10.8.2021

Morgan Plus Four CX-T – raakaa rallia

Morgan Plus Four CX-T

Perinteet velvoittavat ja pieni brittimerkki seuraa maastoon. Morgan Plus Four CX-T tarjoaa raakaa rallia, mutta vain kahdeksalle nopealle.

Brittiläinen urheilautoikoni palaa juurilleen vaativimpiin olosuhteisiin kestopäällysteiden ulkopuolelle. Jo vuonna 1911 Morgan kilpaili menestyksekkäästi trial-kilpailuissa. Nyt uusi Morgan Plus Four CX-T tulee tarjoamaan samassa hengessä raakaa rallia vain kahdeksalle onnekkaalle.

Morgan Plus Four CX-T

Viime vuoden puolella perinteistään vahvasti kiinni pitävä Morgan hylkäsi teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen. Myös uusi CX-T pohjautuu uudelle CX-perusrakenteelle, jonka lujaa tekoa Morgan tahtoo näin demonstroida. Kyseinen uusi perusrakenne valmistetaan pääosin alumiinista.

Viime vuonna julkaistiin uusi Morgan Plus Four ja Rally Raid UK oli tuolloin mukana yhteistyössä. Rally Raid UK on tunnettu muun muassa Dakar-kilpureistaan. Nyt sama kaksikko on yhdistänyt voimansa kääntyäkseen kestopäällysteeltä maastoon.

Vain kahdeksan autoa tullaan valmistamaan ja näistä jokainen tullaan yksilöimään yhdessä asiakkaan kanssa juuri haluttuun muotoon. Autojen autoveroton hinta tulee olemaan 170 000 puntaa, eli reilut 200 000 euroa.

Morgan Plus Four CX-T

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Morgan Plus Four CX-T

Morgan on itse asiassa pyrkinyt rakentamaan mahdollisimman paljon tilaa tavaroille ja työvälineille sekä suojaamaan matkustajat riittävällä tavalla haastavampia olosuhteita silmällä pitäen. Toisaalta valmistaja myöntää myös tahtoneensa saavuttaa tietynlaisen ilmeen mielikuvien luomiseksi.

Morgan Plus Four CX-T

Ehkä auton olennaisimpana tekijänä takaosasta löytyy suurikokoinen turvakaariteline tarvikkeille ja kylkilinjassa on haettu vaikutteita vanhasta nelipaikkaisesta Morganista. Tuo teline kantaa kahta kovaan käyttöön tarkoitettua vesitiivistä Pelicanin laukkua, yhtä Zargesin alumiinista valmistettua laatikkoa, kahta Rotopaxin 11-litraista kanisteria sekä kahta varapyörää. Myös hinauskoukku on sijoitettu takana hyvin näkyville.

Haluttaessa tuota turvakaarirakennetta voidaan hyödyntää myös vapaa-ajan harrastekaluston, kuten pyörien tai surffilautojen, kuljettamiseen. Irrotettavat sivulasit voidaan kuljettaa mukana auton katolla.

Morgan Plus Four CX-T

Rally Raid UK on suunnitellut tavalliseen Plus Four -malliin vaadittavat muutokset, jotta tämä Morgan Plus Four CX-T saatiin valmistettua. Huomioon otettiin muun muassa alustan ja voimalinjan kestävyys kovemmissa olosuhteissa.

Pyöränripustus on muokattu uusia vaatimuksia varten. Plus Six -malli luovutti tukivartensa, joita muokkaamalla Plus Four CX-T pystyy nyt ylittämään jopa 230 millimetriä korkean esteen. Samalla raideväli ja joustoliikkeen suuuruus kasvoi. Tätä varten myös pyöränkaariin tehtiin lisää tilaa.

Morgan Plus Four CX-T

EXE-TC valmisti autoa varten coiloverit. Näiden kerrotaan juontavan off-road-kilpakäytöstä ja säädetyn juuri tätä autoa varten. Sanomattakin on selvää, että ratkaisut luovat perinteiseen Morganiin tottuneelle varsin erilaisen elämyksen.

Myös auton pohja on panssaroitu viidestä kohdasta iskuja vastaan. Näihin lukeutuu moottori, takajousitus, korin keskiosa sekä perä. Myös takapyörien takaa sivuilta pakokaasut ulos ohjaava pakoputkisto on suunniteltu tuon aiemmin mainitun 230 millimetrin maavaran mahdollistamiseksi.

Tasauspyörästön luistonrajoitin on toteutettu sähköisesti, sillä Morgan Plus Four CX-T hyödyntää BMW:n X-Drive tasauspyörästön luistonrajoitinta. Se tarjoaa kolme ajotilaa. Näistä "Road" pitää tasauspyörästön täysin avoimena, "All-Terrain" rajoittaa luistoa noin 45 prosenttia ja "All-Terrain – Extreme" lukitsee tasauspyörästön täysin.

Ohjaamon puolella Plus Four CX-T tarjoaa muun muassa karttavalon, kynän sekä matkapuhelintelineen. Myös säilytystilaa on optimoitu tätä käyttöä varten tarjoamaan esimerkiksi kartanpitimen sekä kylmälaukun ja ensiapulaukku on sijoitettu turvakaareen istuimien taakse. Ohjaamo on suljettu komposiittimateriaalista valmistetulla kovakatolla.

Tämä tulee jäämään harvojen herkuksi, mutta on silti mielenkiintoinen suuntaus hienolta historialliselta merkiltä. Se todistaa, että Morgan on yhä mukana ja tuo markkinoille uutta vanhasta.

Kuvat ja lähde: Morgan

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat