka jälleenmyyjä möi kuluttajalle. Opelille annettiin kahden vuoden takuu sen ensirekisteröintihetkestä.

Auto oli ollut kuluttajalla ajossa lähes 5,5 vuotta, kun auton turbo ja pakokaasujärjestelmä rikkoutuivat. Kilometrejä vajaa 6-vuotiaan Opelin matkamittarissa oli auton rikkoutumisen hetkellä 121 693. Kuluttaja oli aina huollattanut autonsa Opelin merkkihuollossa.

Kuluttaja oli yhteydessä tarvittavista korjauksista auton maahantuojaan asiakaspalveluun useaan otteeseen, ensin heinäkuussa, sitten pariin kertaan seuraavan vuoden maaliskuussa. Auton ohjekirjassa neuvottiin olemaan yhteydessä ensisijaisesti Opel Assistance -palveluun ja näin kuluttaja teki. Palvelu oli edelleen voimassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korjaus kesti pitkään

Moottorin korjaus kesti lähes puoli vuotta, kun korjauksen eri toimenpiteet veivät paljon aikaa. Korjauksen tehnyt merkkihuolto myös ilmoitti auton maahantuojalle, että auto ei tullut pelkästään kuntoon sillä, että siitä vaihdettiin turboahdin, korjaus vaati paljon muitakin toimenpiteitä. 

Lopputulema korjauksessa oli se, että auton vika johtui todennäköisesti auton aiemmasta moottorivauriosta. Vuonna 2020 autosta oli mennyt moottori, kun auton mittarissa oli 71 700 kilometriä. Tuolloin auton valmistaja maksoi kokonaan erittäin suuren korjauksen ja kuluttaja joutui tällöin maksamaan vain 200 euron omavastuun.

Kuluttaja reklamoi uudesta korjauksesta maahantuojalle, ja maahantuoja kiisti kuluttajan vaatimuksen. Tämä tarkoitti sitä, että kuluttaja lähti hakemaan asiaan ratkaisupyyntöä kuluttajariitalautakunnasta. 

Kuluttajariitalautakuntaan kuluttaja toimitti nipun kuitteja. Ensimmäisenä kuittina ratkaisupyynnön liittenä oli käteiskuitti päivämäärällä 5.11.2020 määrältään 607 euroa. Kuitin sisältö oli Opeliin tehtyjä huoltotoimenpiteitä ja kuluttajan osuuden auton edellisestä korjauksesta, jossa korjattiin muun muassa sylinterikansi. Tämä kuitti ei ollut kuluttajan vaatimuksessa , se oli vain dokumentti siitä, että auton moottoria on korjattu muutama vuosi aiemmin hyvinkin perusteellisesti.

Yhteensä yli 8 000 eurolla kuitteja

Ratkaisupyynnön liitteenä kuluttajan vaatimuksena oli sen sijaan käteiskuitti päivättynä 4.7.2023 määrältään 1 795 euroa sisältäen ahtimen vaihdon. Lisäksi mukana oli kuluttajan käteiskuitti 4.7.2023 määrältään 505 euroa sisältäen ahtoputken uusimisen. Seuraava käteiskuitti oli päivätty 2.8.2023 määrältään 120 euroa sisältäen regeneroinnin. Elokuulta oli myös käteiskuitti määrältään 2 833 euroa sisältäen hiukkassuodattimen uusimisen.

Seuraava lasku, joka oli päivätty seuraavan vuoden helmikuulle, osoitti, kuinka pitkästä korjausprosessista oli oikein kysymys. Tämä lasku, joka oli määrältään 3 382 euroa, sisälsi vikaselvitystä, ureapumpun ja katalysaattorin vaihdon. Yhteensä kuluttaja oli laittanut auton maahantuojalle siis 8 635 euron vaatimuksen.

Auton maahantuoja toteaa vastauksessaan, että auton takuu oli päättynyt jo vuoden 2019 lopulla. Se ei siis ollut enää voimassa. Lisäksi maahantuoja totesi, että auton korjauksen kustannukset eivät olleet asiakkaan vaatimat 8 635 euroa vaan ahtimen vaihdon kustannukset eli 1 795 euroa. 

Maahantuoja vetosi myös pitkään reklamaatioaikaan. Auton moottori oli hävittänyt tehot kesäkuun alussa vuonna 2023 ja asiakas oli maahantuojaan yhteydessä heinäkuussa 2024. Kohtuullinen reklamaatioaika oli siis ylittynyt, koska reklamaatio oli tehty vuoden myöhässä. Maahantuojan mukaan auton viimeisestäkin korjauksesta oli kulunut puoli vuotta, ennen kuin asiasta oli informoitu maahantuojaa. Lisäksi maahantuoja totesi, että kuluttaja oli korjauttanut autoa ennen yhteydenottoaan maahantuojaan.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat