11.10.2020

Ducatilta ensimmäinen adaptiivinen vakionopeudensäädin moottoripyörään

Ducati aktiivinen vakionopeudensäädin

Ducatin tutkajärjestelmä pitää sisällään myös kuolleen kulman varoittimen sekä varoituksen takaa lähestyvistä ajoneuvoista.

Kilpailu on päättynyt. Ducati on voittanut KTM:n ja Harley-Davidsonin kilpailussa siitä, kuka ottaa ensimmäisenä moottoripyörävalmistajana käyttöön adaptiivisen vakionopeudensäätimen tuotantomoottoripyörässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bosch ja Audi yhteistyökumppaneina

Ducati aktiivinen vakionopeudensäädin

Ducatin nyt käyttöönottama järjestelmä on Boschin valmistama. Yhteistyötä järjestelmän kehittämisessä on tehty myös Ducatin emoyhtymän kanssa hyödyntämällä Volkswagenin ja Audin kokemusta vastaavista järjestelmistä. Autoihin kehitettyjen järjestelmien siirtäminen moottoripyöriin ei onnistu suoraan, sillä kaksipyöräisen ajoneuvon hallittavuus kaikissa tilanteissa asettaa aivan omat haasteensa järjestelmille, jotka kiihdyttävät tai jarruttavat ajoneuvoa automaattisesti. Ducati aloittikin jo vuonna 2016 kehityshankkeen, jossa se on tutkinut tutkaan perustuvien järjestelmien soveltamista moottoripyöriin. Nyt neljä vuotta myöhemmin järjestelmä saadaan tuotantoon, kun se tulee ensimmäistä kertaa saataville ensi kaudeksi esiteltävään uuteen Multistrada V4 -seikkailupyörään.

Neljä etäisyystasoa

Ducati aktiivinen vakionopeudensäädin

Ducatin adaptiivisessa vakionopeudensäätimessä on neljä kuljettajan valittavaa etäisyystasoa, jonka järjestelmä pitää edellä ajavaan ajoneuvoon. Toiminta-alue kattaa nopeudet 30-160 kilometriä tunnissa. Ducatin järjestelmässä on kaksi erillistä tutkayksikköä, joista toinen on suunnattu eteen ja toinen taakse. Näin järjestelmään on saatu mukaan myös kuolleen kulman varoitin sekä takaa lähestyvästä ajoneuvosta varoittava järjestelmä.

Ducati aktiivinen vakionopeudensäädin

Itse tutkayksiköt on integroitu huomaamattomiksi pyörän rakenteisiin. Niiden on koko vastaa pienen action-kameran kokoa. Mitoiksi ilmoitetaan 70 x 60 x 28 millimetriä, ja painoa yksiköllä on vain 190 grammaa.

Ducati on luvannut kertoa tulevan Multistrada V4:n moottoriin liittyvät yksityiskohdat 15. lokakuuta ja itse pyörä esitellään 4. marraskuuta, jolloin viimeistään saadaan lisätietoja myös nyt kerrotusta järjestelmästä.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Ducati

Luetuimmat