12.1.2017 Matkailu Mieti millä lennät! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Qantas turvallisin lentoyhtiö neljännen kerran, Finnair jälleen kärkijoukossa. Arvostettu ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama www.airlineratings.com -verkkosivusto on vertaillut 425 eri lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta.Tuorein tulos on suomalaisittain mairitteleva, sillä Finnair on taas kärkijoukossa – kuten aikaisemmissakin vertailuissa.Parhaaksi nousi australialainen Qantas, jo neljännen kerran peräkkäin. Sille ei ole sattunut yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta vuoden 1951 jälkeen. Myös Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: ei yhtään kuolemaan johtanutta turmaa 53 vuoteen. Viimeisin tapahtui Finnairin edeltäjälle, Aero Oy:n DC-3:lle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.Qantasin lisäksi muut 19 turvallisinta lentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä: Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, British Airways, Cathay Pacific Airways, Delta Airlines, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Havaiian Airlines, Japan Airlines, KLM, Lufthansa, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Swiss, United Airlines, Virgin Atlantic ja Virgin Australia.Lentoyhtiöistä 148 on saanut täyden seitsemän tähden arvosanan, mutta lähes 50 yhtiötä on saanut vain kolme tähteä tai vähemmän. Niitä yhtiöitä kannattaa välttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana myös halpalentoyhtiötVerkkosivusto listasi myös kymmenen turvallisinta halpalentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä: Aer Lingus, Flybe, HK Express, Jetblue, Jetstar Australia, Jetstar Asia, Thomas Cook, Virgin America, Vueling ja Westjet.Toisin kuin monet muut halpalentoyhtiöt, edellä mainitut ovat läpäisseet Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) IOSA-auditoinnin (IATA Operational Safety Audit), jossa tarkastetaan yli tuhat kohtaa joka toinen vuosi. Edellä mainituilla yhtiöillä on myös erinomainen turvallisuustilasto.Euroopan suurimmat halpalentoyhtiöt Ryanair, Easyjet ja Norwegian eivät hyvästä turvallisuustilastosta huolimatta yllä kärkeen, koska niiltä puuttuu edellä mainittu IOSA-auditointi.Huonoimmille vain yksi tähtiLentoyhtiöistä lähes 50 on saanut vain kolme tähteä tai vähemmän. Niitä kannattaa välttää.Verkkosivusto antoi kahdelle huonoimmalle yhtiölle vain yhden tähden ja 15:ta huonolle kaksi tähteä. Turvallisuudeltaan heikkoja lentoyhtiöitä löytyi eniten Indonesiasta ja Nepalista.Yhden tähden lentoyhtiöt: Nepal Airlines (Nepal), Tara Air (Nepal).Huonot kahden tähden yhtiöt aakkosjärjestyksessä: Air Asia Indonesia (Indonesia), Air Asia Thailand (Thaimaa), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), Ariana Afghan Airlines (Afganistan), Blue Wing (Surinam), Daallo Airlines (Djibouti), Kal Star Aviation (Indonesia), Kam Air (Afganistan), NOK Air (Thaimaa), Sriwijaya Air ja Nam Air (Indonesia), Trans Nusa (Indonesia), Trigana Air (Indonesia), Wings Air (Indonesia), Xpress Air (Indonesia), Yeti Airlines (Nepal).Huonojen listalla on monia EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä (https://moottori.fi/liikenne/jutut/valta-lentamista-nailla-lentoyhtioilla/)Sosiaalinen media kylvää lentopelkoawww.airlineratings.com -sivusto kiinnittää huomiota somen merkitykseen lentopelon lietsojana. Some, älypuhelimet kameroineen, Facebook, YouTube levittävät maailmalle hetkessä tietoa onnettomuuksista ja vähäisistäkin vaaratilanteista. Turvallisuuden kannalta mitätönkin sattumus voi saada somessa valtavan julkisuuden ja painoarvon. Pelkästään viime vuonna otettiin 2,5 triljoonaa kuvaa digikameroilla ja älypuhelimilla, mikä on yhtä paljon kuin filmikameroilla on kuvattu yli 125 vuoden aikana! Lisäksi 300 tuntia videota ladataan YouTubeen joka minuutti ja YouTubesta katsotaan viisi miljardia videota joka päivä!Esimerkiksi Emirates -lentoyhtiön Boeing 777 -koneen matkustajien evakuointia epäonnistuneen laskeutumisen jälkeen on katsottu miljoonia kertoja. Monet matkustajat etsivät käsimatkatavaroitaan hidastaen evakuointia, mikä oli erittäin kiireellinen tulipalovaaran vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKadonnut kone aiheutti huhumyllynMaaliskuun 8. päivänä 2014 tapahtunut Malaysia Airlines -yhtiön MH 370 -lennon katoaminen on ruokkinut liikkeelle valtavan huhumyllyn.Televisiossa esitettävä lentoturmatutkinta -sarja on suosittu. Mayday/Air Crash Investigation/Air Disasters -sarjassa on esitetty 140 eri lentoturmaa 16 näytöskautena. Ja seuraavassa 17. kautena on luvassa 10 uutta ohjelmaa. Ohjelma herättää epäilyksiä ja kysymyksiä lentoturvallisuudesta, vaikka jokaisen ohjelman lopussa todetaan, että onnettomuustutkinnan tärkein tavoite on lentoturvallisuuden parantaminen.Lentäminen turvallisin tapa matkustaaJokaisesta vaaratilanteesta ja onnettomuudesta otetaan oppia. Toimintaa ja menetelmiä parannetaan. Siksi lentäminen on kaikkein turvallisin tapa matkustaa.Saksalaisen Lufthansa-lentoyhtiön tutkimuksen mukaan 70 prosenttia matkustajista kokee jonkinlaista lentopelkoa ja yli 30 prosentille matkustajista lentoyhtiön turvallisuustilasto on tärkein lentoyhtiön valintaperuste.Some-kohun ja sensaatiojournalismin perusteella voisi luulla, että lentäminen olisi entistä vaarallisempaa. Tämä ei pidä paikkaansa. Muutamista suurta julkisuutta saaneista turmista huolimatta lentäminen on entistä turvallisempaa.Tietotulvan keskellä ilmailualan asiantuntijoiden ja journalistien kokoamat lentoturvallisuussivustot, kuten esimerkiksi www.airlineratings.com ja EU:ssa kiellettyjen lentoyhtiöiden listaus, ovat entistä tärkeämpiä tietolähteitä, jotka auttavat lentomatkustajaa suhteuttamaan somessa liikkuvaa tietoa ja tarjoavat kokonaisvaltaista ja vertailukelpoista tietoa lentoturvallisuudesta.www.airlineratings.com korostaa Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATAn merkitystä turvallisuustyössä. Vuodesta 2003 alkaen IATA on auditoinut jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi teettää, vaikka yhtiö ei olisikaan IATAn jäsen.Vuodesta 2003 alkaen kaikkiaan 409 yhtiötä on hyväksytty IOSA-auditoinnissa ja niiden yhtiöiden lentoturmien määrä on 77 prosenttia pienempi kuin niiden, joilla ei ole auditointia. IATAn jäsenyhtiöiden on teetettävä IOSA-auditointi joka toinen vuosi.IOSA tutkii jokaisen yhtiön koko lentoturvallisuuden – sekä maassa että ilmassa. Se varmistaa, että yhtiöllä on käytössä parhaat ja uusimmat menetelmät ja jatkuva turvallisuuden kehittämisprosessi käynnissä.Tilastot eivät kerro ihan kaikkeaLentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa.Turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenneisyys ei ole tae tulevastaMenneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä joka lennolla uudestaan.Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa.Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.Lisätietoja:https://airlineratings.com/index.php 425 lentoyhtiön turvallisuustiedot taulukkona, pisteytys Turvallisuuskriteerit Selvitys kunkin lentoyhtiön turvallisuudesta ja palvelutasosta Finnair Parhaan palvelun ja matkustuskokemuksen yhtiöt EU:n kieltolista Klikkaa vertailusivustolle ennen lentomatkaa – etenkin jos suuntaat eksoottiseen matkakohteeseen Laaja kaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto www.airlineratings.com on perustettu kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt neljännen kerran. Turvallisuuden lisäksi vertaillaan myös lentoyhtiöiden palvelutasoa, mille on oma, erillinen pisteytyksensä. Sivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin jos on suuntaamassa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla. Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa. Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuuden lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, vahvuuksista, palvelutasosta, mukavuudesta sekä viihdejärjestelmistä. Seitsemän turvallisuuskriteeriä www.airlineratings.com arvioi lentoyhtiöiden turvallisuutta seitsemän eri kohdan avulla. Maksimiarvosana on seitsemän tähteä. IOSA-auditointi Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi teettää, vaikka ei olisikaan IATA:n jäsen. Hyväksytystä IOSA-auditoinnista saa kaksi tähteä. EU:n kieltolista. Onko yhtiö EU:n hyväksymä vai onko se turvallisuuspuutteiden vuoksi EU:n kieltolistalla? (EU allowed). EU:n hyväksymästä saa yhden tähden. Turvallisuustilasto: 10 vuotta ilman kuolemaan johtaneita onnettomuuksia (fatality free). Viimeiset 10 vuotta ilman lentoturmaa antaa yhden tähden. Lentoyhtiöiden kuolemaan johtaneet lento-onnettomuudet viimeisen 10 vuoden aikana, onnettomuusvuosi mainittu. (Terrorismi, kaappaus, itsemurha ja lentoyhtiöstä riippumaton kiitotiepoikkeama ei mukana arvosanassa). Lentoyhtiön kotimaan FAA-hyväksyntä. (FAA endorsed) Hyväksyntä antaa yhden tähden. USA:n ilmailuvirasto FAA (Federal Aviation Administration) voi kieltää tiettyjen maiden yhtiöitä lentämästä USA:n ilmatilassa turvallisuuspuutteiden vuoksi. ICAO:n kahdeksan turvallisuusparametriä Hyväksyntä antaa kaksi tähteä. Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? (ICAO Country Audit) ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). Lisää: www.icao.int/safety/CMAForum/Pages/FAQ.aspx Lentoyhtiön toimintaseisokit turvallisuuspuutteiden vuoksi. Jos yhtiön lentotoiminta on keskeytetty viranomaisten havaitsemien turvallisuuspuutteiden vuoksi, menetetään yksi tähti viiden vuoden ajaksi viimeisestä keskeytyksestä. Venäläisvalmisteisten lentokoneiden käyttö. Käyttääkö yhtiö pelkästään venäläisvalmisteisia lentokoneita? Jos käyttää, yksi tähti menetetään. Teksti: Timo Turkula Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.10.2024 Matkailu Kroatian Zagreb – päivässä tai kahdessa 30.10.2024 Matkailu Erikoiset unet: hotelli Hansa Tartossa – eläimellistä menoa 29.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: geotermisen lämmön syleilyssä Islannissa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 27.10.2024 Matkailu Marseille: sataman valo(t) – Vieux-Port, vanha satama elää merestä 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster