30.3.2022 Ajoneuvot Moottoripyörien ajoavustimet – lisää turvallisuutta elektroniikan avulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörien ajoavustimien historia alkoi ABS-jarruista, ja viimeisimmät tutkaan perustuvat järjestelmät varoittavat kuljettajaa esimerkiksi kuolleessa kulmassa olevasta tai takaa nopeasti lähestyvästä ajoneuvosta. Moottoripyörien turvavarustelu ja ajoavustimet kehittyvät pienellä viiveellä henkilöautojen vastaaviin järjestelmiin nähden. Viime vuosina ne ovat ottaneet jättiläismäisiä askeleita monipuolisemmiksi ja hienostuneemmiksi järjestelmiksi. Eniten niiden kehitystä vauhditti vaijerivälitteisen kaasukahvan korvaaminen sähköisellä kaasukahvalla, jolloin elektroniikalla voitiin rajoittaa moottoritehoa esimerkiksi sutimisenestojärjestelmissä.Yksinkertaisimmillaan sekä ABS-jarrut että sutimisenesto vertailivat etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksien eroja, ja sillä perusteella rajoittivat jarrupainetta tai moottorin tuottaman tehon määrää. Viime vuosina on yleistynyt kuusiakselisen liiketunnistimen (IMU eli Inertial Measurement Unit) käyttöönotto, jonka avulla pyörän liikkeiden monipuolisempaa seurantaa on voitu hyödyntää myös avustimissa, jotka vaativat pyörän kallistuksen, sivuttaisliikkeen tai asennon tunnistamista. Vaikka järjestelmiä kehittävät samat valmistajat (Bosch, Continental) kuin autojen vastaavia järjestelmiä, niin kaksipyöräisen kallistus kaarteissa tuo autojen järjestelmiin verrattuna selvästi lisähaastetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyABS-jarrutNykyään lukkiutumattomat jarrut ovat moottoripyörissä jo pakollinen varuste, ja antureiden frekvenssi on tihentynyt niin, että kuljettaja huomaa ABS-järjestelmän mukaantulon vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta merkkivalosta. Moniakselisen liiketunnistimen ansiosta ABS-järjestelmissä on voitu huomioida pyörän sivuttaiskallistus, eli kuljettaja voi käytännössä suorittaa täystehojarrutuksen myös kaarteessa renkaiden menettämättä pitoaan.Hienostuneimpiin järjestelmiin on liitetty myös mahdollisuus säätää, paljonko takarenkaan annetaan jarrutuksessa nousta maasta, ja ABS-järjestelmä rajoittaa tarvittaessa silläkin perusteella jarrupaineen määrää. Joillakin valmistajilla etu- ja takajarru on linkitetty ns. yhdistelmäjarruiksi, jolloin etujarrukahvan puristaminen antaa jarrupainetta sekä etu- että takajarrulle.LuistonestoLuistonestolla tarkoitettiin alun perin järjestelmää, jossa takarenkaalle toimitettavan tehon määrää rajoitettiin kaasuläppien avautumista rajoittamalla tai sytytysennakkoa muuttamalla, mikäll takarenkaan pyörimisnopeus ylitti kiihdytyksissä eturenkaan pyörimisnopeuden. Nyt tätä järjestelmää on alettu nimittää sutimisenestoksi erotukseksi sivuttaista luistonestoa rajoittavasta, IMU:n avulla toimivasta järjestelmästä, jota puolestaan kutsutaan kansanomaisemmin myös sladinestoksi.KeulimisenestoEturenkaan nousua rajoittava järjestelmä tarvitsee lähtötiedokseen pyörän kulkuasennon muutokset, ja keulimisenestojärjestelmät ovat poikkeuksetta moniasentoisia, eli kuljettaja voi valita kuinka paljon eturengas saa kaasua käännettäessä nousta alustasta.Kuusiakselinen liiketunnistin mahdollistaa keulimisen määrän rajoittamisen elektroniikan avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorijarrun