30.10.2016 Ajoneuvot Näin syntyy maailmanennätys – 186,269 km/h kahdella renkaalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmanennätysjahti neljällä pyörällä on tiukka haaste. Kahdelle pyörälle kallistetulla autolla se vaatii vielä lisäripauksen luovaa hullutta ja intohimoa. Nokian Renkaiden ja Vianorin yhteisponnistus poiki elokuun viimeisenä päivänä uuden virallisen maailmanennätyksen, kun Stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki kallisti BMW:nsä kahdelle pyörälle ja rikkoi aiemman nopeusennätyksen. Ennätysjahtia varten auton alle asennettiin Nokian Aramid Sidewall -rakenteella varustetut renkaat. Valmistaja kertoo kyseisen sivupintarakenteen kestävän kulutusta ja viiltoja erityisen hyvin. Äärinopeuksissa erityisesti renkaiden rooli korostuu. Kosketus tiehen on vain kahden renkaan eli käytännössä kahden kämmenen kokoisen pitopinnan varassa.– Kahdella renkaalla ajettaessa renkaan tiekosketus on sen sivupinnalla, joten meidän oli suunniteltava erityisesti tähän tarkoitukseen sopiva erikoisrengas. Sivupinnan alueella oleva kumisekoitukseen lisätty Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa ja antaa sille huomattavasti paremman repimislujuuden. Tämä sivupintasekoitusteknologia yhdistettynä erikoisrakenteeseen saatiin ennätysajoon sopiva spesifikaatio, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajojen testausta monella tasolla– Maailmanennätystyritykseen vaadittava intohimo ja luova hulluus sopivat myös Nokian Renkaiden tuotekehitykseen. Meidän on kokeiltava uusia asioita ja testattava rajojamme. Vain siten voimme kehittää entistä turvallisempia ja kestävämpiä renkaita myös tulevaisuudessa, toteaa Morri.Maailmanennätyksen tekemiseen osallistui myös Vianorin varikkotiimi, joka huolehti ennätysautosta ja -renkaista. Tiimi pystyi vaihtamaan renkaat nopeasti ja raportoimaan kuljettajalle reaaliajassa auton ja renkaiden kunnosta.Stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki– Olen aikaisemminkin yrittänyt rikkoa auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätyksen siinä kuitenkaan onnistumatta. Jossain vaiheessa tajusin, että tärkein asia ennätysvauhtiin pääsemisessä oli poikkeuksellisen kestävät renkaat. Yhteistyö Nokian Renkaiden ja Vianorin kanssa teki maailmanennätyksen rikkomisen nyt mahdolliseksi, tuore maailmanennätysmies Vesa Kivimäki kertoo.Kaksi ajoa tunnin sisällä – keskiarvo ratkaiseeAuton kahdella renkaalla ajon maailmanennätys toteutettiin Guinness World Records -organisaation määrittelemien sääntöjen mukaisesti.Ajettavan auton tulee olla sarjatuotantoauto, eikä ainoastaan ennätysajoa varten valmistettu prototyyppi. Ajo molempiin suuntiin tulee suorittaa tunnin sisällä sadan metrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien nopeusmittausraporttien läpi. Maailmanennätys lasketaan näiden kahden mittauksen keskiarvona.Ennätysajo toteutettiin Seinäjoen lentoasemalla 2 km pitkällä ja 50 metriä leveällä kiitotiellä. Matka, jonka aikana saavutettava keskinopeus mitattiin, oli 100 metriä.Edellinen auton kahdella renkaalla ajon nopeusennätys oli vuodelta 1997, jolloin ruotsalainen Göran Eliason ajoi autoa kahdella renkaalla 181,25 km/h.Lähde, kuvat ja video: Nokian renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen