25.1.2023 Ajoneuvot Moottorin väistökoe paljasti: täysi kuorma vaatii erilaiset otteet kuin tyhjä auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun voimakas väistötilanne tulee eteen, täyteen kuormattu auto ei yllättäen tunnukaan samalta kuin yksin työmatkaa ajettaessa. Etenkin reagointi ohjausliikkeisiin hidastuu huomattavasti. Talvilomalla kiire kohteeseen on kova. Matkalla on kuitenkin muistettava, että täyteen kuormattu auto käyttäytyy tyhjää huonommin eivätkä talvirenkaat pidä kesäkiekkojen lailla. Väistökokeemme suljetulla alueella paljasti, että ennakointi todellakin on valttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKantavuuden rajamaillaVäistökoe tehtiin autovertailuissa ja testeissä käyttämässämme ”keilakujassa”, missä simuloidaan maantienopeuksissa tapahtuvaa äkillistä väistötilannetta. Kokeessa ohjataan ensin vastaantulijoiden kaistalle ja heti perään takaisin omalle kaistalle. Alustana oli märkä ja kylmä asfaltti, mikä vastaa useissa tapauksissa varsinkin eteläisen Suomen talvilomaliikenteen keliolosuhdetta.Testiautona toimi Volvo XC60 -katumaasturi, jonka kuormasimme suurimpaan sallittuun 580 kg:n kantavuuteen. Tämä piti sisällään neljä matkustajaa, tavaratilassa olleen 170 kg:n kuorman, kattotelineet, suksiboksin sekä viimeksi mainitun sisään lastatun 54 kg:n kuorman.Koe suoritettiin ensin edellä mainitulla täydellä lastilla ja nastattomilla 235/55 R19 -kokoisilla Nokian Hakkapeliitta R5 -talvirenkailla. Sitten kuormaa vähennettiin, kunnes vaihdoimme alle 255/45 R20 -kokoiset Michelin Primacy 4 -kesärenkaat. Kokeita jatkettiin kahden hengen kuormalla ja lopulta ilman boksia, kunnes saimme selville eri yhdistelmien väliset käytöserot. Rengaspaineet asetettiin kussakin kokeessa ohjearvojen mukaisiksi. Faktoja keilakujastaTesti paljasti tukun faktoja, jotka on syytä ottaa huomioon lomamatkaa taitettaessa. Tässä niistä muutama.Mitä suurempi kuorma, sitä alhaisemmilla nopeuksilla auto lähtee väistössä luistoon. Asia korostuu talvirenkailla, jotka eivät luistossa ollessaan ota vastaan ohjauskäskyjä yhtä innokkaasti kuin kesärenkaat.Yksi väistökokeen tärkeimmistä havainnoista oli täydellä kuormalla se, että suuremmilla nopeuksilla oikean kulkusuunnan saavuttaminen edes sinnepäin vaatii poikkeuksellisen suuria ohjauksen kääntökulmia, mikä voi tosipaikan tullessa yllättää kokeneenkin kuljettajan.Pelkkä ylisuuri kääntökulma ei yksin riitä, vaan rattia on pidettävä käännettynä todella pitkään, ennen kuin auto alkaa reagoida kuljettajan toiveisiin. Kriittinen aika, joka vietetään vastaantulijoiden kaistalla pitenee suorassa suhteessa ajonopeuteen. Tämä voi tiukan paikan tullessa olla kohtalokasta, jos vastaan tulee auto.Lisää uusimmassa MoottorissaTäydellinen testi, joka sisältää myös seikkaperäiset auton pakkausohjeet, löytyy Moottorin uusimmasta numerosta 1–2/2023. Sen voi lukea myös sähköisesti Lehtiluukun kautta.Teksti: Jussi Saarinen ja Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle