3.2.2024

MP24-messut: Hondan osaston ”karkkipyörä” messujen kaunein?

Miten pienillä muutoksilla tylsän yksivärisestä pyörästä tehdään katseenvangitsija? Hondan maahantuoja näyttää esimerkkiä ja esittelee MP24-messuilla oman näkemyksensä Transalpista.

Kun Honda viime vuonna esitteli uuden XL 750 Transalpin, oli se pyörä jota yleisö oli odottanut pitkään. Onhan Transalp-mallinimellä lähes 40 vuoden historía ja Transalpit tunnetaan sekä kestävinä että maastokelpoisina etenijöinä. Uusi XL750 Transalp poikkeaa jonkin verran aiemmasta linjasta, se on enemmän sorateille ja asfaltille suunnattu matkapyörä, eräänlainen crossover. Erityisesti yksivärisen harmaa versio vaikutti myös ulkoisesti hieman tylsältä. Toisaalta Hondan imagoon kuuluu särmien hiominen niin, että ominaisuudet eivät ärsytä ketään. Siinä Transalp onnistui jopa yli odotusten.

Vakio XL750 Transalp harmaalla värityksellä.

Mutta… Osa motoristeista odotti kisahenkistä Tricolor-väritystä tai ainakin valkoiselle pohjalle tehtyjä HRC-teippauksia. Kun tehtaalta ei sellaista ainakaan vielä ole tullut, otti Hondan maahantuoja Oy Brandt Ab ohjat käsiin ja rakensi yksivärisestä valkoisesta pyörästä todellisen katseenkääntäjän. Huomionarvoista tässä messuilla esillä olevassa pyörässä on se, että maahantuoja ei ole juurikaan käyttänyt virallisia Honda-lisätarvikkeita rakentelussa, vaan hankkinut osia vapailta markkinoilta ympäri maailman. Samalla messupyörä on malliesimerkki siitä, miten yksivärisen pyörän saa suhteellisen pienellä vaivalla ja kohtuullisella taloudellisella panostuksella huomattavasti yksilöllisemmäksi.

Perustekniikkaan, jousitukseen ja jarruihin ei ole koskettu. Se säästää myös rakentelukustannuksissa, sillä yleensä juuri em. muutokset ovat niitä kalleimpia. Sen sijaan on ulkonäköä on muokattu tarrasarjalla (84 €), vanneteipeillä (48 €), verhoilijan uudelleen muotoilemalla ja verhoilemalla istuimella (350 €) ja karkeakuvioisilla renkailla  (429 €). Muita muutoksia ovat mm. rekisterikilven teline, äänenvaimennin, pohjapanssari, jäähdyttimen suoja, rally-jalkatapit, käsisuojat, keskituki ja RK-black scale ketju. Muutoksilla alkuperäinen 15990 euron hinta on noussut noin 2600 eurolla lukemaa 18 583 €. Osa muutoksista parantaa maastokelpoisuutta tai lisää kuljettajan mukavuutta, mutta näistäkin muutoksista osa voitaisiin jo karsia pois, ja muutos ulkonäköön olisi silti suunnilleen yhtä radikaali. Esimerkiksi satulan uusi muotoilu tehtiin tässä tapauksessa kahdesti, ennen kuin se miellytti tilaajan silmää. Maahantuoja ei aio tehdä lisää näitä ”tuunattuja” versioita varastoon, mutta tilauksesta niitä toki valmistetaan.

Tämä rakenneltu Honda XL750 Transalp on samalla malliesimerkki, miten paljon pyörän ulkonäköä voidaan parantaa jo parin tuhannen euron panostuksella. Eikä se rajoitu vain Hondan malleihin, vaan mielikuvituksella ja hyvällä maulla muutoksesta saa suunnilleen yhtä suuren, onpa lähtökohtana mikä pyörämalli tahansa.

Honda XL750 Transalp

Moottori: 755cc, kaksisylinterinen rivimoottori

Teho: 67,5 kW (92 hv) / 9 500 r/min

Vääntö: 75 Nm / 7 250 r/min

Istuinkorkeus: 850 mm

Tankin tilavuus: 16,9 litraa

Massa tankattuna: 208 kg

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat