18.6.2025

Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n

Kuva Audi

Tuotantoon diesel-R8 olisi ollut ilmeisesti liiankin brutaali, mutta sen moottori teki vähän myöhemmin Q7:stä maailman ainoan diesel-V12:lla varustetun tuotantohenkilöauton

Superautojen oletetaan olevan jotenkin automaailman megatrendien "yläpuolella", mutta näinhän asia ei suinkaan ole. Vai miten muuten voimme selittää nykyajan Aston Martinin, Ferrarin ja Lamborghinin katumaasturit tai nykymarkkinoiden kaikki sähköistetyt tai jopa täyssähköiset superautot?

Ennen sähköautobuumia varsinkin Euroopassa koettiin vahva dieselautobuumi, joka jollain tavalla päättyi vuonna 2015 koettuun dieselgateen eli päästöhuijausskandaaliin. Vuonna 2008 dieselbuumi oli kuitenkin niin vahvana päällä, että Audi oli valmis asentamaan nakuttajan jopa superautoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnettiin myös nimellä R8 TDI Le Mans

Eikä Le Mans -viittaus ollut lainkaan tuulesta temmattu, sillä Audihan voitti noina vuosina R10-autollaan kaksi kertaa Le Mansin 24 tunnin ajon. Tuo ajokki oli ajan hengen mukaisesti dieselkäyttöinen, ja sen 5,5-litraisesta V12 TDI:stä Audi sai idean dieselkäyttöisestä superautosta.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat