25.1.2023 Ajoneuvot Moottorin väistökoe paljasti: täysi kuorma vaatii erilaiset otteet kuin tyhjä auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun voimakas väistötilanne tulee eteen, täyteen kuormattu auto ei yllättäen tunnukaan samalta kuin yksin työmatkaa ajettaessa. Etenkin reagointi ohjausliikkeisiin hidastuu huomattavasti. Talvilomalla kiire kohteeseen on kova. Matkalla on kuitenkin muistettava, että täyteen kuormattu auto käyttäytyy tyhjää huonommin eivätkä talvirenkaat pidä kesäkiekkojen lailla. Väistökokeemme suljetulla alueella paljasti, että ennakointi todellakin on valttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKantavuuden rajamaillaVäistökoe tehtiin autovertailuissa ja testeissä käyttämässämme ”keilakujassa”, missä simuloidaan maantienopeuksissa tapahtuvaa äkillistä väistötilannetta. Kokeessa ohjataan ensin vastaantulijoiden kaistalle ja heti perään takaisin omalle kaistalle. Alustana oli märkä ja kylmä asfaltti, mikä vastaa useissa tapauksissa varsinkin eteläisen Suomen talvilomaliikenteen keliolosuhdetta.Testiautona toimi Volvo XC60 -katumaasturi, jonka kuormasimme suurimpaan sallittuun 580 kg:n kantavuuteen. Tämä piti sisällään neljä matkustajaa, tavaratilassa olleen 170 kg:n kuorman, kattotelineet, suksiboksin sekä viimeksi mainitun sisään lastatun 54 kg:n kuorman.Koe suoritettiin ensin edellä mainitulla täydellä lastilla ja nastattomilla 235/55 R19 -kokoisilla Nokian Hakkapeliitta R5 -talvirenkailla. Sitten kuormaa vähennettiin, kunnes vaihdoimme alle 255/45 R20 -kokoiset Michelin Primacy 4 -kesärenkaat. Kokeita jatkettiin kahden hengen kuormalla ja lopulta ilman boksia, kunnes saimme selville eri yhdistelmien väliset käytöserot. Rengaspaineet asetettiin kussakin kokeessa ohjearvojen mukaisiksi. Faktoja keilakujastaTesti paljasti tukun faktoja, jotka on syytä ottaa huomioon lomamatkaa taitettaessa. Tässä niistä muutama.Mitä suurempi kuorma, sitä alhaisemmilla nopeuksilla auto lähtee väistössä luistoon. Asia korostuu talvirenkailla, jotka eivät luistossa ollessaan ota vastaan ohjauskäskyjä yhtä innokkaasti kuin kesärenkaat.Yksi väistökokeen tärkeimmistä havainnoista oli täydellä kuormalla se, että suuremmilla nopeuksilla oikean kulkusuunnan saavuttaminen edes sinnepäin vaatii poikkeuksellisen suuria ohjauksen kääntökulmia, mikä voi tosipaikan tullessa yllättää kokeneenkin kuljettajan.Pelkkä ylisuuri kääntökulma ei yksin riitä, vaan rattia on pidettävä käännettynä todella pitkään, ennen kuin auto alkaa reagoida kuljettajan toiveisiin. Kriittinen aika, joka vietetään vastaantulijoiden kaistalla pitenee suorassa suhteessa ajonopeuteen. Tämä voi tiukan paikan tullessa olla kohtalokasta, jos vastaan tulee auto.Lisää uusimmassa MoottorissaTäydellinen testi, joka sisältää myös seikkaperäiset auton pakkausohjeet, löytyy Moottorin uusimmasta numerosta 1–2/2023. Sen voi lukea myös sähköisesti Lehtiluukun kautta.Teksti: Jussi Saarinen ja Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen