27.3.2018 Liikenne Moottoripyörävakuutukset – mikä niissä maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakuutusmaksut kismittävät harrastajia. Taustalla on se, että kaksipyöräiset ovat henkilöautoa turvattomampia. Moottoripyörien vakuutusmaksujen suuruus kismittää monia harrastajia. Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu ymmärtää hyvin motoristeja, jotka nostavat esiin moottoripyörien vakuutusmaksujen suuruuden. Aihe nousee esiin säännöllisesti – ja etenkin näin kotimaisen ajokauden alla.– On ymmärrettävää, että moottoripyörien vakuutusmaksut herättävät keskustelua harrastelijapiireissä, muodostavathan ne merkittävän osan harrastuksen vuotuisista kokonaiskustannuksista, Tuulensuu pohtii.Kun Moottori teki vuosina 2015 ja 2016 vertailuja moottoripyörien vakuutusten hinnoista, nousivat esimerkkilaskelmien hintaerot jopa useisiin tuhansiin euroihin. Vertailut myös osoittivat, että suhteelliset hintaerot eri yhtiöiden kasko- ja liikennevakuutusten välillä olivat niin isoja, että vasta molempien vakuutusten yhteenlasketun hinnan perusteella voi päätellä, mikä yhtiö omalla kohdalla on edullisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHintavertailu kannattaaAntti Tuulensuu kannustaa vertailemaan eri vakuutusyhtiöiden vakuutustuotteita.– Vertailujumppa kannattaa. Eri yhtiöiden nettisivujen laskureihin tarvitsee syöttää perustiedot kuten oma ikä, asuinpaikka ja oman moottoripyörän rekisteritunnus. Oman kokemukseni perusteella näillä laskureilla pääsee jo pitkälle.Tuulensuu muistuttaa, että euromäärien lisäksi kannattaa aina tarkoin vertailla myös vakuutusten kattavuuden eroja.Kaksi vakuutustaMoottoripyörien vakuutukset jakaantuvat kahteen aivan kuten autovakuutuksetkin. Lakisääteinen liikennevakuutus on se osa järjestelmää, joka korvaa mahdollisessa liikennevahingossa loukkaantuneiden henkilövahingot sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahingot.Motoristeille vapaaehtoinen kaskovakuutus taas tulee käyttöön, kun tarvitaan korvausta esimerkiksi omalle moottoripyörälle aiheutuneesta vahingosta.Mistä hinta koostuu?Mistä vakuutusten hinta sitten muodostuu? Tuulensuu on avannut aihetta blogi-kirjoituksessaan.Vakuutusyhtiöt hinnoittelevat vakuutuksensa riskiperusteisesti. Taustalla on siis ennakkoarvioita siitä, miten todennäköisesti vahinko sattuu ja mikä on mahdollisen vahingon vakavuus.Tuulensuu muistuttaa, ettei motoristin kannalta verrata oman moottoripyöränsä käypää arvoa liikennevakuutuksen vakuutusmaksun suuruuteen.– Se on turhaa. Toisin kuin vapaaehtoisessa kaskovakuutuksessa, liikennevakuutuksessa moottoripyörän hinta ei vaikuta vakuutettavan riskin suuruuteen. Halvallakin pyörällä voidaan aiheuttaa iso vahinko, Tuulensuu muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripyörä autoa turvattomampiTuulensuu korostaa, että vakuutusyhtiöt arvioivat riskejä tilastollisten todennäköisyyksien avulla.– Tilastojen mukaan kaksipyöräinen on henkilöautoa turvattomampi kulkupeli.Tuulensuun mukaan on hyvä muistaa, että moottoripyörän hallinta erityisesti ääritilanteissa on haastavaa – ja hallinnan menetys johtaa lähes poikkeuksetta kaatumiseen, joka altistaa vammoille jo pienissäkin vauhdeissa esimerkiksi raskaan pyörän alle jäädessä.– Törmäystilanteessa kuljettajalla ja matkustajalla ei ole teräskuorta tai auton turvajärjestelmiä suojana. Näistä syistä johtuen moottoripyöräilyssä korostuu henkilövahingon riski.Lähinnä henkilövahinkojaTuulensuun käyttämien tilastotietojen mukaan moottoripyörien liikennevakuutusten keskimääräiset henkilökorvaukset ovat lähes kaksi kertaa suurempia kuin kaikkien ajoneuvoryhmien keskimääräiset henkilökorvaukset yhteensä.Moottoripyörien liikennevakuutusten korvauksista yli 95 prosenttia on henkilövahinkojen vuoksi maksettavia korvauksia. Autoilijoiden onnettomuuksissa vastaava luku on alle 50 prosenttia.Suomessa vuosina 2012–2016 sattui 13 moottoripyörävahinkoa, jossa vahinkojen korvaukset ylittävät miljoona euroa. Esimerkiksi pysyvään työkyvyttömyyteen johtava vammautuminen voi johtaa siihen, että uhrille maksetaan eläkettä loppuelämän ajan.– Vakuutusmaksut on mitoitettava siten, että korvaukset voidaan maksaa, Tuulensuu perustelee.Ajotaidon ylläpitoa ja kunnon varusteetMotoristi voi omin toimin ehkäistä monin eri tavoin ongelmia. Yksi osa on omien taitojen ylläpito.– Ajotaidon ylläpito ja ajoharjoittelu on suositeltavaa kuljettajan kokemuksesta riippumatta. Ajokauden alkuun ajoitettu ruosteenpoisto on hyödyllistä kokeneellekin motoristille. Moottoriradalla on hyvä harjoitella vaikkapa tehojarrutuksia, kanttaamista ja ajolinjojen valintaa, Tuulensuu vinkkaa.Myös LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen kannattaa maltillista ajokauden aloittamista.– Erityisesti kaarteissa ja risteyksissä on tarkkailtava tienpintaa irtohiekan varalta, joka keväällä on yksi syy kaatumisten taustalla.Kunnon ajovarusteet suojaavat säältä ja ajoviimalta sekä vaimentavat tärskyjä kolari- ja kaatumistilanteissa. Turvaa nykypyörissä ovat myös automaailmasta tuttujen elektronisten turvavarusteiden yleistyminen. Näitä varusteita ovat esimerkiksi luistonesto ja lukkiutumattomat jarrut.Teksti: Marko Jokela Lähteet: www.lvk.fi, LähiTapiola Kuvitus: Moottorin kuva-arkisto/ Jari Saarentaus, Yamaha, KTMLue myös:Vertailu: moottoripyörien vakuutushinnoissa hurjia eroja!Moottoripyörien vakuutusvertailuMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta