30.3.2022 Ajoneuvot Moottoripyörien ajoavustimet – lisää turvallisuutta elektroniikan avulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörien ajoavustimien historia alkoi ABS-jarruista, ja viimeisimmät tutkaan perustuvat järjestelmät varoittavat kuljettajaa esimerkiksi kuolleessa kulmassa olevasta tai takaa nopeasti lähestyvästä ajoneuvosta. Moottoripyörien turvavarustelu ja ajoavustimet kehittyvät pienellä viiveellä henkilöautojen vastaaviin järjestelmiin nähden. Viime vuosina ne ovat ottaneet jättiläismäisiä askeleita monipuolisemmiksi ja hienostuneemmiksi järjestelmiksi. Eniten niiden kehitystä vauhditti vaijerivälitteisen kaasukahvan korvaaminen sähköisellä kaasukahvalla, jolloin elektroniikalla voitiin rajoittaa moottoritehoa esimerkiksi sutimisenestojärjestelmissä.Yksinkertaisimmillaan sekä ABS-jarrut että sutimisenesto vertailivat etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksien eroja, ja sillä perusteella rajoittivat jarrupainetta tai moottorin tuottaman tehon määrää. Viime vuosina on yleistynyt kuusiakselisen liiketunnistimen (IMU eli Inertial Measurement Unit) käyttöönotto, jonka avulla pyörän liikkeiden monipuolisempaa seurantaa on voitu hyödyntää myös avustimissa, jotka vaativat pyörän kallistuksen, sivuttaisliikkeen tai asennon tunnistamista. Vaikka järjestelmiä kehittävät samat valmistajat (Bosch, Continental) kuin autojen vastaavia järjestelmiä, niin kaksipyöräisen kallistus kaarteissa tuo autojen järjestelmiin verrattuna selvästi lisähaastetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyABS-jarrutNykyään lukkiutumattomat jarrut ovat moottoripyörissä jo pakollinen varuste, ja antureiden frekvenssi on tihentynyt niin, että kuljettaja huomaa ABS-järjestelmän mukaantulon vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta merkkivalosta. Moniakselisen liiketunnistimen ansiosta ABS-järjestelmissä on voitu huomioida pyörän sivuttaiskallistus, eli kuljettaja voi käytännössä suorittaa täystehojarrutuksen myös kaarteessa renkaiden menettämättä pitoaan.Hienostuneimpiin järjestelmiin on liitetty myös mahdollisuus säätää, paljonko takarenkaan annetaan jarrutuksessa nousta maasta, ja ABS-järjestelmä rajoittaa tarvittaessa silläkin perusteella jarrupaineen määrää. Joillakin valmistajilla etu- ja takajarru on linkitetty ns. yhdistelmäjarruiksi, jolloin etujarrukahvan puristaminen antaa jarrupainetta sekä etu- että takajarrulle.LuistonestoLuistonestolla tarkoitettiin alun perin järjestelmää, jossa takarenkaalle toimitettavan tehon määrää rajoitettiin kaasuläppien avautumista rajoittamalla tai sytytysennakkoa muuttamalla, mikäll takarenkaan pyörimisnopeus ylitti kiihdytyksissä eturenkaan pyörimisnopeuden. Nyt tätä järjestelmää on alettu nimittää sutimisenestoksi erotukseksi sivuttaista luistonestoa rajoittavasta, IMU:n avulla toimivasta järjestelmästä, jota puolestaan kutsutaan kansanomaisemmin myös sladinestoksi.KeulimisenestoEturenkaan nousua rajoittava järjestelmä tarvitsee lähtötiedokseen pyörän kulkuasennon muutokset, ja keulimisenestojärjestelmät ovat poikkeuksetta moniasentoisia, eli kuljettaja voi valita kuinka paljon eturengas saa kaasua käännettäessä nousta alustasta.Kuusiakselinen liiketunnistin mahdollistaa keulimisen määrän rajoittamisen elektroniikan avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorijarrun säätöIsojen ja tehokkaiden moottorien moottorijarrutuksen voimakkuus saattaa olla liikaa takarenkaan pidolle erityisesti sateella tai huonomman pidon tarjoavalla alustalla. Siksi on kehitetty järjestelmiä, joissa kuljettaja voi valita eri vaihtoehdosta, kuinka voimakas moottorijarrutus syntyy kuljettajan kääntäessä vauhdissa kaasun pois päältä. Tätä ei pidä sekoittaa luistokytkimeen, joka auttaa lähes samalla lopputuloksella mutta eri periaatteella takarenkaan pidon säilyttämistä moottorijarrutustilanteissa.TehoasetuksetVaikka niinkutsutut vetomiehet sanovat, että tehoa ei ole ikinä liikaa ja sen määrää on osattava säätää kaasukahvalla, niin silti tulee eteen tilanteita joissa elektroniikka osaa tämänkin asian kuljettajaa etevämmin. Perusasetuksena moottori antaa täyden tehon ja suhteellisen terävästi, mutta elektroniikan avulla voidaan rajoittaa joko tehontuoton nopeutta tai tehon määrää maltillisemmaksi.Esimerkiksi adventurepyörissä voi olla asetuksina täyden tehon terävästi tarjoileva Sport, pehmeämmin kaasukahvan liikkeisiin reagoiva ja siten paremmin matkailuun ja matkustajan kanssa ajamiseen sopiva Touring, sadekelille sopiva pehmeä ja pienempitehoinen Rain sekä erityisesti soralle ja maastoon sopivaksi ohjelmoitu Offroad.RengaspainevalvontaRengaspainevalvonta on harvoja järjestelmiä, jotka toimivat käytännössä samalla tavalla kuin autossakin. Tyhjenevästä renkaasta tiedon välittäminen kuljettajalle on moottoripyörässä vielä tärkeämpää, muodostuuhan pito alustaan vain kahdesta noin luottokortin kokoisesta kosketuspinnasta renkaan ja alustan välillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySemiaktiivinen jousitusSähköistä jousituksen esijännityksen ja puristus- sekä paluuvaimennusten säätömahdollisuutta, kun kehitellään pidemmälle, niin tuloksena on semiaktiivinen jousitus, jossa vaimennukset säätyvät ajonopeuden, kuljettajan ajotavan ja kuorman määrän mukaan. Näin vaimennuksista ei tarvitse tehdä kompromissia, vaan ne mukautuvat reaaliaikaisesti esimerkiksi ajoalustan vaihtuessa epätasaisemmaksi.Ajokorkeuden säätöIstuinkorkeudeltaan suurissa adventure-moottoripyörissä on otettu käyttöön järjestelmiä, joissa sähkösäätöisen jousituksen esijännitystä vähennetään selvästi pysähdyttäessä, jolloin istuinkorkeus samalla säätyy alhaisemmaksi. Näin pitkäjoustoisen pyörän haasteet lyhyemmille kuljettajille pienenevät ilman, että jousituksen toiminnasta tarvitsee tinkiä.VaihdeavustinVaihdeavustin eli quickshifter on järjestelmä, joka katkaisee joko sytytyksen, polttoaineensyötön tai molemmat, kun kuljettaja koskettaa vaihdepoljinta vaihtaakseen vaihdetta isommalle tai pienemmälle. Kytkinkahvaan ei tämän järjestelmän yhteydessä tarvitse koskettaa kuin liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutka-avusteiset turvajärjestelmätUusimpia tulokkaita ovat tutka-avusteiset järjestelmät. Adaptiivinen vakionopeussäädin säätää etäisyyden halutuksi edellä ajavaan, mutta turvallisuussyistä nämä järjestelmät eivät autojen tapaan suorita kovin tehokkaita jarrutuksia itsenäisesti. Kuolleenkulman varoitin sekä takaa nopeasti lähestyvän ajoneuvon varoitin ilmaisevat peiliin tai mittariston yhteyteen asennetun varoitusvalon välityksellä lähestyvästä vaarasta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?