säätöIsojen ja tehokkaiden moottorien moottorijarrutuksen voimakkuus saattaa olla liikaa takarenkaan pidolle erityisesti sateella tai huonomman pidon tarjoavalla alustalla. Siksi on kehitetty järjestelmiä, joissa kuljettaja voi valita eri vaihtoehdosta, kuinka voimakas moottorijarrutus syntyy kuljettajan kääntäessä vauhdissa kaasun pois päältä. Tätä ei pidä sekoittaa luistokytkimeen, joka auttaa lähes samalla lopputuloksella mutta eri periaatteella takarenkaan pidon säilyttämistä moottorijarrutustilanteissa.TehoasetuksetVaikka niinkutsutut vetomiehet sanovat, että tehoa ei ole ikinä liikaa ja sen määrää on osattava säätää kaasukahvalla, niin silti tulee eteen tilanteita joissa elektroniikka osaa tämänkin asian kuljettajaa etevämmin. Perusasetuksena moottori antaa täyden tehon ja suhteellisen terävästi, mutta elektroniikan avulla voidaan rajoittaa joko tehontuoton nopeutta tai tehon määrää maltillisemmaksi.Esimerkiksi adventurepyörissä voi olla asetuksina täyden tehon terävästi tarjoileva Sport, pehmeämmin kaasukahvan liikkeisiin reagoiva ja siten paremmin matkailuun ja matkustajan kanssa ajamiseen sopiva Touring, sadekelille sopiva pehmeä ja pienempitehoinen Rain sekä erityisesti soralle ja maastoon sopivaksi ohjelmoitu Offroad.RengaspainevalvontaRengaspainevalvonta on harvoja järjestelmiä, jotka toimivat käytännössä samalla tavalla kuin autossakin. Tyhjenevästä renkaasta tiedon välittäminen kuljettajalle on moottoripyörässä vielä tärkeämpää, muodostuuhan pito alustaan vain kahdesta noin luottokortin kokoisesta kosketuspinnasta renkaan ja alustan välillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySemiaktiivinen jousitusSähköistä jousituksen esijännityksen ja puristus- sekä paluuvaimennusten säätömahdollisuutta, kun kehitellään pidemmälle, niin tuloksena on semiaktiivinen jousitus, jossa vaimennukset säätyvät ajonopeuden, kuljettajan ajotavan ja kuorman määrän mukaan. Näin vaimennuksista ei tarvitse tehdä kompromissia, vaan ne mukautuvat reaaliaikaisesti esimerkiksi ajoalustan vaihtuessa epätasaisemmaksi.Ajokorkeuden säätöIstuinkorkeudeltaan suurissa adventure-moottoripyörissä on otettu käyttöön järjestelmiä, joissa sähkösäätöisen jousituksen esijännitystä vähennetään selvästi pysähdyttäessä, jolloin istuinkorkeus samalla säätyy alhaisemmaksi. Näin pitkäjoustoisen pyörän haasteet lyhyemmille kuljettajille pienenevät ilman, että jousituksen toiminnasta tarvitsee tinkiä.VaihdeavustinVaihdeavustin eli quickshifter on järjestelmä, joka katkaisee joko sytytyksen, polttoaineensyötön tai molemmat, kun kuljettaja koskettaa vaihdepoljinta vaihtaakseen vaihdetta isommalle tai pienemmälle. Kytkinkahvaan ei tämän järjestelmän yhteydessä tarvitse koskettaa kuin liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutka-avusteiset turvajärjestelmätUusimpia tulokkaita ovat tutka-avusteiset järjestelmät. Adaptiivinen vakionopeussäädin säätää etäisyyden halutuksi edellä ajavaan, mutta turvallisuussyistä nämä järjestelmät eivät autojen tapaan suorita kovin tehokkaita jarrutuksia itsenäisesti. Kuolleenkulman varoitin sekä takaa nopeasti lähestyvän ajoneuvon varoitin ilmaisevat peiliin tai mittariston yhteyteen asennetun varoitusvalon välityksellä lähestyvästä vaarasta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla