8.11.2023 Ajatuksia autoista Miksi käytännössä samaa automallia myydään usealla eri merkillä? Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden kilpailu on raakaa, mutta siitä huolimatta markkinoilla on paljon automalleja, joita myydään usean eri merkin alla. Miksi yhteistuotantomallit jyräävät markkinoilla? Kun Toyota julkaisi viidennen sukupolven Supran, automaailma kohahti. Toyotan paluu urheiluautoihin oli odotettu, mutta moni fanaatikko jäi silti kylmäksi. Suurin syy tälle oli se, että vuonna 2019 markkinoille tullut Supra peruistui pitkälti BMW:n Z4:ään. Monen mielestä BMW:n valmistama auto oli Toyota-versiona silti parempi.Toki aivan yhteneväisinä mallit eivät Toyotan ja BMW:n tapauksessa markkinoille tulleet, vaikka voimalinjassa, korissa ja muussa tekniikassa oli hyvin paljon yhtäläisyyksiä. Erojakin on, sillä Toyota on kovakattoinen, mutta BMW:n tapauksessa tukka heiluu tuulessa katon ollessa alhaalla.Syy yhteistuotantomallille on ilmiselvä: uuden automallin kehittäminen nollasta on kallista ja vaativaa puuhaa. Toyotan tapauksessa yhteistyön ymmärtää hyvin, sillä merkillä ei varsinaisesti ole pohjaa, jolle Supran kaltaisen automallin voisi rakentaa ja BMW:llä moinen on. Oli BMW tai ei, Supra on viitossukupolvenakin erinomaisen hauska ajettava.Vastaavanlaisia yhteistyömalleja on viime vuosina puskenut markkinoille muutenkin. Selkein esimerkki ovat toki konsernin sisällä tapahtuvat yhteistyömallit. Otetaanpa esimerkiksi Stellantis-perhe, jonka merkkeihin kuuluu tätä nykyä Peugeot, Citroen, Opel, DS, Vauxhall, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia, Dodge, Jeep ja RAM. Merkkejä on kunnioitettava liuta, mutta erot monien mallien välillä ovat pieniä.Esimerkiksi Peugeot 208 ja Opel Corsa ovat hyvin pitkälle samankaltaisia automalleja, jotka jakavat saman perusrakenteen. Eroavaisuuksia on vähänlaisesti, vaikka brändit näyttäytyvät hyvin erilaisina. Molemmat ovat hyötyneet yhteistyöstä, sillä pieniä yksityiskohtia hiomalla saadaan aikaan kaksi eri mallia. Toki ne molemmat kilpailevat samoista ostajista, mutta eri brändeillä tavoitetaan silti enemmän ostajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLava-autot kilpasillaVastaava konserniyhteistyö on Kian, Hyundain ja Genesiksen välillä. Esimerkiksi Kia Niro on pitkälti sama auto kuin Hyundai Kona, vaikka ne vaikuttavat melko erilaisilta keskenään. Perusrakenne on yhteneväinen ja tekniset tiedot vastaavat toisiaan.Yksi tuoreimmista yhteistyömalleista on Ford Ranger ja Volkswagen Amarok. Molemmat ovat järeitä lava-autoja, jotka ovat kilpailleet lava-automarkkinoilla vuosikausia. Toki etenkin Euroopassa tilanne on ollut Fordin eduksi, sillä Ranger on pyyhkinyt lattia Volkswagenilla mennen tullen.Vastaus kilpailuun onkin ollut yllättävä. Tai ei oikeastaan. Volkswagen haluasi omasta lava-autostaan paremman kilpailijan Fordille, joten se lyöttäytyi yhteen pahimman kisakumppanin kanssa. Lopputuloksena on entistä parempi Amarok, joka oikeasti kilpailee Rangerin kanssa.Ranger-Amarok-kaksikon tapauksessa autot ovat hyvin pitkälti Fordin käsialaa, ja VW:n kädenjälki näkyy lähinnä sisustassa ja korin muotoilussa. Voimalinja on kokonaan peräisin Fordilta, kuten voimansiirto, jousitus ja niin edelleen. Siitäkin huolimatta VW on saanut Amarokiin aikaan yllättävän erilaisen fiiliksen.Lava-autoyhteistyö onkin hieno esimerkki siitä, kuinka rajussa kilpailutilanteessa voidaan saada aikaan molempia tyydyttävä vaihtoehto. Kun samaa autoa myydään kahdella eri merkillä, jotka edustavat luokkansa ehdotonta huippua, on muiden tunkeutuminen samoille apajille hankalampaa. Siinä mielessä molemmat merkit voittavat ja jakavat palkintosijat keskenään.Kuutele myös aiheeseen liittyvät Moottoripodi-jakso.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottori Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous